• Glad i hågen

Anläggning av stenmjöl

Vi tänker lägga stenmjöl på vår gårdsplan. Någon som har erfarenhet eller råd om detta?
    Vi planerar att lägga en duk i botten för att skilja materialen från lerjorden under, och så ett bärlager sten på det och överst stenmjöl.

Men hur tjockt ska man sätta stenmjöl?

Är det något särskilt man bör tänka på i övrigt?

• Svar på tråden Anläggning av stenmjöl
  • Diablo

Stenmjöl kan bli ganska kompakt, det kan komma att stå vatten som inte kan komma igenom ovanpå stenmjölslagret. Varför inte välja en stenstorlek som inte innehåller nollfraktion. På detta sätt så skapas det håligheter där regnvatten kan sippra undan.

• ALJO

Ja jag får då lära mig på markarbetslektionerna att stenmjöl är superbra, just för att det blir så kompakt och man inte sjunker ned när man går i det, skall man köra så kan det kanke vara lite värre. 0-18 är annars det vanligaste att ha på grusvägar och gårdsplan, det blir oxå hårt. skall man ha grusgångar så lägger man minst 5 cm stenmjöl och toppar med lite lite grus.

• Glad i hågen

Jag skrev fel, vi ska inte lägga grus i botten, utan stenmjöl direkt på terraduken. Är det rätt?

• Diablo

Det är inget fel på stenmjöl i sig, men det kan nästan bli som en hårdgjord yta och inte släppa igenom regnvatten! Utan att det kan komma att stå vatten på ytan, men det kan man kanske leva med bara man vet om det från början, men jag håller med om att 5cm är lagom

• ALJO

Skall du inte ha något bärlager alls? Är det en gårdsplan där det körs/parkeras fordon? Isf så måste det nog vara något bärlager under, annars körs stenmjölet upp, särskilt om du har lera.

• Cinta

Jag har tänkt anlägga stenmölsgångar i min trädgård och vill även ha det på garageuppfarten. har tänkt ha ett bärlager grus under sen en duk och toppa med stenmjöl som packas med en markvibrator.

Tror ni att stenmjölet kommer att luckras upp då bilarna kör där eller blir den en hård yta som håller?

Svar på tråden Anläggning av stenmjöl