• leias

ersättning nyfödd mängd?

Jga måste ge ersättninmg då amningen inte fungerar och hob behöver mat pga gulsot.

Vi fick hjälp på neontal och de sa att vi ska ge NAN 2 50 ml var tredje timme och sedan öka upp. Hon är 1 vecka imorn.

Ungefär hur mycket ska man öka till?

• Svar på tråden ersättning nyfödd mängd?
  • Dimitra

Instruktionen jag fick var att öka 10 ml per dag.

5 dagar gammal = 50 ml per måltid.
    6 dagar gammal = 60 ml per måltid.
    osv

The Dimitra universe.
  • leias

okej!

Hur länge ökar man?

Är 1 vecka idag och ger nu 60 ml var tredje timme nan 2

• evani

Jag har oxå givit ersättning sedan starten.
    Min dotter är nu 4 mån och äter ca 100ml /gång, men ibland vill hon endast ha 50ml flera gånger i rad.
    Jag vet att andra bebisar äter bra mycket mer än min... men hon ökar i vikt efter sin kurva.

Med detta vill jag bara säga att det är individuellt hur mycket de äter, på BB tjatade de som attan hela tiden att hon skulle äte mer, att hon åt för lite (hon hade oxå gulsot) men hon är liten i maten och har varit så sedan födseln. Min erfarehet är att ge så mycket som bebisen vill ha, annars kräks de. Bara de går upp i vikt.

• mmn1
    leias skrev 2009-05-27 12:57:55 följande:
    okej! Hur länge ökar man? Är 1 vecka idag och ger nu 60 ml var tredje timme nan 2
    De sa till oss på bb att vid dag 10 (100 ml per mål) skulle vi inte öka på som tidigare utan då var det individuellt för varje barn.
    Vår dotter åt 70-90 ml per mål under en längre tid då hon inte ville ha mer, det var omöjligt att få i henne det och då känns de dumt att tvinga för att de "ska" äta så mkt.
  • Nilliz2008

oj är d bara ja som har ett matvrak??? min dotter är 5 mån och hon äter 250 ml/mål 50/50 ersättning me välling

• näradig

visar hon inte själv hur hon vill ha det?

• Dimitra
    näradig skrev 2009-05-28 16:46:39 följande:
    visar hon inte själv hur hon vill ha det?
    Det gjorde inte min de första dagarna då hon förlorat lite för mycket i vikt och inte hade ork att äta ordentligt och gärna skulle ha sovit bort måltiderna om ingen "trugat". Om TS fått hjälp av personal på neontalavdelningen så kan man gissa att hennes barn brottas med nått liknande.
    The Dimitra universe.
  • Chivaz

Jag har precis ammat min kille i 15 min och en timme efter det åt han 40 ml. Trodde det var mycket då han endast fick 10 ml på BB, men det verkar ju inte som det. Inte lustigt att han skriker jämt och inte är nöjd! Han är 6 gdr gammal idag så då borde han få 60 ml varje gång om jag har förstått rätt, men hur ofta ska han ha det (han säger säkert ifrån, men vore bra att veta på ett ungefär)? Imorgon är det jag som åker till affären och köper NAN (ska det vara 2:an)?

• leias

Till mig sa de var tredje timme och sedan nan 2 om de äter mer ersättning än bröstmjölk.

Idag är hon 8 dagar och äter ca 60-70 var tredje timme ska försöka få henne att äta 70 varje mål imorn.

• Chivaz

Jag ringde precis till BB och pratade med dem, de sa att jag ska ge 60-70 ml, 5-6 ggr/dygn nu när han är 6 gdr gammal.

• Nattuggla72

Det är enkelt, ge henne så mycket hon vill, när hon vill! Precis som när man ammar. :)

• leias

Åh vad svårt det är.

Fåpr bara i henne 65 ml nan 2 var tredje timme som max. Nu var det 4,5 timme sen hon åpt och hon sover än.

De andra dagarna har jag väckt henne var tredje timme men låtit henne äta när hon vill på natten och då vaknar hon ungefär var tredje timme så ska se om det blir bättre om hon får välja själv när hon ska äta.

Dena hets beror på att hon fick kraftig gulsot som nyfödd och vart inlagd på neonantal när hon var 4 dagar och vart utskriven när hon var 6 dagar. När hon var 6 dagar åt hon 50 ml nan 2 var tredje timme men har svårt att få henne att äta mer och mer. Imorn är hon tio dagar och det finns inte en chans att hon kommer äta 100 ml.

Hon tappade i vikt kraftigt när hon fick gulsot och fick sola. Det tar mycket energi.

I torsdags var första gången hon hade gått upp sen hon föddes.

Åh hoppas det vänder och hon har gått upp på tisdag när hon ska vägas igen.
    'Blir så nervös hela tiden

Svar på tråden ersättning nyfödd mängd?