• Anonym (sjukt)

Jag är tydligen med i alfakassan men betalar ingen avgift och har aldrig gjort. Hade grundersättningen tidigare.

Det hela är väldigt rörigt. Jag fick för några år sedan grundersättningen från alfakassan. Var inte mycket pengar men lite. Studerade sedan ett år och det räknades som överhoppningsbar tid. I början av förra året fick jag resterande dagar, sedan hamnade jag i jobb och utvecklingsgarantin. Fsk fick all information de behövde av alfakassan och beslut fattades. Nu ett år senare fick jag en ny period, men läste på en regel att om man inte betalar in till sin a kassa ska man ha mindre ersättning. (en den jag haft) Jag har aldrig betalat in till alfakassan vad jag vet. Men ändå står jag med där fortfarande tydligen. Fsk har ju kollat med alfakassan flera gånger och skulle jag betalt något måste jag ju fått inbetalningskort eller? De sa de på fsk och att de annars skulle fått info om uteslutning ur alfakassan. Det kan alltså hända jag fått för mkt av fsk ett helt år och i värsta fall blir återbetalningsskyldig över 20 000 p.g.a det här. Betalar man inte till någon a kassa ska man ha 223 om dagen, jag har fått 320, men har enligt alfakassan rätt till detta. Det hela går inte alls ihop.

Någon som kan nått om alfakassan? Varför är jag fortfarande med där trots att jag inte betalar nått? Jag ska ringa dom imorgon men är så orolig för allt nu, framförallt bli återbetalningsskyldig pengar jag inte har.

• Svar på tråden Jag är tydligen med i alfakassan men betalar ingen avgift och har aldrig gjort. Hade grundersättningen tidigare.
  • Lena

När du fick ersättning av de drog de sannolikt av medlemsavgiften direkt och sen kanske du inte behövde betala för du studerade. Det vet jag faktiskt inte.

• Hannah76

Man betalar inte till alfakassan. Alla som uppfyller kraven kan söka där ifrån, det är ju mindre ersättning än vad man skulle ha fått från en a-kassa man betalar till.

• Lena
    Hannah76 skrev 2009-05-26 22:38:25 följande:
    Man betalar inte till alfakassan. Alla som uppfyller kraven kan söka där ifrån, det är ju mindre ersättning än vad man skulle ha fått från en a-kassa man betalar till.
    Man kan även vara medlem i alfakassan, men man måste inte.
  • Anonym (sjukt)
    Hannah76 skrev 2009-05-26 22:38:25 följande:
    Men få alfakassans hemsida står det att är man arbetslös eller går på aktivitetsersättning som jobb och utvecklingsgarantin är betalar man 150 kr månaden. Men jag har aldrig behövt betala eller fått inbetalningskort. Det måste ju stått i deras dator om jag skulle behöva betala men inte gjort, menar det har gått lång tid. Det hela går inte alls ihop sig för mig och frågan är vems fel det isåfall är om jag skulle ha behövt betala dom. För de har ju inte påminnt mig eller nått och fsk kollade ju senast nyligen i maj om jag va med där.
  • Tessideluxe

Lägstaersättningen i A-kassan är på 320 kronor, precis det du fått. Man kan få lägstaersättning från alla A-kassor och förutsättningen är att man uppfyller arbetsvillkoret, men att man inte varit medlem tillräckligt länge för att få vanlig A-kassa. Så långt verkar det ju stämma.

Huruvida du betalat eller inte är ju egentligen oväsentligt, för du är ju medlem och det är ju det som är det viktiga. Om Alfa-kassan säger att du har rätt till pengarna så är det förmodligen så Men om du är orolig, be att få deras beslut skriftligt.

Det troliga är att du har betalat men inte har koll på det. Det du skulle betala som student är 150 kr/månad. Är du säker på att du inte haft autogiro?

• Anonym (sjukt)

Jag kanske har förklarat dåligt, jag får inte pengar från alfakassan längre, fick det första månaderna förra året,sedan tog mina dagar slut. Jag fick inte 320 kr om dagen därifrån utan ännu mindre. MEN, hamnade i jobb och utvecklingsgarantin och får aktivitetsersättning, för att få 320 som jag fått i ett år står det att man ska betala avgiften till sin a kassa varje månad, vilket jag inte har eftersom jag aldrig fått någon avi att jag ska betala. Men är fortfarande med där eftersom fsk kollat med dom...därför är allt så konstigt.

• Hannah76

Men man behöver inte betala till alfakassan (vara medlem) för att få ersättning av dem.

• Anonym (sjukt)

Hanna76: men på deras hemsida står det att man ska betala minst 150 som arbetslös till dom? Ja det är så mycket regler och jag hoppas verkligen allt har gått rätt till. För fsk och alfakassan har ju noggranna kontroller och har ju gått igenom mitt ärende minst 3 gånger, och kan ju inte bli fel alla gånger. Eller har det blivit rejält fel, att jag ska ha betalt i flera år men inte gjort, att det blivit nån missuppfattning från bådas sidor...men det kan jag inte tänka mig heller. Borde ju åkt ur kassan för längesedan då tycker jag.

Det är sjukt rörigt jag vet.

• Anonym (L)

Ersättningen på 320 kr om dagen är väl före skatt om jag kommer ihåg rätt?

• Anonym (sjukt)

Anonym (L) skrev 2009-05-27 00:38:47 följande:

Ersättningen på 320 kr om dagen är väl före skatt om jag kommer ihåg rätt?
    Ja. Fick ut något på 200. Ska ringa dom vid åtta så jag får klarhet i allting.
  • Anonym (sjukt)

Vet inte om jag fick nån större klarhet i allting men enligt henne skulle jag lita på att det blivit rätt och hon kan inte tänka sig att det blivit fel på något vis. Hon sa att jag ska lita på att de räknat rätt. Så får väll göra det. Ska ändå ansluta mig till alfakassan 1 juli då man får gå med som arbetslös trots att man inte jobbat. Har de räknat fel på något vis så blir jag i värsta fall betalningsskyldig fsk för 14 månader, att jag fått fel ersättning men det borde ju inte bli fel nu när jag pratat med både fsk och alfakassan.

Får väll lita på att det är rätt nu då. Så fel kan ju inte alla göra somsagt.

• Soul

Alfakassan skiljer på grundersättning och inkomstbaserad ersättning. För at få den senare ska du ha varit medlem och betalat avgift under en viss tid. Men även om man inte har varit medlem i deras a-kassa kan man ändå få ut en grundersättning. Du behöver inte alls ha betalat in någon avgift till dem, däremot ska du uppfylla vissa krav som att du ska aktivt söka arbete och du ska ha arbetet en viss tid innan din arbetslöshet.

Så här står det på deras hemsida:
    Alfa-kassan:
    - är öppen för alla yrkesgrupper
    - välkomnar både anställda och företagare
    - är fristående från fackförbund och andra intresseorganisationer
    - betalar ut både grund- och inkomstrelaterad ersättning till anslutna
    - betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa

Det kan låta märkligt att man kan få ersättning utan att ha betalat avgift, men det är en ganska låg ersättning man får. Vanligtvis betydligt lägre än om man varit medlem och då fått inkomstbaserad ersättning.

Svar på tråden Jag är tydligen med i alfakassan men betalar ingen avgift och har aldrig gjort. Hade grundersättningen tidigare.