Kinya skrev 2009-05-27 13:42:47 följande:
Plutteli: Så Goldens skulle vara närmare att bita än andra raser? Det tror jag inte en sekund på. Vår andra hane undvek aggressiva hundar (kommer inte ihåg den förste tillräckligt bra). Jag behövde aldrig koppla honom när vi mötte aggressiva hundar (som var kopplade) för jag visste att han kommer gå en omväg runt dem för han tyckte att de var obehagliga. Precis som alla andra hundar så kan de känna sig trängda men som alla andra hundar (som är friska i huvudet, vilket de flesta är) så varnar de först genom att morra. Vilket vår gjorde totalt 2 gånger under sitt 11-åriga liv (både gångerna var det en trängd situation men ingen av gångerna bet han). Enda gången i sitt liv han försökte hugga en människa var den dagen han avlivades. En person skulle undersöka hans tass och det gjorde så ont (pga artros) så att han försökte hugga. Då visste vi att han inte ville mer. Däremot så är goldens mycket tåliga. När de har ont är det svårt att se det på dem för de mörkar gärna smärtan. De vallhundsraser vi haft har varit betydligt "pipigare" när de har ont. Men har man Golden så måste aktivera den annars blir den fet och slö. Bara för att en Golden är lugn betyder det inte att den fått den aktivering den behöver. Det är inte som med en Bordercollie som visar tydligt när den är understimulerad utan en golden blir bara slö och likgiltig efter ett tag om den inte fått jobba och tänka.
Jag talar generellt, och tyvärr så är det så, men inte alla raser självklart, finns andra raser som är ännu närmare än golden till att bita (många ettriga små dvärjraser tex. som oftast får behålla sitt beteende just för att de är så små)
Och ja, jag håller med om att goldens måste aktiveras för att inte bli överviktiga, men får en golden själv välja så händer det ju många gånger att den inte får den aktivitet den egentligen behöver.
Sen är det ju helt individuellt hur hundar visar smärta för den delen. Vi har schäfer å har haft vissa som pipit för minsta lilla, medan andra av dem inte sagt ett knyst fast den haft tex. bruten tå, häftstift i tassen osv.