• flygplan2

Behöver jag uppge skäl till varför byta BVC-sköterska?

Det klickar sådär mellan BVC-sköterskan och mig. Vi är olika åldrar, ag är ung och hon är mycket äldre.

Men, behöver jag uppge skäl till varför jag vill byta och ser det märligt ut i nya BVC-säterskans ögon om jag byter.

Kanske låter löjligt att byta men jag känner att hon mer stjälper än hjälper.

• Svar på tråden Behöver jag uppge skäl till varför byta BVC-sköterska?
  • Eisa

Nä det är bara att säga att "Shit, hon är så jävla gammal" så äre klart!

• Saramalia

då är det bara att byta.
    men ge henne mer än ett tillfälle så att du är säker.
    En äldre bvc tant kan ofta fler trix ;)

Kolla upp innan vem du kan tänka dig att byta till- så att du inte får ytterligare en som du inte tror på.
    Man kan itne vara säker förrän man sitter där, men försöka går ju =)

Om du väljer att byta kan du väl bara säga som det är till den nya, att personkemin inte stämde.

Lycka till!

• flygplan2

Mitt barn är 10 månader och snart dags för 12 månaders vaccinationen. Funderar på att säga att nästa BVC-tid gång räcker vid 1,5 ålder.

Eller kan damen bli misstänksam då? Jag har varit med min flicka en gång i måanden men känns tjatigt.

Känns som att BVC vill kontrollera att man sköter om sitt barn på rätt sätt.

• Teskedsmamman
    flygplan2 skrev 2009-05-26 23:40:40 följande:
    Mitt barn är 10 månader och snart dags för 12 månaders vaccinationen. Funderar på att säga att nästa BVC-tid gång räcker vid 1,5 ålder. Eller kan damen bli misstänksam då? Jag har varit med min flicka en gång i måanden men känns tjatigt. Känns som att BVC vill kontrollera att man sköter om sitt barn på rätt sätt.
    De flesta BVC har undersökning vid 12, 15, 18 mån (spruta) och sedan vid 2 år....
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • flygplan2

Men kan dem bli misstänksamma om man plötsligt vill gå mer sällan?

Kände mig mer trygg att gå ofta i början när hon var liten bebis.

• Fracklands

Jag var också på väg att  byta Bvc-sköterska men insåg sen att lillkillen bara skulle dit med halvårsintervaller efter 12-månaderskontrollen. Antingen härdar du ut eller så byter du innan 12-månaderskontrollen. Nästa efter det är 18 mån osv.

Om du inte har förtroende för sköterskan tycker jag att du ska byta, hellre än att byta intervall på kontrollerna. Ingen på Bvc kommer att bry sig om att du byter, prata gärna med verksamhetsansvarig. Din sköterska kanske får många klagomål osv...

• flygplan2

BVC-damen är för 5 minutersmetoden och vill att min man är pappaledig från det att vårat barn fyllt ett. Jag såg att hon tittade snett när jag sa att jag kommer vara hemma. Tycker det är en privat sak. Hon tycker barn hör hemma på förskolan.

Och så är hon lika häpen varje gång jag svara på frågan om vår flicka osver hela natten nu att hon vaknar någon gång och jag ammar.

Könner mig alltid som sämsta föräldern och självförtroendet svajar efter besöket.

Sedan skriker ofta vår flicka när vi är hos henne så senast sa damen: Hon gillar inte mig..

Fracklands skrev 2009-05-27 10:10:40 följande:
    Jag var också på väg att  byta Bvc-sköterska men insåg sen att lillkillen bara skulle dit med halvårsintervaller efter 12-månaderskontrollen. Antingen härdar du ut eller så byter du innan 12-månaderskontrollen. Nästa efter det är 18 mån osv.Om du inte har förtroende för sköterskan tycker jag att du ska byta, hellre än att byta intervall på kontrollerna. Ingen på Bvc kommer att bry sig om att du byter, prata gärna med verksamhetsansvarig. Din sköterska kanske får många klagomål osv...
  • flygplan2

Just det, vi samsover än och då frågade damen om vår flicka kanske inte har egen säng...(Pust...)

Hon har spjälsäng i vårat sovrum men vill sova tätt intill någon av oss..

• flygplan2

Klagomål kan hände men jag vet att hon bytt arbetsplats ofta. Hoppat från BVC till BVC...

Fracklands skrev 2009-05-27 10:10:40 följande:
    Jag var också på väg att  byta Bvc-sköterska men insåg sen att lillkillen bara skulle dit med halvårsintervaller efter 12-månaderskontrollen. Antingen härdar du ut eller så byter du innan 12-månaderskontrollen. Nästa efter det är 18 mån osv.Om du inte har förtroende för sköterskan tycker jag att du ska byta, hellre än att byta intervall på kontrollerna. Ingen på Bvc kommer att bry sig om att du byter, prata gärna med verksamhetsansvarig. Din sköterska kanske får många klagomål osv...
  • Fracklands

BYT BYT BYT, ingen kommer ifrågasätta och du kan gott be om att få en mer "upplyst/flexibel" sköterska. Ring chefen eller byt till annan ort!

En del sköterskor känns lite puckade men jag tror (om jag tittar lite i backspegeln på alla frågor som min sköterska ställde så ville hon ju bara väl). Min gick för övrigt i pension innan jag hann byta. Den nya har jag inte träffat då lillkillens pappa skötte 1-årsbesöket. 1 1/2-årsbesöket blir väl mitt här i höst. Hon var visst mycket yngre och från Gotland. Kan det bli bättre liksom!?

• Sötnosarna

Har bara läst ts, klart du inte behöver uppge skäl till att byta bvc sköterska, det gjorde inte jag. Jag ville bara ha en ny sa jag. Min nya sköterska är jättebra och förstår mig bra, den gamla ville inte ens hälsa på barnet....

• Alisa
    Eisa skrev 2009-05-26 23:34:06 följande:
    Nä det är bara att säga att "Shit, hon är så jävla gammal" så äre klart!

Jag har bytt, tyckte min sköterska var alldeles för vidrig rent ut sagt. Så sambon (jag var hormonstinn och feg) ringde och sa att vi ville ha en annan . Inga problem!! 
    Nu har vi en underbar kvinna, och jag ångrar INTE att vi bytte.
  • hönamor

När jag ville byta så sa dom att helst skulle jag själv säga till henne att jag tänkte byta så det itne blev konstigt om vi träffade på varann i korridoren men det var inget måste, jag hade rätt att byta ändå. Tycker definitivt du ska byta om det itne känns bra, man ska ha kontakt under en längre tid. Nu bytte inte jag för vi flyttade så det blev ett automatiskt byte o inser nu hur bra en bvc-sköterska kan vara

Svar på tråden Behöver jag uppge skäl till varför byta BVC-sköterska?