• Hilma

Socialregister?

Hej !

Hur bär man sig åt för att kolla att man inte är med i Socialregistret ?
    Finns det ett för hela landet eller är det kommunvis?

Vi ska adoptera och vill samla handlingar om oss.

Hilma

• Svar på tråden Socialregister?
  • Bluebell

Hej!
    Varje kommun har ett eget register. Om du bor i en större stad med flera socialkontor så har varje kontor sitt eget arkiv. Om man har varit i kontakt med scoialtjänsten så bevaras alla papper i fem år från och med den dagen ärendet avslutas. Därefter skickas de till ett stadsarkiv där de förvaras i en herrans massa år! Hoppas det var svar på din fråga!

• Singha01

Bluebell: Stämmer bra det du sade om arkivering av handlingar i fem år. Men....det är endast akter med personer som är födda på dag 5, 15 och 25 som arkiveras i forskningssyfte på stadsarkiven. Efter fem år kan således en sökning som görs inte ge några träffar på att man varit registrerad i socialregistret.

Hilma: Som privatperson är det svårt att kolla upp själv men ring stadsarkivet i den kommun där du bor och fråga hur du ska gå tillväga. Om du själv vet med dig att du eller din partner inte haft några kontakter med socialtjänst under de senaste fem åren så kan du vara lugn. Detsamma gäller för polisregistren och kronofogden. Lycka till!

• Bluebell

Singha01: Jo, du har rätt om stadsarkivet. Men jag bor i Göteborg, som är en av de städer där alla akter sparas, så jag tänkte inte längre... Här och i ett par kommuner till i landet (kommer inte ihåg vilka) sparas ju alla akter i forskningssyfte. Men jag tycker precis som du att Hilma ska ta kontakt med stadsarkivet och höra sig för!

• gyro

jag kollade upp om jag var med i socialregistret..
    genom att maila socialen här i stan..
    Man har tydligen alltid rätt i att kolla upp vad som står i registret om man är med..

jag trodde jag var med men det var jag inte..

• Hilma

Vi vill visa att vi inte är med i ngt registe, tänkte bara underlätta för utredaren på Socialen!

Tack för alla svar!

Kram Hilma

Svar på tråden Socialregister?