• lilla carro

När under ägglossningen har man ont?

Har man ont (molande) innan, under själva ägglossningen eller efter?

• Svar på tråden När under ägglossningen har man ont?
  • Röd ros

Jah har läst i ett barn blir till om det och där står det att vissa får ont när äggstocken släpper i från sig ägg och vätska...Stocken "spricker" sönder och det gör ont för vissa. Jag har så ont att jag blir sängliggandes en hel dag..

Stolt mamma till Tindra och Leah
  • Nennie

Röd ros skrev 2009-05-27 10:26:50 följande:

Jah har läst i ett barn blir till om det och där står det att vissa får ont när äggstocken släpper i från sig ägg och vätska...Stocken "spricker" sönder och det gör ont för vissa. Jag har så ont att jag blir sängliggandes en hel dag..
    Okej, betyder det då att det är den dagen man får ont man kan bli gravid, eller dagen innan eller dagen efter? :s
  • Röd ros

Dagen före, samma dag och dagen efter....

• Southern Belle

Man kan ha ont flera dagar innan ägglossningen, då äggblåsorna växer till sej. Sedan kan man få ont under tiden då blåsan brister och vätskan rinner ut i buken, som Röd ros skriver. Sedan kan man även få ont efter ägglossningen då vätskan som rinner ut kan orsaka en liten inflammation i buken. Man kan även få ont av äggblåsor som har vuxit sej för stora för att släppa ägg och istället har blivit en form av cystor.

Det kan med andra ord vara svårt att gissa när själva ägglossninge sker med hänsyn till värken.

Ett säkrare sätt är att hålla koll på flytningarna! De är trådiga och hala (som rå äggvita) några dagar fram till ägglossningen och det är då som spermierna kan ta sej igenom livmoderhalsen. Ganska omedelbart efter ägglossningen blir flytningarna mer gryniga igen och spermierna kommer inte igenom.

Lycka till!

• Röd ros

Det säkraste sättet att veta om man släppt ett ägg ska vara att tampa sig varje morgon innan man stiger upp. Sekret, smärtor och stickor kan tydligen ge utslag även om man inte släpper ett ägg. Så denna gång tempar jag och fick en höjning vid äl...

• Southern Belle

Röd ros skrev 2009-05-27 12:05:21 följande:

Det säkraste sättet att veta om man släppt ett ägg ska vara att tampa sig varje morgon innan man stiger upp. Sekret, smärtor och stickor kan tydligen ge utslag även om man inte släpper ett ägg. Så denna gång tempar jag och fick en höjning vid äl...
    Ja, det är sant, trots tecken på ägglossning och positiva ÄL-test finns det inga garantier. Äggblåsan kan fortsätta att växa och bli en cysta istället för att släppa ett ägg men har man en regelbunden menscykel finns oftast ingen anledning att oroa sej för att man inte ägglossar.

Att tempa är ett bra sätt att lära känna sin kropp och känna igen symptomen. Men det är också ett sätt att lätt bli fixerad.... Jag själv fastnade i tempträsket alldeles för länge... och det var riktigt skönt när jag till slut lyckades sluta ta tempen varje morgon! Viktigt att tänka på är att temphöjningen sker _efter_ ägglossningen, så det är inte ett sätt att förutsäga när den kommer att ske utan ett sätt att bekräfta att den har skett.
Svar på tråden När under ägglossningen har man ont?