Raynauds Syndrom i bröstvårtorna....fler än jag?
Hej! När min förstfödde var 5 v gammal (för tre år sedan) fick jag diagnosen Raynauds Syndrom i bröstvårtorn (smärttillstånd pga lokal kärlkramp) och det var en lättnad att få reda på varför jag hade såna enorma smärtor under/efter amning.
Det vanligaste är att man har RS i fingrarna har jag förstsått, men det måste ju finnas fler än jag som har det i bröstvårtorna? Hur gör ni/har ni gjort med amningen?
Förra gången blev det att jag ammade så mycket jag klarade av (varierade), pumpade och gav i flaska (oftast) och kombinerade mer ersättning, till att börja med lite grand och efter 4,5 mån var amningen/pumpandet över pga mjölken sinade till slut och därefter blev det enbart ersättning tills sonen var 12 mån gammal. Efter att han började äta riktig mat så fick han ersättningen som måltidsdryck, enligt rekommendationerna. Välling började han med först efter 12 mån.
Nu sitter jag här med en 12 dagar gammal bebis och hade hoppats att amningen skulle fungera bättre den här gången, enbart pga att jag nu vet att jag har RS och tycker att jag borde kunna stå ut bättre. Men jag klarar bara av ca 15 min amning per bröst innan kärlkrampen gör det omöjligt för mig att amma vidare. Lillsonen får amma då och då, jag pumpar och ger i flaska och kombinerar med ersättning...precis som för storebror för tre år sedan, men den här gången fick jag börja lite tidigare.
Tacksamt och tursamt nog klarar även lillebror av att kombinera sugteknikerna, trots att han fick börja med flaska vid 4 dagars ålder (storebror ca 2 v).
Däremot känner jag att jag inte vet om jag orkar med att pumpa så länge som förra gången, jag var helt utsliten både mentalt och fysiskt efter några månader och det slet på mitt och pappans förhållande. Jag har insett att jag inte kommer att kunna helamma den här gången heller pga kärlkrampen i bröstvårtorna, men mitt dilemma just nu är om eller hur länge jag ska fortsätta med amning + pumpning och om eller när jag ska gå över till enbart ersättning.
Hur har ni andra med RS i bröstvårtorna löst det hela?