• Digitalis

Raynauds Syndrom i bröstvårtorna....fler än jag?

Hej! När min förstfödde var 5 v gammal (för tre år sedan) fick jag diagnosen Raynauds Syndrom i bröstvårtorn (smärttillstånd pga lokal kärlkramp) och det var en lättnad att få reda på varför jag hade såna enorma smärtor under/efter amning.

Det vanligaste är att man har RS i fingrarna har jag förstsått, men det måste ju finnas fler än jag som har det i bröstvårtorna? Hur gör ni/har ni gjort med amningen?

Förra gången blev det att jag ammade så mycket jag klarade av (varierade), pumpade och gav i flaska (oftast) och kombinerade mer ersättning, till att börja med lite grand och efter 4,5 mån var amningen/pumpandet över pga mjölken sinade till slut och därefter blev det enbart ersättning tills sonen var 12 mån gammal. Efter att han började äta riktig mat så fick han ersättningen som måltidsdryck, enligt rekommendationerna. Välling började han med först efter 12 mån.

Nu sitter jag här med en 12 dagar gammal bebis och hade hoppats att amningen skulle fungera bättre den här gången, enbart pga att jag nu vet att jag har RS och tycker att jag borde kunna stå ut bättre. Men jag klarar bara av ca 15 min amning per bröst innan kärlkrampen gör det omöjligt för mig att amma vidare. Lillsonen får amma då och då, jag pumpar och ger i flaska och kombinerar med ersättning...precis som för storebror för tre år sedan, men den här gången fick jag börja lite tidigare.

Tacksamt och tursamt nog klarar även lillebror av att kombinera sugteknikerna, trots att han fick börja med flaska vid 4 dagars ålder (storebror ca 2 v).

Däremot känner jag att jag inte vet om jag orkar med att pumpa så länge som förra gången, jag var helt utsliten både mentalt och fysiskt efter några månader och det slet på mitt och pappans förhållande. Jag har insett att jag inte kommer att kunna helamma den här gången heller pga kärlkrampen i bröstvårtorna, men mitt dilemma just nu är om eller hur länge jag ska fortsätta med amning + pumpning och om eller när jag ska gå över till enbart ersättning.

Hur har ni andra med RS i bröstvårtorna löst det hela?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Svar på tråden Raynauds Syndrom i bröstvårtorna....fler än jag?
  • Digitalis

Puffar lite!

• Miang

Jag fick det aldrig bekräftat av läkare men självdiagnosticerade mig och insåg att jag nog hade kärlkramp i brösten. Det var jobbigast när lillen var mellan 1-2 månader. Periodvis pumpade jag ena bröstet (det som var värst) för att kunna sova i alla fall lite på natten, ammade jag det bröstet på natten gjorde det för ont för att jag skulle kunna sova.

När lillen var två månader kände jag mig rätt uppgiven och bestämde att om eländet skulle vara i en månad till skulle jag sluta amma helt och hållet. Men under de följande veckorna måste något hänt med lillens teknik för det slutade göra ont. Sen ammade jag honom tills han var ett drygt år.

Jag verkar ha kommit lindrigare undan än du och har inga egentliga råd att komma med... Annat än att ju större barnet blir dessto bättre blir de på att amma och kanske kommer din bäbis att hitta rätt så han kan amma utan att klämma åt blodkärlen i bröstet.

Hoppas att det ordnar sig på något sätt för dig. Och blir det för jobbigt tycker jag att du ska övergå helt till ersättning. Amning är jättebra men inte till vilket pris som helst.

• Digitalis

Tack för ditt svar! Av någon anledning har jag hakat upp mig på att jag vill amma/pumpa tills han är i alla fall två månader gammal. Vet inte varför egentligen. Han har ju redan fått den viktigaste råmjölken, med råge. Men samtidigt är det ju så mysigt när amningen fungerar! Han har bättre tag nu och det gör inte längre ont under själva amningen. Det är bara när tiden överskrider ca 15 min/bröst som kärlkrampen sätter in rejält.

Numera vet jag tex att jag inte får lufttorka brösten/vårtorna, utan måste packa in dem fortast möjligt efter att han släppt taget. Snustorra inlägg är ett måste och så har jag ett lager fetvadd utanpå inläggen. Minimerar kaffet (kärlsammandragande) och dricker desto mer svart och grönt te (kärlvidgande).

Svar på tråden Raynauds Syndrom i bröstvårtorna....fler än jag?