• Maddsutt

Tips för när man har JÄTTE ont i halsen!

Jag har JÄTTE ont i halsen. Har bara lite feber.

Jag har köpt diverse saker från apoteket, men de funkar inte så bra.

På lördag ska jag vara i Kalmar och redovisa ett arbete jag har gjort och då måste jag kunna prata! =)

Har ni tips på vad som kan hjälpa??

• Svar på tråden Tips för när man har JÄTTE ont i halsen!
  • LilaRos

jag brukar koka vatten och hälla det i en kopp, jägga ner 2-3 starka halstabletter och dricka det
    Lindrar ganska bra

• Tjimtjom

Flytande alvedon, sån man brukar ge till barn. Det lindrar en stund i alla fall.
    Annars är isbitar bra, men käka inte för många innan du ska redovisa för tungan har en tendens att domna av kylan o då kan man sluddra

• LilaRos

sen finns ju klassikern med hånungsvatten. Men de lugnar bara irritation för mig.

• Veronica83

Man ska ta honungen för sig och dricka varmt vatten för sig annars förstör det varma vattnet den verkningssamma mekanismen i honungen.

Bafusin är bra vid halsont, bedövar lite i halsen.

• Queen70

Ha haft mycket ont i halsen i mina dagar och nåt jag tycker hjälper är att dricka nån läsk med massor av kolsyra till att börja med. Slemmet som man har i halsen när man har ont, brukar ligga på det onda och liksom svida. Om man tar några rejäla klunkar av kolsyrad dryck så river det liksom med sig slemmet. Sen när slemmet är borta så är det isglass i stora lass som gäller. Inte gräddglass för då blirdet mer slem. Välj en isglass som inte är så koncentrerad, typ piggelin. Om glassen är för stark" kan det svida ännu mer. Att växla mellan te med honung och isglass brukar ge bra lindring. Undvik dock att ha mjölk i teet för det gör också att det bildas med slem i svalget.

*undrar hur många gånger jag skrivt "slem" i detta inlägg*

• Pallas

Vanliga värktabletter, Mucoangin och ett halsprov på VC för att utesluta streptokocker (har jag extremt halsont och så gott som inga andra symptom har det alltid varit halsfluss för mig).

• mosterYster

Extremt ont i halsen botar jag med en Underberg eller annan starksprit. Helst en med örter, typ Gammeldansk, Underberg, Unicum. Svälj LÅNGSAMT så att spriten rinner sakta genom strupen, gurgla lite om du klarar det. Det svider SATAN men hjälper.

• mosterYster

BTW, en Underberg är ca en matsked (2 cl), så ingen behöver tro att jag menar 75 cl eller så . För dem som inte vet kan jag berätta att Underberg bara säljs i 2-cl-flaskor.

• SrbUmö4M3

Gammalt trick är att gurgla halsen med saltvatten, hjälper inte mot smärtan men gör att virus och bakterier inte trivs lika bra!

• Maxisoffan

Det är ingen som tror på mitt tips, alla tror bara att det är äckligt. Men jag lovar det är inte äckligt och det fungerar (i vart fall på mig och mina närmaste som ha rvågat prova).

Värm mjölk, häll i en kopp och häll i ungefär en halv till en matsked smör. Och så på med någon tesked socker. Rör runt och drick när smöret smält.
    Det lenar väldigt skönt i halsen!! Många gånger när jag är förkyld så får jag ruggigt ont i halsen och kan inte sova, det finns bara en sak hjälper då! Nämligen varm mjölk med smör och sovcker!

Hoppas du blir kry till helgen! ;)

• fridaasl

Brukar dricka varm mjölk helst med honung i men går bra med bara vaem mjöl okså

• Solrosblomman

När jag har ont i halsen (vilket jag har ganska ofta) brukar jag försöka lindra det med alvedon och vatten med jämna mellanrum. Annars är det bra med isglass, och yoghurt om man är hungrig på kvällen eller morgonen. Det är också viktigt att ta det lugnt, om du anstränger halsen och lungorna för mycket gör det bara ännu ondare. Krya på dig!

• Tmmis112

Försök att inte prata för mycket det kan göra så du får ondare, TIPS. ANVÄND STREPSILS! super aktiv tablett som värker snabbt!?? Krya på dig!??

Strepsil
Svar på tråden Tips för när man har JÄTTE ont i halsen!