Veckopeng
Vad tycker du att en 13 årig tjej ska ha i veckopeng?
Vad ska veckopengen räcka till.
Hon gör åt lika mycket smink på en månad som jag gör
åt på mer än ett år!
Smink, godis, glass. Allt är ju så dyrt!
Vad tycker du att en 13 årig tjej ska ha i veckopeng?
Vad ska veckopengen räcka till.
Hon gör åt lika mycket smink på en månad som jag gör
åt på mer än ett år!
Smink, godis, glass. Allt är ju så dyrt!
Min dotter var 14 när hon fick barnbidraget. Det ska räcka till allt utom busskort, mobil och klippning. Dvs kläder, skor, nöjen, smink, slingor, mat/fika på stan etc...
Sen får man förstås ge lite extra i födelsedag och julklapp i form av presentkort
- men inga överdrifter. Det har funkat i 1 1/2 år nu. Hon har t.o.m redan sparat ihop 2.000 till nästa sommar då hon inte får studiebidrag.
När hon inte hade barnbidraget så lyckades hon inte spara särskilt mycket. Kanske för att det blev rätt små summor hon fick per gång och de brände mera i fickan då.
Genomsnittlig månadspeng för en 13 åring ligger på ca 300 kronor. Det var vad mina barn fick i den åldern.
Nu är dottern 14 och får 800 kronor i månaden och då skall hon även köpa kläder för detta. Jag står fortfarande för större inköp som jackor o dyra skor o sånt.
Min dotter fyller 13 och får 100 kr i månadspeng. Detta kan hon köpa vad hon vill för. Vi betalar allt annat som kläder (Hon kan få pengar till det och så handlar hon själv), bio, smink och sådant. Tycker det är en svår balansgång- hon vill ju ha allt! Vi har ju fler barn och de får långt ifrån så mycket som tonåringen kräver. De får när de behöver men de har inte samma behov som henne tydligen. När de säger att de vill ha något blir man ju lite glad!=)
Min dotter är 13 år. Hon får 50:- i veckopeng som ska räcka till godis och "kladd". En del smink som jag kan tycker kanske är lite onödigt köp och inte står för får hon ta dessa pengarna till. Det är ofta gnäll om veckopengen för alla andra har ju alltid mycket mer, men jag brikar säga det att det spelar ingen roll hur mycket man får i veckan, det handlar om vad den ska räcka till. Min dotter köper inga kläder, tidningar eller cd själv. Hon har lite krav på sig för att få veckopengen, rummet ska städas och hon ska diska.
Min dotter på 13 år får idag 250 kr i månadspeng. Vill hon ha pengar utöver dessa 250 kr får hon göra lite extra utöver det vanliga( städa, tvätta, laga mat) för att vår familj ska fungera. Extra pengar är tex köra in ved 10kr/rullebör, klippa gräset 60 kr, tvätta bilen 40 kr/utvändigt, 40 kr/invändigt, måla bräder...kr/beroende på storlek. Min dotter på 11 år får 150 kr/ månaden.
Vi föräldrar jobbar ganska hårt för att dra in pengar till hela familjen, barnen ska inte bara få och få och få.., tycker jag. Tar barnen stort ansvar, får de också mer friheter(pengar inkluderat).
Den stora flickan är väldigt duktig med att hjälpa till hemma(frivilligt, utan tjat och gnat), så jag funderar på att öka månadspengen, så att hon får ansvar för sina klädinköp( förutom skor och ytterplagg, det räcker nog inte pengarna till). Jag tror hon skulle bli så glad om hon fick det förtroendet.