• Anonym (Ledsen)

Spydig arbetskamrat

Jag blir så trött och ledsen efter mitt arbete. Jag har en arbetskamrat som alltid talar med mig på ett spydigt och nedsättande sätt.

Jag är ny på jobbet och känner mig väldigt osäker på allt. Min arbetskamrat är sällan direkt elak utan det är hennes tonfall mot mig som alltid är negativt, och ifrågasättande.

Jag vet inte alls hur jag ska handskas med situationen, är rädd att inte få jobba kvar om jag säger ifrån. Min arbetskamrat är fast anställd, medans jag bara är timmanställd, och jag behöver verkligen det här jobbet.

Vore tacksam för råd

• Svar på tråden Spydig arbetskamrat
  • JAG är BÄST

Säg åt henne att att slyta vara nedlåtande, för du tar inte sånt. Å, vill hon inet ändra sig så måste du gå till chefen. Bara för att man är fast anställd så får man inte bete sig hur som helst.

• Anonym (Ledsen)

JAG är BÄST skrev 2009-05-27 15:14:51 följande:

Säg åt henne att att slyta vara nedlåtande, för du tar inte sånt. Å, vill hon inet ändra sig så måste du gå till chefen. Bara för att man är fast anställd så får man inte bete sig hur som helst.
    Jag vågar inte gå till chefen, vill inte bli stämplad som besvärlig.

Är det ingen som har varit med om samma sak? Hur gjorde ni?
  • Lemonad

När hon säger något nedlåtande, titta henne rakt i ögonen och fråga "Hur menar du?" eller "Kan du utveckla det där?" eller "Så du menar alltså att jag XXX". Sätt ord på vad hon gör, det ger ofta effekt.

Stå upp för dig själv!

• Anonym

Det bästa du kan göra är att säga ifrån själv direkt till henne, även om jag vet att det kan vara svårt och jobbigt.

Men om du går till chefen kommer hon antagligen att se det som att du skvallrade och gick bakom hennes rygg.

Hade jag varit den som var nedlåtande hade jag respekterat mer att den som upplevde mig som så sa det till mig direkt.

Säg bara: "Nu får du sluta att behandla mig så här", givetvis följt av ett konkret exempel på hur hon har behandlat dig nedlåtande.

• Stårschan
    Lemonad skrev 2009-05-27 15:27:55 följande:
    När hon säger något nedlåtande, titta henne rakt i ögonen och fråga "Hur menar du?" eller "Kan du utveckla det där?" eller "Så du menar alltså att jag XXX". Sätt ord på vad hon gör, det ger ofta effekt.Stå upp för dig själv!
    Bra tips! Jag har också upplevt att det kan ge stor effekt när man låter den spydiga stå till svars för vad de sa, istället för att man försöker låtsas som ingenting.
  • Floff

Min kollega var precis likadan när jag började på mitt jobb. Till slut orkade jag inte vara superglad och övertrevlig längre (som man brukar vara när man börjar på ett nytt ställe) utan jag började vara ganska kort och kall men ändå professionell mot henne. När hon sa något nedlåtande eller hånade mig för något jag gjorde fel så kontrade jag med en förklaring eller ett förtydligande, och till slut gick hennes taskiga attityd över.

Jag tycker det var skönt att slippa ta en rak konfrontation med henne och är glad att detta sätt fungerade.

• John D

Vissa personer är bara nedlåtande eller spydiga utan att tänka på det, det är bara deras sätt. Är du verkligen säker på att hon gör det medvetet?

• Anonym (Ledsen)

Tack föra råd. Det jag tycker är svårast är att hon inte är direkt elak, det skulle jag kunna bemöta. Istället så säger hon lite taskiga saker som om det vore ett skämt.

Skulle jag protestera så känner jag mig som en person utan humor,och jag känner mig överkänslig.

Men jag tror att jag skulle kunna bemöta henne på det sätt som ni råder mig, genom att låtsas inte förstå skämtet och bara fråga helt allvarligt "hur menar du?", nästa gång hon säger något taskigt.

• John D

Anonym (Ledsen) skrev 2009-05-27 15:49:00 följande:

Tack föra råd. Det jag tycker är svårast är att hon inte är direkt elak, det skulle jag kunna bemöta. Istället så säger hon lite taskiga saker som om det vore ett skämt.
    Hon kanske bara har en sån humor och inte tänker på att folk kan ta illa upp?
  • Tessideluxe

Ja, man ska verkligen säga till om det är något som är fel, för det blir inte bättre av sig självt.

Jag minns när jag jobbade på en arbetsplats för 10-12 år sedan. En kväll stod jag och pratade med min chef efter passets slut vid kaffemaskinen. Fram kommer en äldre kollega (man ca 30 år) som jobbat länge där. Han bryter helt kallt in och säger till mig "men håll käften med dig din jävla vikarie-jävel". Ja blev helt stum! Min chef sa ingenting utan log bara lite. Alla visste att denna man var helt skruvad men han fick jobba kvar år efter år för att han var duktig på det han gjorde.

Inte förrän jag bet ifrån ordentligt några dagar senare när han var elak så slutade han att tala på det viset. Då blev han i ställt fjäskig, ville hjälpa mig med mina arbetsuppgifter "kom ihåg" mitt namn osv. Förmodligen var jag den ende som vågat säga något till honom.

Jag vet ju att han var elak mot alla tjejer, inte bara mig. En gång gick han fram till en helt ny vikarie, hennes första dag och sa: Det finns bara en sak jag tycker värre om än krig och det är hängpattar, tro mig, jag har varit med om båda.

Jag tycker absolut att du ska fråga vad hon menar när hon säger spydiga saker eller göra klart för henne att du inte accepterar att bli talad till på det viset. Förmodligen kommer hon att sluta pika dig om hon inser att du inte bara viker dig.

• Anonym (spydig?)

Jag är en sån som uppfattas som spydig på jobbet fast jag inte alls menar det. Även min familj kan tycka att jag låter så på rösten när jag inte alls menar att vara sån.

Och sen det har kommit fram att jag uppfattas som något som jag absolut inte menar, så har jag ÄNNU svårare att veta hur jag ska bete mig, speciellt med extrajobbare...

Jag har stort ansvarsområdet och är lite av min chefs hjälpreda, och det är många som har svårt att ta "order" från mig, så nu har det nästan blivit så att jag backar tillbaka och försöker att säga så lite som möjligt eftersom jag alltid uppfattas som om jag är bättre än någon annan, vilket jag verkligen inte känner att jag är! Jag skulle vilja att de som känner som de gör kommer fram till mig och kör en öppen dialog och PRATAR med mig, så att även jag får en chans att berätta hur det ligger till. Jag har försökt, tro mig, men det förvärrar bara allt...

Det finns ofta två sidor av ett mynt.

• Anonym (Ledsen)

Anonym (spydig?) skrev 2009-05-27 16:01:15 följande:

Jag är en sån som uppfattas som spydig på jobbet fast jag inte alls menar det. Även min familj kan tycka att jag låter så på rösten när jag inte alls menar att vara sån. Och sen det har kommit fram att jag uppfattas som något som jag absolut inte menar, så har jag ÄNNU svårare att veta hur jag ska bete mig, speciellt med extrajobbare...Jag har stort ansvarsområdet och är lite av min chefs hjälpreda, och det är många som har svårt att ta "order" från mig, så nu har det nästan blivit så att jag backar tillbaka och försöker att säga så lite som möjligt eftersom jag alltid uppfattas som om jag är bättre än någon annan, vilket jag verkligen inte känner att jag är! Jag skulle vilja att de som känner som de gör kommer fram till mig och kör en öppen dialog och PRATAR med mig, så att även jag får en chans att berätta hur det ligger till. Jag har försökt, tro mig, men det förvärrar bara allt...Det finns ofta två sidor av ett mynt.
    Är det din ton som missuppfattas? Eller säger du saker som missuppfattas?
    Jag kan förstå om det känns jobbigt för dig ,om du själv tycker att du pratar normalt.
  • Anonym (Ledsen)
    Hon kanske bara har en sån humor och inte tänker på att folk kan ta illa upp?
    Det är möjligt,men jag tycker inte hon låter på samma sätt mot de andra arbetskamraterna.
  • aster

Jag har också ofta en ofta ton tror jag. Jag menar att låta lite humoristisk och ironisk, men märker att det kan uppfattas som spydigt eller nedlåtande. Antagligen för att folk har mer respekt för mig än jag själv förstår.
    Det bästa sättet att bemöta din kollega om hon är som jag är att fråga, typ: Du menar alltså att jag jobbar orimligt långsamt? Har du något råd om hur jag kan förbättra min arbetsinsats?
    Då kan hon förklara att det bara var ett missriktat skämt om att tiden kryper fram innan lunch, tex. Om hon faktiskt var spydig mot dig kommer hon nog sluta när hon märker att du inte bara sväljer.

Lycka till!

• aster
    aster skrev 2009-05-27 16:41:08 följande:
    Jag har också ofta en ofta ton tror jag.
    ... ofta en otrevlig ton...
Svar på tråden Spydig arbetskamrat