• mrbiig

Hunden slickar tassarna?

Misstänker att han är pollen allergiker, hans nos rinner,han nyser ofta,hans hud är rodnad och han slickar ihärdigt i mellan trampdynerna,
    Han höll på så förra året och då trodde vi att det berodde på fästinghalsbandet ....men nu har han börjat innan vi köpt ett nytt till han!
    Nån som har erfarenhet om detta och vad gjorde ni åt det, finns det nåt receptfritt?

• Svar på tråden Hunden slickar tassarna?
  • Tant Herta

Att en hund slickar tassarna kan bero på stress och överslagshandling, jag hade en omplaceringshund som gjorde det och om jag aktiverade honom slutade han med slickandet!

Ring en veterinär och fråga vad som kan gälla din hund! Lycka till!

• strenua

jag såg en dag att min hund slickade sig väldigt mycket på sin ena tass. Det visade sig att hon hade ett litet sår på ena trampdynan.

• hewa

Mina föräldrars hund hade som eksem mellan trampdynorna, syntes mest som att det var rodnat och ibland lite som sårigt. Det visade sig att han var allergisk, mot något i de flesta hundfoder (exakt vad utreddes aldrig). Han fick dietfoder och lågdos kortison (hae även kronisk infl. i tarmen pga allergin, därav kortisonet). Efter han fick nya fodret och medicinen försvann också tass-slickandet! Enl. veterinären kan allergier yttra sig just som eksem mellan tårna, vet dock inte om det gäller bara foderallergier eller andra också.

• köttbullelydnad

Har varit hos veterinären pga pollen idag, och fick berättat för mig att det är mer vanligt att hundar är känsliga mot pollen än tvärtom. Så det kan vara värt att kolla upp närmre. Min lillgubbe har ett h-te den här årstiden pga just all pollen

• mrbiig
    köttbullelydnad skrev 2009-05-27 19:48:57 följande:
    Har varit hos veterinären pga pollen idag, och fick berättat för mig att det är mer vanligt att hundar är känsliga mot pollen än tvärtom. Så det kan vara värt att kolla upp närmre. Min lillgubbe har ett h-te den här årstiden pga just all pollen
    Precis det är ju bara nu på vårkanten som han får denna symtom.
    Jag är hemma hela dagarna så han är absolut inte rastlös eller stressad och mycket motion får han.
  • mrbiig
    köttbullelydnad skrev 2009-05-27 19:48:57 följande:
    Vad sa veterinären om pollen då,vad kunde man göra åt det?
  • Xay1de

De kan även få svamp mellan tårna om de blir fuktiga när de är ute och busar. Man kan se det genom att de blir röda och irriterade mellan tårna. Vår lilla donna drabbas av det ibland, speciellt de blöta årstiderna. Man kan smörja in med helosansalva och sätta på en strumpa för att de inte ska slicka

• Mamma matte hustru

Vi var med vår tik förra året då hon slickade så pass att hon slickade sönder tassarna fick förklaringen att det är en sårts svamp typ sånt som hästar får Fång och fick ett shampoo att tvätta tassarna med varje dag sen var det tratt som gällde ett par veckor och vara väldigt noga med att hålla tassarna torra då väta förvärrar det hela. Hon blev bra på ett par veckor och när vi ser att hon är på väg att slicka nu säger vi bara ifrån och hon låter bli..

• Rottis77

Kolla upp hunden hos vet.

Nosen tror jag inte kanske har så mycket med det andra att göra utan låter lite som att det skulle kunna vara noskvalster, väldigt vanligt hos hund, lätt att behandla med avmaskningstabletter man får på recept.

Huden ska absolut kollas upp, kan vara allt och inget. Kan vara en baktriell infektion i huden eller allergi, jätte svårt att säga så kontakta veterinär som är BRA på hud!

• mrbiig

Dom kollade noskvalster på han förra året och det var inte det, är nästan helt säker på pollen , skall ringa idag och höra vad dom säger.

• köttbullelydnad
    mrbiig skrev 2009-05-27 21:31:29 följande:
    Vad sa veterinären om pollen då,vad kunde man göra åt det?
    Det fanns inte så mycket att göra åt det. Hålla rent, låta hunden vara ifred om den går undan, inte låta den klia sig i ögonen (kan skada hornhinnorna), bor man i hus kan man spola/skura av altaner/balkonger där hunden vistas där det gärna lägger sig lager av pollen, etc.
Svar på tråden Hunden slickar tassarna?