• Midsommarkrans

Alla ni med Volvo V70, vilken vändbar bilbarnstol har ni?

Som rubriken lyder, vilken vändbar bilbarnstol (den efter babyskyddet) har ni i er Volvo V70?

Är det någon som vet om det finns någon bilbarnstol (gärna vändbar) som passar i en Volvo V70, placerad bakom förarsätet och en person på ca 1.80 har så gott om plats så att han kan köra???

Hoppas att någon kan hjälpa oss! Så vi vet vilken stol vi ska åka och prova .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 11:19
    Eller finns det någon som kan rekomendera en bra bilbarnstol (gärna vändbar) som får rum i mitten i baksätet på en Volvo V70? Det ska dessutom finnas plats för en bilbarnstol till brevid, alltså bakom passagerarsätet.
    Idag har vi en Besafe Izi Kid bakom passagerarsätet, någon som vet en bilbarnstol som får plats brevid den i baksätet???

• Svar på tråden Alla ni med Volvo V70, vilken vändbar bilbarnstol har ni?
  • Buddha74

Det tror jag knappast... min man är 189cm och jag är 174cm. Tror inte det får plats en bakåfram bilstol bakom mig ens. Vi har Acta Graco bakom passagerarplatsen.
    Men det är väldigt trångt tycker jag som sitter framför den. Ryggstödet måste vara helt upprätt om man ska ha hyfsad benplats.

Puffar lite, då jag också är intresserad av att veta någon stol man skulle kunna ha bakom förarstolen.

• amomentlikethis

min man har det trångt med våran akta cosmic comfort bakom ratten, han är 175 cm lång.
    jag som bara är 155 cm lång kan ha den bakom utan att det är trångt det minsta!

• cicci85

Prova med en britax hiway, den tar lite plats. Är inte vändbar men det rekommenderas ändå att man har en riktig bältesstol när barnet är för långt för den bakåtvända.
    Jag har en britax two-way och den tar oxå lite plats, har dock ingen v70 utan en liten seat ibiza, jag kan ha den bakom mig när jag kör men jag är 170 cm.

• Midsommarkrans

Det var detta som vi befarade....

Vi har nämligen redan en barnstol (Be Safe Izi Kid) i baksätet (bakom passagerarsätet) och nu är det dags för bilstol nr. 2.

Finns det någon stol som går att placera i mitten och tar sån liten plats att det går att ställa förarsätet bra?

• Midsommarkrans
    cicci85 skrev 2009-05-27 19:14:02 följande:
    Prova med en britax hiway, den tar lite plats. Är inte vändbar men det rekommenderas ändå att man har en riktig bältesstol när barnet är för långt för den bakåtvända.Jag har en britax two-way och den tar oxå lite plats, har dock ingen v70 utan en liten seat ibiza, jag kan ha den bakom mig när jag kör men jag är 170 cm.
    Tar Britax Hiway mindre plats än Britax Two-way? Om Two-way:n fungerar i din Seat så kanske det skulle kunna fungera i en Volvo som är en betydligt större bil. Om inte annat så fungerar det ju i vår Seat Cordoba och med mig som chaufför (är 1.56 cm)...
  • cicci85
    Midsommarkrans skrev 2009-05-27 19:24:10 följande:
    Tar Britax Hiway mindre plats än Britax Two-way? Om Two-way:n fungerar i din Seat så kanske det skulle kunna fungera i en Volvo som är en betydligt större bil. Om inte annat så fungerar det ju i vår Seat Cordoba och med mig som chaufför (är 1.56 cm)...
    jag vet inte riktigt, har bara provat hiwayen i bilen och den funkade bakom förarsätet på vår andra bil, nissan navara. men vi köpte en akta duoflex som passade i mitten, men ångrar det, vill hellre ha en hi-way.
    Men twowayen borde ju funka!
  • Tant Blå

I vår V70 hade vi två Britax Hiway i baksätet. Funkade bra. Eftersom de har stödben går det bra att sätta en i mitten och ej beöva luta mot sätet framför.

• Cecci78

Inte Brio Zento i alla fall. Vi hade volvos egna stol innan och min papppa sa att han satt ok när han körde och den stolen var bakom förarplatsen i V70:n, han är ca 1,82. Den är inte heller vändbar men som sagt så är det inte att rekommendera att man vänder ens de vändbara tex Two Way utan att man då köper en bra bältesstol istället.

• Midsommarkrans

Tant Blå skrev 2009-05-27 19:34:38 följande:

I vår V70 hade vi två Britax Hiway i baksätet. Funkade bra. Eftersom de har stödben går det bra att sätta en i mitten och ej beöva luta mot sätet framför.
    Då kanske vi får prova att ha en stol i mitten... Hoppas att det fungerar med vår Besafe och en annan brevid. Annars måste vi ju köpa två nya!
  • Midsommarkrans
    Cecci78 skrev 2009-05-27 19:59:12 följande:
    Inte Brio Zento i alla fall. Vi hade volvos egna stol innan och min papppa sa att han satt ok när han körde och den stolen var bakom förarplatsen i V70:n, han är ca 1,82. Den är inte heller vändbar men som sagt så är det inte att rekommendera att man vänder ens de vändbara tex Two Way utan att man då köper en bra bältesstol istället.
    Nä, Brion är faktiskt utesluten för oss, efter att jag läst och hört om barn som har lyckats spänna upp bältena på den??!! Och då vi har en mycket uppfinningsrik och knappkunnig kille så känns det inte så säkert...

Volvos egna stol är inte heller ett alternativ, då vi vill kunna placera stolen i vår andra bil med (en Seat), eller andras bilar osv.

Men tack i alla fall för dina tips!
  • Singrid

Hej!
    Jag heter Ingrid och jobbar på Volvia Försäkringar. Vi har utnämnt 2009 till Barnsäkerhetens år och jobbar aktivt med att öka kunskapen hos vuxna i allmänhet och föräldrar i synnherhet om hur barn ska vara säkra när de är ute och åker bil. Jag vill tipsa dig om att du kan åka till din närmaste Volvohandlare och testa deras bilbarnstolar. De har just lanserat nya bilbarnstolar som de har tagit fram tillsammans med Britax Römer. Stolarna är förstås krocktestade i Volvobilar. Mer information om bilbarnstolar kan du även hitta på NTFs hemsida ntf.se. Hoppas du hittar hittar en bilbarnstol som passar era behov. Lyckat till och kör försiktig. Vänliga hälsningar, Ingrid Olsson
    Inlägget: Som rubriken lyder, vilken vändbar bilbarnstol (den efter babyskyddet) har ni i er Volvo V70?

Är det någon som vet om det finns någon bilbarnstol (gärna vändbar) som passar i en Volvo V70, placerad bakom förarsätet och en person på ca 1.80 har så gott om plats så att han kan köra???

Hoppas att någon kan hjälpa oss! Så vi vet vilken stol vi ska åka och prova .

• Britt Blå

Vi köpte en Britax hi-way att ha i mitten, dom andra åker i en Britax framåt vändstol brevid och en Akta babyskydd med insats på passagerar sidan. Mannen är 2 meter Han får plats, dotter som sitter framåt bakom honom när han kör har det lite trängre... :) Vi har Volvo...

• DenDär
    Cecci78 skrev 2009-05-27 19:59:12 följande:
    Vi har med en Brio Zento bakom passagerarsätet och den som sitter där får sitta långt fram och käpprätt om det ska bli bra för barnstolen Vi kommer behålla den men hade vi tänkt lite längre så hade det blivit en annan.
  • Cecci78
    Singrid skrev 2009-05-29 11:47:30 följande:
    Hej!Jag heter Ingrid och jobbar på Volvia Försäkringar. Vi har utnämnt 2009 till Barnsäkerhetens år och jobbar aktivt med att öka kunskapen hos vuxna i allmänhet och föräldrar i synnherhet om hur barn ska vara säkra när de är ute och åker bil. Jag vill tipsa dig om att du kan åka till din närmaste Volvohandlare och testa deras bilbarnstolar. De har just lanserat nya bilbarnstolar som de har tagit fram tillsammans med Britax Römer. Stolarna är förstås krocktestade i Volvobilar. Mer information om bilbarnstolar kan du även hitta på NTFs hemsida ntf.se. Hoppas du hittar hittar en bilbarnstol som passar era behov. Lyckat till och kör försiktig. Vänliga hälsningar, Ingrid OlssonInlägget: Som rubriken lyder, vilken vändbar bilbarnstol (den efter babyskyddet) har ni i er Volvo V70? Är det någon som vet om det finns någon bilbarnstol (gärna vändbar) som passar i en Volvo V70, placerad bakom förarsätet och en person på ca 1.80 har så gott om plats så att han kan köra???Hoppas att någon kan hjälpa oss! Så vi vet vilken stol vi ska åka och prova .
    Då kan jag "tipsa" om att volvohandlare inte har en jävla aning om bilsäkerhet, de visste inte ens att bilstolar har en datummärkning när jag var där och var arg för att de sålt oss en 5 år gammal  bilstol utan att tala om det. Kommer inte köpa något mer från volvo inkl bil!! Åk hellre till typ säkerhetsbutiken eller till något större ställe där de säljer många olika stolar för att prova er fram.

Ursäkta min otrevliga ton men är sååååååå sur på dem. De visste inte ena att det är 10 år som gäller för en stol eller hur gamla barn ska vara innan man vänder dem framåt, grrrrrr. Kanske borde jobba med att aktivt öka kunskapen om barnsäkerhet i den egna koncernen först...?!
  • Tildamamman

Som tidgare nämnts så tar Britax - hiway minst plats och därefter Britax Twoway.

Din man borde verkligen få plats framför en av dessa då min man på 190cm får det. Självklart får kan man inte ha ryggstödet på förarstolen halvliggandes utan får vinkla upp det ganska mycket, men det funkar iaf.

Av dessa stolar är det Twowayen som är rymligast för barnet (Ett normalstort barn kan sitta i den här till det är ca 125 cm långt). Twoway är även vändbar, men NTF rekommenderar att man köper ny stol när det är dags för frammåtåkning ur säkerhetssynpunkt. Barn rekommenderas även åka bakåtvänt till MINST 4 år eller 18kg, HELST tills de är 6-7år!! Så det är värt att investera i en rymlig bakåtvänd stol!!

Volvos stolar rekommenderar jag inte om man skulle få för sig att byta bil eller tillfälligt åka med någon annan.

• Chivaz

Vi har en Volvo V70 och har bekymmer nu då vi har ett babyskydd fram och en Britax Two Way bak. För att få fast babyskyddet så måste man ju ha sätet så långt bak som möjligt för att säkerhetsbältet är så kort! Detta gör att sonen bak sitter med benen ihoptryckta. Han är ganska lång för sin ålder (är snart 2½ år) så det spelar igen roll var han sitter, för så länge han ska åka bakåtvänd så tar fötter och ben i i ryggstödet bak.
    Tanken var att sätta babyskyddet fram med ett förlängnings säkerhetsbälte som Volvo sålde förr, men det verkar vara omöjligt att få tag på dessa nu. För behöver man inte ha sätet så långt bak så får ju sonen där bak betydligt mer plats för sina ben. Känner inte för att vända honom till framåtvänt än då han inte är 3 år ännu.

• Cecci78
    Chivaz skrev 2009-05-30 20:22:56 följande:
    Vi har en Volvo V70 och har bekymmer nu då vi har ett babyskydd fram och en Britax Two Way bak. För att få fast babyskyddet så måste man ju ha sätet så långt bak som möjligt för att säkerhetsbältet är så kort! Detta gör att sonen bak sitter med benen ihoptryckta. Han är ganska lång för sin ålder (är snart 2½ år) så det spelar igen roll var han sitter, för så länge han ska åka bakåtvänd så tar fötter och ben i i ryggstödet bak.Tanken var att sätta babyskyddet fram med ett förlängnings säkerhetsbälte som Volvo sålde förr, men det verkar vara omöjligt att få tag på dessa nu. För behöver man inte ha sätet så långt bak så får ju sonen där bak betydligt mer plats för sina ben. Känner inte för att vända honom till framåtvänt än då han inte är 3 år ännu.
    kan ni inte byta plats på barnen?
    NTF rekommenderar att det minsta barnet sitter bak, i alla fall om det är två bakåtvända stolar

http://www.ntf.se/konsument/fraga1424.asp
  • Tildamamman

Att benen är böja spelar ingen roll för fem öre!! Barn är mjuka och han tänker säkert inte ens på detta om ni inte nämner det för honom.

Se mitt inlägg ovan om när det är dags att vända barn i bilen. Min dotter på 5 år åker ff baklänges.

Chivaz skrev 2009-05-30 20:22:56 följande:
    Vi har en Volvo V70 och har bekymmer nu då vi har ett babyskydd fram och en Britax Two Way bak. För att få fast babyskyddet så måste man ju ha sätet så långt bak som möjligt för att säkerhetsbältet är så kort! Detta gör att sonen bak sitter med benen ihoptryckta. Han är ganska lång för sin ålder (är snart 2½ år) så det spelar igen roll var han sitter, för så länge han ska åka bakåtvänd så tar fötter och ben i i ryggstödet bak.Tanken var att sätta babyskyddet fram med ett förlängnings säkerhetsbälte som Volvo sålde förr, men det verkar vara omöjligt att få tag på dessa nu. För behöver man inte ha sätet så långt bak så får ju sonen där bak betydligt mer plats för sina ben. Känner inte för att vända honom till framåtvänt än då han inte är 3 år ännu.
Svar på tråden Alla ni med Volvo V70, vilken vändbar bilbarnstol har ni?