• Tic1

snabbt svar önskas! Feber hos 8mån 39.5grader

Undrar om nån har erfarenhet av feber hos 8 mån baby.Har haft 38.8 i morse men nu 39.5 grader.Mår förövrigt bra!Kan så här små få tredagars feber??Eller kan det vara tänder på gång?(känns inget i tandköttet dock)Ska man ge febernedsättande??

• Svar på tråden snabbt svar önskas! Feber hos 8mån 39.5grader
  • Morticia

Ge Panodil,stolpiller. Går inte febern ner, ring sjukvårdsupplysningen

För bjud sär skrivning
  • hjärtegryn

Hejsan!

Små barn kan få tredagars, men det behöver inte vara den bara föra att h*n fått feber, de får ofta så hög feber iaf, jag brukar ge alvedon om febern överstiger 39 annars inte. Ofta är det ju så att man ska kolla på allmäntillståndet, precis som man alltid får till svars om man ringer doktorn, är h*n inte slö och äter bra eller verkar ha jätteont då brukar det inte vara någon fara i regel.

//Malin

Tuva och Millas mamma!
  • hjärtegryn

Hög feber skall man inte skylla på tänderna sägs det!
    I regel ger inte tandlossning feber har jag hört, går inte febern ner så ring och kolla för säkerhets skull, man blir oftast lugnast som förälder då !

• Julmust

Med tanke på att h*n är pigg så skulle jag definitivt gissa på tredagarsfeber. Den får de ju ofta tidigt.

Olika skolor angående febernedsättande. En del säger "titta bara på allmäntillståndet" andra säger "ge över vissa temperaturer". Jag drar nog åt det första. Om bebisen mår bra och dricker ordentligt (ammar, välling eller annat) så är det ju ingen risk för uttorkning. Vi ger nog oftast inför natten om vi märker att de sover dåligt på kvällen. När andra barnet hade tredagars så gav jag för att hon hade si och så mycket feber, men hon fick mer utslag efteråt än storasyster hade haft. Samtidigt ska man inte inte tveka för febernedsättande alltför mycket heller.

• Morticia
    hjärtegryn skrev 2009-05-27 19:58:06 följande:
    Hög feber skall man inte skylla på tänderna sägs det!I regel ger inte tandlossning feber har jag hört, går inte febern ner så ring och kolla för säkerhets skull, man blir oftast lugnast som förälder då !
    Jodå, visst kan de få feber vid tandsprickning, det fick mina.
    En förklaring kan ju vara att de stoppar så mycket i munnen, så de får bakterier.
    Jag ger alltid panodil när de har över 38 grader.
    Vad är det som säger att de inte mår lika uschligt som vi, när de har högre?
    För bjud sär skrivning
  • Lissy81

Man ska inte ge febernedsättande "bara" för att barnet har feber, utan titta på om barnet verkar behöva det.

"Det går att få ned febern genom att ge barnet kall dryck som kyler inuti kroppen. Se till att det är svalt i rummet och klä inte barnet för varmt. Om det inte hjälper finns febernedsättande medel som paracetamol. Men generellt bör man inte ta dessa i onödan eller bara för att febern är hög. Barnets infektionsförsvar är effektivare när temperaturen är 38 grader än 37. Därför räcker det med att få ner de högsta topparna. "

Taget från sidan: www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Sma-barn-1-5-ar/Vanliga-sjukdomar/

• hjärtegryn
    Morticia skrev 2009-05-27 21:17:25 följande:
    Jodå, visst kan de få feber vid tandsprickning, det fick mina.En förklaring kan ju vara att de stoppar så mycket i munnen, så de får bakterier.Jag ger alltid panodil när de har över 38 grader.Vad är det som säger att de inte mår lika uschligt som vi, när de har högre?
    Jo, det tror jag säkert, men då är det ju inte själva tandsprickningen i sig som ger feber !

Sedan ska man inte ge febernedsättande i tid och otid har jag förstått i och med att feber får de av den anledningen att den gör "nytta" mot själva bakterierna och tar kål på de.

Men märker man att barnet har ont och allmänt påvisar någon slags symptom då är det en annan sak, sedan kan man alltid ringa till sjukvården, bättre en gång för mycket än en gång för lite !!
Svar på tråden snabbt svar önskas! Feber hos 8mån 39.5grader