• ronja75

snälla hjälp oss...! skola?

Skriver i egenskap av " bonusmamma". Jag o min särbo har tidigare bott ihop, men dottern som då var tolv gjorde så vi flyttade isär igen.. Under fyra veckors tid stal hon 6500 av oss. inlåsta pengar... hon svarar inte i telefon om det inte passar henne, o vill hon inte komma hem på kvällen fast det är bestämt så gör hon det inte o låter bara bli att svara... skolan har hon kanske varit i 50-100 timmar på 2,5 år. hon slutar åttan nu och har i stort sett inte varit där alls sen sexan.. hennes föräldrar har sökt hjälp hos soc, bup, psyk... sen två år tillbaka. skolan har försökt få henne dit på olika sätt. annan klass... mindre grupp.. nu senast skulle hon bara gå två timmar per dag o läsa ämnen hon är duktig i för det inte skulle bli press... inte ens dessa två timmar går hon. hon förbrukar hemskt mycket pengar.. hon röker och hon har en pojkvän 3 mil hemifrån som hon träffar i stort sett varje dag. det bestämdes att hon skulle bo hos pappan på heltid eftersom han bor i skolkommunen, men han känner att han inte klarar det längre. mamman är mest glad att hon sluppit alla problem och vill inte ha varannan vecka igen..!Hon fick diagnos ADHD för ett par veckor sen, men vill inte ta någon medicin för det. Hon har överhuvudtaget ingen respekt för någon eller något förutom sig själv o pojkvän, vänner. Hon totalskiter i allt vuxna säger till henne... Pappan känner att han får inte den hjälp han skriker efter... Han kan inte ta hand om henne o inte mamman heller.. hon har tvåhundra meter till skolan. han bråkar med henne 1-2 timmar varje morgon för att få iväg henne och när han sen står på balkongen ser han henna komma på andra hållet... från skolan mot jvgstn.. Han kan inte göra mer o mamman är inte så intresserad... snälla vad ska vi göra?

• Svar på tråden snälla hjälp oss...! skola?
  • Mithera

Oj, vilken jobbig situation! Kan hon inte få en kontaktperson via soc som kan hjälpa henne (och er) att komma till skolan - och stanna där. Barn med ADHD behöver, vad jag har förstått, stöd för att klara rutiner, hålla tider o.s.v. och en kontaktperson kan hjälpa till med sådant. Jag vet ju inte var ni bor och om det fungerar så hos er...

• hymafr

Jag säger bara en sak - skolhem! Om inte någon/något kan få henne till skolan under så här lång tid så är det tyvärr så att man måste tänka på hennes bästa. Inlåsning på skolhem med möjlig permission på helger.
    Låter kanske hårt, men vad är alternativet? Att hon slutar nian utan betyg, utan jobb, utan respekt för lagar och regler...Vem vet vad hon hittar på härnäst? Droger, alkohol, prostitution...Dåligt sällskap har hon ju uppenbarligen redan hamnat i med en pojkvän som tycker det är ok att hon inte går i skolan.

Svar på tråden snälla hjälp oss...! skola?