• tantbrun

2 månaders, vakentid på dagen? sömn på natten, hur ser det ut för er?

Hej!

Min tvåmånaders sover 2-3 3 timmarspass på dagen och 1-2 3 timmarspass på natten. Vill försöka få henne att sova mer på natten och mindre på dagen. Hur sover era 2 månaders och har ni några tips på att få henne att sova mer på natten?? Är ju svårt att hålla henne vaken om hon skriker o e trött...

• Svar på tråden 2 månaders, vakentid på dagen? sömn på natten, hur ser det ut för er?
  • tantbrun

puff, finns det inga tvåmånaders här inne på FL?

• seglaren

Min 8 veckors dotter sover verkligen oförskämt bra. Många barn i den åldern tillverkar inte melatonin (sömnhormon) som påverkas av ljuset. Testa att lägga henne nära ett fönster på dagen så att hon får mycket solljus även om hon sover. Ta upp henne när hon är vaken och lek med henne i ett ljust rum på dagen. Ha det riktigt mörkt på natten. Efter ett tag kommer hon nog att förstå skillnad natt/dag.
    Helammar vår dotter, men ger en laddning ersättning på kvällen, sover bättre på det. Hon ligger bara i spjälsängen på nattpasset, i övrigt i vagnen. Sover i en sk grobag själv i sin spjälsäng.
    Sover för närvarande 21-08, 11-12, 14-16, 18-19 ungefär, men det varierar.

• Chickmum

2 månaders dotter sover ca 21-07, utan amningpaus, sover varierat under dagen, olika mycket olika dagar.

Sonen nu 20 mån, sov urdåligt jättelänge, vaknade varannan timme och ammade till 1-årsåldern, sedan välling 2ggr/natt till 15 mån, 1 ggr per natt till 16 mån och sedan sporadiskt vissa nätter, vaknar 6 nätter av sju minst en gång.

Bara att änga med lilla bebbens rytm tills det stabiliserar sig och det tar olika tid!

• april19

Tjenare Tant brun!
    Jag har en son på snart 8 veckor som jag har fått in sovrutiner på (sover mellan ca 19-07 varje natt med mat var 4-6 timme) och lösningen var, Pappa!

Jag kan inte få ungen att sova på kvällen, direkt jag lägger ner honom så skriks det i högan sky och jag får ta upp honom och bära. Men när pappa lägger honom är det hur lugnt som helst, så testa det (Han kan ha sovit hur mycket som helst på dagen, eller varit vaken, han somnar ändå när pappa säger att det är natt)

• lillabebis

min dotter är 7 v och hon har sovit natten enda sen vi kom hem från bb. och hon somnar vid 20.30 - 06.30 . med 1 - 2 matningar under den tiden och då sover hon o äter samtidigt. hon blundar hela tiden iaf...
    sen sover hon två långa stunder under dagen ca 11-14 och ca 15-17 oftast sover hon ute i vagnen då på dagarna om vädret tillåter.. sen kan hon somna till lite övrig tid allt från 20 min - 40 min... övrig tid är hon uppe med oss och vi småleker med henne och gosar. Hon sover bäst när hon får ligga ute då kan hon sova ibland mycket längre, det tror jag oxå kan hjälpa till med nattsömnen då frisk luft gör att dom blir trött...

hon sover enbart natten i sin egen säng. och jag behöver oftast bara lägga ner henne med sin gosefilt som hon själv drar över ansiktet för att snusa på och hon somnar oftast inom 10 min helt utan gnäll

• tantbrun
    lillabebis skrev 2009-05-29 07:25:53 följande:
    min dotter är 7 v och hon har sovit natten enda sen vi kom hem från bb. och hon somnar vid 20.30 - 06.30 . med 1 - 2 matningar under den tiden och då sover hon o äter samtidigt. hon blundar hela tiden iaf... sen sover hon två långa stunder under dagen ca 11-14 och ca 15-17 oftast sover hon ute i vagnen då på dagarna om vädret tillåter.. sen kan hon somna till lite övrig tid allt från 20 min - 40 min... övrig tid är hon uppe med oss och vi småleker med henne och gosar. Hon sover bäst när hon får ligga ute då kan hon sova ibland mycket längre, det tror jag oxå kan hjälpa till med nattsömnen då frisk luft gör att dom blir trött... hon sover enbart natten i sin egen säng. och jag behöver oftast bara lägga ner henne med sin gosefilt som hon själv drar över ansiktet för att snusa på och hon somnar oftast inom 10 min helt utan gnäll
    vilken drömbebis
  • nirakanna2

Vår son är 11 v och sover ca 23-03.30 stabilt. Efter nattmålet sover han oroligare, men jag ammar i sängen på natten och halvslumrar/somnar ibland ifrån. På dagen är det väldigt varierande hur han sover. Är ofta piggast och gladast tidigt på morgonen (när jag gärna skulle sova ett tag till ) Är jag ute på en massa ärenden som inkluderar bil och vagn, sover han mycket mer än om vi är hemma. Han har en del problem med magen, så en dålig magdag sover han mindre.

• lillabebis
    tantbrun skrev 2009-05-29 07:33:05 följande:
    vilken drömbebis
    ja jag ska inte klaga . hon har väl haft sina perioder som vart jobbiga. men natten har hon alltid sovit bra ...
  • Rosagul

Har en 9 veckors
    Kan inte säga att det är ngr bestämda tider på henne än alls!
    men hon somnar för natten runt 23 och vill gärna sova vidare på morgonen då vi andra går upp.
     På natten ammas hon men jag vet ej vilka tider då jag ej kollar samsover med henne och ligger och ammar. Jag känner mig utvilad så jag måste säga att vi sover bra
    dagtid varierar det. mest smålurar efter mat ca 10-30 min men även långpass kan förekomma. Härom dagen hade hon ett pass på ca 4 h som hon sov. De långa passen sammanfaller alltid med då vi gör dagsutflykter och hon ligger i vagnen - antar att den vaggar henne bra

Vid sövning/nattning går jag och lägger mig med henne - därav den sena tiden som hon somnar har gett upp att söva henne tidigare då hon ändå vaknar efter ett tag om hon sover själv

• RebeccaE

Hilda sover helt olika på dagarna. Ibland bara ett par timmar på hela dagen och ibland känns det som hon inte gjort annat än sovit. Nätterna ser i stortset alltid ut ungefär såhär.
    Somnar för natten mellan kl 21 och 22.30.
    Vaknar och får mat vid 3 tiden.
    Somnar om och sover till ca 5.30 och äter igen.
    Somnar om efter ca en timme och sover ca 45 minuter då går vi upp och dagen börjar.

Svar på tråden 2 månaders, vakentid på dagen? sömn på natten, hur ser det ut för er?