• Boppi

nybörjare med växthus!!

Första året med växthus!! Känns kul och lite jobbigt (allt vattnande...)

Jag testar att odla i krukor. Jag har satt slanggurka, melongurka, körbärstomat röd o gul o svart, druvtomat, gul pärontomat, physalis, paprika, peppar. Lite trångt kanske det blir men det är svårt att hejda sig!
    Ev. kanske endel av tomaterna får flytta ut till altanen i sommar om det blir för trångt!

Finns det nån som har bra tips? Eller finns det nån särskild växthus-tråd här på FL?

• Svar på tråden nybörjare med växthus!!
  • Stårschan

Grattis! Jag saknar mitt gamla hus som hade växthus. Testa gärna att sätta en vinranka också. Det är lite exotiskt och kul, och funkar fint även ganska långt norrut.

Se till att det vädras ordentligt i växthuset och inte blir för varmt när solen ligger på som värst.

• tisteln

Här är en nybörjare till!! Vi har inte riktigt fått upp växthuset än, stommen är på plats och så snart vi har tid så ska vi sätta dit glasrutorna.

Jag ska bygga två lådor (ca 40 cm höga, 50 cm breda och 2m långa) utan botten som jag ska plantera i. I dem kommer det att flytta in en physalis (eller två..), 3-4 gurkor, plommon tomat, "vanlig" tomat, körsbärs tomat röd och gul. De som inte får plats ska jag plantera ut i landet. Tänker sätta lite basilika och kanske dill mellan plantorna i växthuset.

Letar just nu droppbevattning till växthuset som inte är kopplat till vattenslangen utan till en vattentunna istället - har läst att det finns... har bara inte hittat det än..

Hoppas vi får dit rutorna i helgen, men det är ganska ovisst då mannen har jouren denna helg - men man kan hoppas!!

• Diablo

Jag vill bara varna för vinrankan, speciellt om det är ett mindre växthus, min höll på att växa mig överhuvudet, inte alls kul om man vill ha plats med mycket annat.
    Håller med om att det är lite jobbigt att vattna. Jag har placerat en stor trätunna i växthuset som jag fyller med trädgårdsslangen, på så vis har jag vattnet innom räckhåll. Annar blir det en massa tungt att bära!
    Jag har också satt upp ett ljust tyg i taket för att skugga växterna lite, risken att de bränner sönder är mindre då.
    Jag brukar också öppna dörren och väderluckerna på morgonen om det är fint väder för att minska luftfuktigheten och hålla den värsta värmen nere!

Lycka till!

• Boppi

Ja, det här med värme.. Hur varmt ska det vara innan man öppnar? Vad är lagom temperatur egentligen?

Vårt växthus skuggas delvis av en stor ek... Får se om det är bra eller dåligt, i värsta fall så får vi väl ta ned trädet. Fast vi får väl testa ett par år först!

• tisteln

Man kan köpa en grej till takfönstret, som med hjälp av bivax känner av när det är för varmt inne i växthuset, och då öppnas fönstret - och när det blir kyligare så stängs det. Himla smidig grej!!

• HellviHumle

Det är viktigt att vädra på nätterna också, speciellt när det börjar bli svalt på nätterna. Förvånande men inte mindre sant för det. Man ska nämligen undvika att fukten i luften avsätter sig på växterna.

• ALJO

Ha tillräckligt stora krukor till växterna, minst 10 liter gärna 15. Odla gärna i kogödsel på säck, och från mitten av juni kan växthuset stå öppet dygnet runt, det räcker att man missar en dags öppning när solen skiner så kan det ha hunnit bli 50 grader därinne, fönsteröppnarna är praktiska, men några takfönster räcker inte långt för att släppa ut värmen i ett mindre växthus. Tänk på att ha en ganska jämn vattning så att inte tomaterna spricker, och gödselvattna från en månad efter planteringen då näringen i jorden börjar tryta.

• Boppi

Å, vilka bra råd ni ger! Tack!

Ang. krukor så köpte jag jättestora krukor på plantskolan. Bra och billiga!

Såg ni förresten på trädgårdsfredag idag, de hade fryst tomater till soppa m.m. Vad smart! Om man nu skulle lyckas och få massor av tomater!

• Boppi

Hjälp!

Gurkbladen har blivit gula i kanten o plantorna ser hängiga ut trots att de ej torkat ut. Fått blåkorn en gång. Har kanske varit som lägst 8grader nån natt och nästan 45grader nån dag då jag missat att öppna i tid.. Är de orsaken? Eller vad kan det vara?

Har fina plantor inne som jag kan byta ut de dåliga med men jag undrar ju vad det kan vara så jag inte gör samma fel igen..

• TantTingeling
    tisteln skrev 2009-05-28 09:29:11 följande:
    Här är en nybörjare till!! Vi har inte riktigt fått upp växthuset än, stommen är på plats och så snart vi har tid så ska vi sätta dit glasrutorna.Jag ska bygga två lådor (ca 40 cm höga, 50 cm breda och 2m långa) utan botten som jag ska plantera i. I dem kommer det att flytta in en physalis (eller två..), 3-4 gurkor, plommon tomat, "vanlig" tomat, körsbärs tomat röd och gul. De som inte får plats ska jag plantera ut i landet. Tänker sätta lite basilika och kanske dill mellan plantorna i växthuset.Letar just nu droppbevattning till växthuset som inte är kopplat till vattenslangen utan till en vattentunna istället - har läst att det finns... har bara inte hittat det än..Hoppas vi får dit rutorna i helgen, men det är ganska ovisst då mannen har jouren denna helg - men man kan hoppas!!
    Här är ännu en nybörjare. Har beställt, men inte fått mitt växthus =)

Kolla in Willabgarden.se när det gäller droppbevattning. De har en som man kan koppla till tunna, men då ska den vara på en viss höjd över anordningen, men det står tydligt i texten.
  • tisteln

TantTingeling - tack! Ska kolla den sidan! Hur har ni tänkt göra med bevattning? Och hur stort är det växthuset? Sååå spännande nu med allting!

• TantTingeling

Vi har beställt en automatisk bevattning. Men vi kör nog inte igång på fullt allvar förrän nästa år. Vårt är 14,1 kvm :) Era?

• Pelargonen

Grattis! Du har gjort ett fantastiskt val att skaffa växthus!

Mitt bästa tips är att läsa på om växthus. Det finns en del "regler" som är svåra att tumma på men sen finns det mycket åsikter och med tiden lär man sig sålla vilka man tycker stämmer och vad man själv inte håller med om. Man får testa sig fram till vad som funkar.

Jag tycker du är klok som odlar i krukor, det gör jag med och det passar mig perfekt. Har lagt singel (småkrus) i växthuset och en rad av plattor i mitten. I år (mitt andra år med växthus efter många år av trädgårdsintresse) verkligen inrett växthuset med avställnngsbänkar m.m. Det är bra att få upp krukorna lite så luften kan cirkulera under. Stora kärl är viktigt, de får inte vara för små. Jag har 12 liter till mina paprikor men man kan gärna ha lite större, 2o liter till tomater och ännu större till gurkor. Physalisen vill också ha stora kärl. Odlar det mesta i kossa-på-påse blandat med inte fullt hälften plantjord. Gödslar en bit in på säsongen med färskt gräsklipp (ska testa detta för första gången i år).

Lycka till med ditt nya växthus! Kika gärna in i den här tråden också, många av oss där har växthus. www.familjeliv.se/Forum-5-150/m43161030.html

• Pelargonen
    Boppi skrev 2009-05-28 21:23:34 följande:
    Ja, det här med värme.. Hur varmt ska det vara innan man öppnar? Vad är lagom temperatur egentligen?Vårt växthus skuggas delvis av en stor ek... Får se om det är bra eller dåligt, i värsta fall så får vi väl ta ned trädet. Fast vi får väl testa ett par år först!
    Beror på vad man odlar men jag som odlar allt möjligt har ställt in fönsteröppnaren på 20-22 grader. Finns att köpa på de flesta trädgårdshandlare med större sortering och är mycket praktiskt!
  • Boppi
    Pelargonen skrev 2009-06-05 07:15:22 följande:
    Grattis! Du har gjort ett fantastiskt val att skaffa växthus!Mitt bästa tips är att läsa på om växthus. Det finns en del "regler" som är svåra att tumma på men sen finns det mycket åsikter och med tiden lär man sig sålla vilka man tycker stämmer och vad man själv inte håller med om. Man får testa sig fram till vad som funkar. Jag tycker du är klok som odlar i krukor, det gör jag med och det passar mig perfekt. Har lagt singel (småkrus) i växthuset och en rad av plattor i mitten. I år (mitt andra år med växthus efter många år av trädgårdsintresse) verkligen inrett växthuset med avställnngsbänkar m.m. Det är bra att få upp krukorna lite så luften kan cirkulera under. Stora kärl är viktigt, de får inte vara för små. Jag har 12 liter till mina paprikor men man kan gärna ha lite större, 2o liter till tomater och ännu större till gurkor. Physalisen vill också ha stora kärl. Odlar det mesta i kossa-på-påse blandat med inte fullt hälften plantjord. Gödslar en bit in på säsongen med färskt gräsklipp (ska testa detta för första gången i år). Lycka till med ditt nya växthus! Kika gärna in i den här tråden också, många av oss där har växthus. www.familjeliv.se/Forum-5-150/m43161030.html
    Tänkte på det att du har singel under krukorna och plattor i mitten.. Är det bättre än att ha plattor i hela växthuset? Luften kan ju cirkulera lite(?) bättre under krukorna då det är grus istället för plattor. Eller?
  • Pelargonen
    Boppi skrev 2009-06-05 09:23:13 följande:
    Tänkte på det att du har singel under krukorna och plattor i mitten.. Är det bättre än att ha plattor i hela växthuset? Luften kan ju cirkulera lite(?) bättre under krukorna då det är grus istället för plattor. Eller?
    Ja, det kan absolut vara bättre med plattor i hela växthuset. Jag vet faktiskt inte, vi satte plattorna i år och valde då endast en gång. Dock så är det ju mycket tjusigt med plattor i hela växthuset så estetiskt sätt hade jag valt det om jag haft ork och tid att anlägga.
Svar på tråden nybörjare med växthus!!