• MiniFröberg

Olja till babymassage

Enligt BVC måste man använda kallpressad olja från hälsokostbutiken, men jag undrar varför? Går det inte lika bra med ex. Natusans babyolja? Dom gör ju tom. reklam för att den kan användas vid babymassage.

• Svar på tråden Olja till babymassage
  • Ztinisen
    MiniFröberg skrev 2009-05-28 09:34:56 följande:
    Enligt BVC måste man använda kallpressad olja från hälsokostbutiken, men jag undrar varför? Går det inte lika bra med ex. Natusans babyolja? Dom gör ju tom. reklam för att den kan användas vid babymassage.
    Jag använder sesamolja och vanlig Babyolja. Babyolja är superbra till babymassage, framförallt om du masserar direkt efter bad då den binder sig till huden bäst då huden e lite fuktig. Frågade på bvc och dom tyckte att babyolja var ett bra alternativ.
  • Hallonmun

Natusan babyoil innehåller mineraloljor, jag skulle använda ekologisk olja om jag skulle använda någon form av olja, barnolja el olivolja.

• Ztinisen

Undrar då varför bvc tycker att babyolja e bra till massage..... Hmmm....

• milli79
    Ztinisen skrev 2009-05-28 10:16:15 följande:
    Undrar då varför bvc tycker att babyolja e bra till massage..... Hmmm....
    Alla är inte så insatta i hur mineraloljor, parabener mm som finns i mkt av det du köper i vanlig butik el apoteket påverkar oss.

Jag skulle använda weledas oljor från hälsokosten men även andra "rena" oljor som sesamolja, rapsolja mm går bra.
  • Ztinisen
    milli79 skrev 2009-05-28 10:19:23 följande:
    Alla är inte så insatta i hur mineraloljor, parabener mm som finns i mkt av det du köper i vanlig butik el apoteket påverkar oss. Jag skulle använda weledas oljor från hälsokosten men även andra "rena" oljor som sesamolja, rapsolja mm går bra.
    Ja men jag tycker ändå att bvc borde veta. Framförallt en som lär ut babymassage......
  • Flickan och kråkan

Vårt BVC avråder från babyoljorna. Alla kallpressade vegetabiliska oljor fungerar fint. Man ska bara undvika jordnötsolja.

• Hallonmun
    Ztinisen skrev 2009-05-28 10:23:38 följande:
    Ja men jag tycker ändå att bvc borde veta. Framförallt en som lär ut babymassage......
    det kan man kanske tycka... men så är det med det så mycket annat...
    tycker inte BVC alltid är så uppdaterade, de har jobbat där i 20 år, och glömt att kanske hålla sig uppdaterad. Nu menar jag inte att alla BVC är så, men så är det inom många områden i vården att man orkar inte eller hinner inte hålla sig uppdaterad.
  • Ztinisen

Hmmm trodde verkligen BVC visste vad dom höll på med. Tur att ni kunniga finns som kan komma med rätt info! Har ju lärt mig nåt idag också Tack!
    TS Ledsen om jag förvirrade dig!

• MiniFröberg
    milli79 skrev 2009-05-28 10:19:23 följande:
    Alla är inte så insatta i hur mineraloljor, parabener mm som finns i mkt av det du köper i vanlig butik el apoteket påverkar oss. Jag skulle använda weledas oljor från hälsokosten men även andra "rena" oljor som sesamolja, rapsolja mm går bra.
    Så weledas är ok?
Svar på tråden Olja till babymassage