Hur långt får man egentligen gå med en valp..?
...alltså, promenera!
Hur långt klarar/orkar en valp gå ungefär utan att det medför någon risk av något slag?
...alltså, promenera!
Hur långt klarar/orkar en valp gå ungefär utan att det medför någon risk av något slag?
Beror väl på ras och ålder kan jag tänka mig.
Små valpar ska inte gå rundor. De ska bara ut och kissa/bajsa och sen in igen. Men då menar jag riktigt små valpar. De är ju bebisar och behöver mycket vila.
En blandning mellan dvärgpudel och shnauzer (felstavat antar jag?), och han är 13 veckor gammal.
Kan man inte gå alls med honom nu, mer än kissa/bajsa och lek?
Inge promenerande alls, kanske till brevlådan om man vill öva med koppel. Fast det beror ju på vad du menar med valp (som någon sa)
Du kan juh bära honom. Eller cykla och ha i cykelkorg. Finns ingen anledning att gå promenader.
Små valpar ska inte gå så mycket då deras skelett inte är färdigt. Sen i vilken ålder de kan börja gå små rundor vet jag inte. Jag tänkte säga att du ska fråga uppfödaren men med tanke på att det är en blandis så kanske uppfödaren inte är så engagerad. men är h*n det så fråga. Annars kan du ju alltid ringa en veterinär och rådfråga honom/henne. De borde ju veta mer exakt.
Min spontana tanke är att det är ju en liten hund vilket gör att de blir färdiga tidigare än en stor hund alltså borde du kunna gå rundor tidigare med din valp än vad de som har stora raser kan göra.
Tänk också på att de helst inte ska gå i trappor då det sliter mer på ryggen.Bär valpen upp/ner för trappor.
jaghar en medelstor hund och där rekommenderar man 5 minuter per dag från tre månader för att sedan öka på 5 minuter per månad till hunden har vuxit klart.
Här finns en lista på hur mycket motion som rekommenderas för varje månad när hunden är valp.
www.bonizashundskola.se/valplara.htm
Jösses Jag måste verkigen ta det lugnare med min hund då!
Hon är snart 15 veckor och är ett energiknippe av sällan skådat slag.. Vi leker och busar jättemycket inne samt har öppet ut på verandan hela dagarna och går ut och går med henne massor.
Har jag skapat en stressad hund då eller kan jag dämpa tempot?
Hon är världens keligaste och gladaste hund så hon verkar inte må dåligt på något vis men enligt länken ovan har jag slitit ut min hund massor för hon får gå iaf en halvtimme varje gång vi går ut *orolig*