• gullican

Är det att uppmuntra barns sparande?

Jag har en dotter på 6 år som jag försöker lära pengars värde och uppmuntra sparande. Därför har vi nu under några månader sparat "guldpengar" i en PET-flaska. Hon vill gärna åka på semester och jag har förklarat att det kostar mycket pengar och då måste vi spara. Hon har varit helt med på detta och istället för att vilja köpa glass eler godis när hon får en guldpeng av någon har hon direkt lagt den i flaskan.

Nu är det dags för den där efterlängtade semesterresan och min tanke var att hon skulle få gå till banken med guldpengarna i sin PIPPI-väska och lämna fram den så att personalen räknade hennes pengar och gav henne "riktiga" pengar istället, ännu trevligare var om de också kunde nämna för henne hur duktig hon varit som sparat, men såklart inget jag begär.

När jag ringer till Swedbank där jag är kund och frågar så visar de sig att de inte alls står till tjänst med detta. Mynträknarna som de tidigare haft på kontoren är också borttagna så det alternativet kunde vi inte utnyttja. Jag får till svar att vi har den möjligheten att lämna in väskan med guldpengarna och sedan skulle personalen räkna dem kanske till nästa dag och då sätta in dem på ett konto. Ja, jättekul för min dotter som då inte stolt får se sina pengar räknas och utbytta mot sedlar. Konto är liksom inget som hon riktigt greppar i den åldern, hon behöver ju se med egna ögon. När jag diskuterade saken med tjänstemannen i telefon och sa att jag trodde att var viktigt att lära barn värdet av pengar och vikten av sparande så höll hon med och att det var föredömligt. Men att dottern ska få se att det var mödan värt och förstå processen är inte viktigt? Mynträkning är kostsamt var förklaringen....

Så i fortsättningen känns det som att det är för besvärligt att spara mynt, vilket är synd.

Dock tog jag en chans och ringde till Forex och förklarade hur det låg till med guldpengarna och att dotttern gärna ville växla in dem till semesterpengar och undrade om de hade en mynträkningsmaskin så att hon kunde få göra det. Nej, det hade de inte men de sa däremot att dottern var hjärtligt välkommen att komma med sin kappsäck så skulle de räkna dem för hand medan hon väntade. Det är glädjande att det fortfarande finns serviceinriktade företag därute som bortser från kostnaderna för att göra min flicka glad

• Svar på tråden Är det att uppmuntra barns sparande?
  • pepprar

Bra gjort av dig.
    Önskar att fler föräldrar ansträngde sig lite mer för att uppmuntra sparande.

• snillis

Kanske du har ett ICA Maxi i närheten. På vårt ICA maxi finns sedan en tid tillbaks en mynträknare. Då får man iofs tillgodokvitto att lösa ut i kassan men det kan ni säkert lösa på nåt smart sätt

• gullican
    snillis skrev 2009-05-28 11:53:19 följande:
    Kanske du har ett ICA Maxi i närheten. På vårt ICA maxi finns sedan en tid tillbaks en mynträknare. Då får man iofs tillgodokvitto att lösa ut i kassan men det kan ni säkert lösa på nåt smart sätt
    Ja, det var ju en idé till nästa gång. Denna gången löste det ju sig med att Forex var tillmötesgående. SÅ i eftermiddag ska vi trava in på Forex och dottern ska stolt överlämna sin kappsäck och få euro tillbaka

Det som irriterar mig enormt är bankens dåliga service, de vill gärna att man ska öppna sparkonto och köpa fonder och allt möjligt till barnen men inte kan de ställa upp när ett stolt barn har sparat mynt i månader och vill se frukten av det.
  • QueenT

Tänkte precis tipsa om Ica Maxi men såg att snillis redan hade gjort det. På vårat Ica Maxi här i Solna/Sundbyberg finns det iaf en mynträknare, fast det är å andra sidan den enda butiken jag har sett det i.

• Ullrik

På de banker jag brukar besöka har de mynträknare. Nån är inte så kul för den är som en omvänd bankomat där man bara kan sätta in pengarna på konto och får ett kvitto på det men på andra så finns det en som man sköter själv, får kvitto utskrivet som man tar med till kassan där man kan sätta in pengarna på konto (kostar inget då). Sen kan man gå till bankomaten och plocka ut dem utanför om man vill. Vill man ha dem kontant i kassan kostar det.

• Cornellia

Så blir det väl när man väljer Swedbank. Välj en annan bank, jag har alltid fått personlig hjälp av min bank att växla pengar och liknande, dessutom så har dom inga timmes köer som det är på swedbank.

Jag har SEB som bank.

• Danielito

Det kostar 3% att lägga in dom i en mynträknare i ICA MAXI, det är samma summa som banken tar, bara att du inte ser pengarn som åker runt i räknaren.
    Det är lätt att göra fel när man räknar så som du vill, och bankerna har stora krav på sig, lättare att "fuska"
    Men dåligt att man inte kan göra undantag.
    Jag vet att om du skulle gått in på närmaste bensinstation så kunde dom lösa det ganska så fint åt dig, dom gillar småmynt, men jag skulle räknat allt själv för att dubbelkolla det innan, även när det gäller forex.

• Kan inte bli bättre än såhär

Det är bara att gå in på banken och hänta myntrör, gå hem och stoppa i dem och efter det lämna in dem till banken i utbyte mot kontanter. Gör vi några ggr om året då vi tömmer fickorna i en skål innanför dörren hemma hos oss, det blir en hel del på några månader. Sist tror jag det blev 3200 på bara 3-4 månader.

• hotten

på vår swedbank sätter man själv pengarna i räkne apparaten å går sedan till kassan å hämtar ut pengarna i sedlar eller så går de direkt till kontot, hur man vill.

sen är det väll självklart att personalen uppmuntrar å säger att har du sparat själv oj så duktig du vart eller nått sånt...

• Thursday

Tja, du får gärna betala mer i ränta på ditt huslån för att din dotter ska få en klapp på huvudet av bankpersonalen så är du ju välkommen men jag är inte så sugen.

Svar på tråden Är det att uppmuntra barns sparande?