Är det att uppmuntra barns sparande?
Jag har en dotter på 6 år som jag försöker lära pengars värde och uppmuntra sparande. Därför har vi nu under några månader sparat "guldpengar" i en PET-flaska. Hon vill gärna åka på semester och jag har förklarat att det kostar mycket pengar och då måste vi spara. Hon har varit helt med på detta och istället för att vilja köpa glass eler godis när hon får en guldpeng av någon har hon direkt lagt den i flaskan.
Nu är det dags för den där efterlängtade semesterresan och min tanke var att hon skulle få gå till banken med guldpengarna i sin PIPPI-väska och lämna fram den så att personalen räknade hennes pengar och gav henne "riktiga" pengar istället, ännu trevligare var om de också kunde nämna för henne hur duktig hon varit som sparat, men såklart inget jag begär.
När jag ringer till Swedbank där jag är kund och frågar så visar de sig att de inte alls står till tjänst med detta. Mynträknarna som de tidigare haft på kontoren är också borttagna så det alternativet kunde vi inte utnyttja. Jag får till svar att vi har den möjligheten att lämna in väskan med guldpengarna och sedan skulle personalen räkna dem kanske till nästa dag och då sätta in dem på ett konto. Ja, jättekul för min dotter som då inte stolt får se sina pengar räknas och utbytta mot sedlar. Konto är liksom inget som hon riktigt greppar i den åldern, hon behöver ju se med egna ögon. När jag diskuterade saken med tjänstemannen i telefon och sa att jag trodde att var viktigt att lära barn värdet av pengar och vikten av sparande så höll hon med och att det var föredömligt. Men att dottern ska få se att det var mödan värt och förstå processen är inte viktigt? Mynträkning är kostsamt var förklaringen....
Så i fortsättningen känns det som att det är för besvärligt att spara mynt, vilket är synd.
Dock tog jag en chans och ringde till Forex och förklarade hur det låg till med guldpengarna och att dotttern gärna ville växla in dem till semesterpengar och undrade om de hade en mynträkningsmaskin så att hon kunde få göra det. Nej, det hade de inte men de sa däremot att dottern var hjärtligt välkommen att komma med sin kappsäck så skulle de räkna dem för hand medan hon väntade. Det är glädjande att det fortfarande finns serviceinriktade företag därute som bortser från kostnaderna för att göra min flicka glad