• lilis74

Tomtgräns

Vi ska sätta upp ett staket som är mot vägen. Vi har en hörntomt. Vart kan jag få reda på vart tomtgränsen går? Kostar det ngt?

• Svar på tråden Tomtgräns
  • kaksmulan

finns det inga tomtpinnar? Det brukar finnas det...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • SIN74

Man kan kolla med lantmäteriet men vet ej vad det kan kosta.

• VeronicaL

Kolla med lantmäteriet, när jag skulle mäta upp våran tomt för att se vars tomtgränsen gick kontaktade jag dem och de skrev ut en fastighetskarta över min fastighet med alla mått. Och det var kostnadsfritt. Men då mätte jag själv, fick låna ett långt måttband av dem.

• memake

Oftast är det inte kostnadsfritt. 1200 kr/tim tar de för att sätta ut gränser om de är oklara.

• h8him
    memake skrev 2009-06-08 22:13:41 följande:
    Oftast är det inte kostnadsfritt. 1200 kr/tim tar de för att sätta ut gränser om de är oklara.
    Hur kan det kosta om gränserna finns men pinnarna är borta?
  • missteddy

hör med grannen de kanske vet de gjorde vi när vi skulle sätta upp ett staket

• memake
    h8him skrev 2009-06-08 22:14:54 följande:
    Kanske inte i det fallet men jag skrev om gränserna är oklara.
  • Gurkburken
    h8him skrev 2009-06-08 22:14:54 följande:
    Att hålla reda på pinnarna är ju fastighetsägarens (ägarnas) uppgift. Är de borta och det råder osäkerhet om var gränsen går så måse ju en ny utstakning göras, och det kostar.
  • Jaime

den här tråden är kanske död sedan länge.

Men det kanske är andra som är i samma situation;

ring lantmäteriet, stadsbyggnadskontoret och be att de skickar ut tomtkarta. kostnad 0-200 kronor.

Leta upp gränserna på kartan. Vad man letar efter? punkter märkta
    Rm,Rs,db,ds, dvs rörimark,röristen,dubbiberg,dubbisten etc.

Köp ett långt måttband, linjal och kompass. Även om någon av pinnarna är uppgrävda eller överplanterade brukar man alltid hitta en. Har du en kan du med hjälp av måttband,linjal och kompass hitta tomtgränserna säkert nog för att sätta upp staket.

Men börja med att prata med grannarna så det är okej med staket...

Svar på tråden Tomtgräns