• Midsommarkrans

SNÄLLA HJÄLP alla ni som kör VOLVO V70, det gäller bilbarnstolar!!!

Jag har tidigare skrivit en tråd ang. vilken vändbarbilstol vi ska välja till vår Volvo V70, men efter att ha läst i Thecarseatlady:s presentation så börjar vi tänka om... Det får nog bli en bakåtvänd bilbarnstol till! Idag har vi en Be Safe Izi Kid, som antingen blir lillebrors eller storebrors...

Men då blir ju vår fråga vilka bakåtvända bilbarnstolar har alla ni som kör Volvo V70?

Är det någon som har stolen placerad bakom förarsätet och en person som är ca 1.80 får plats att köra? I så fall vilken stol är det?

Eller är det någon som har stolen placerad i mitten i baksätet och en person som är ca 1.80 får plats att köra? I så fall vilken bilbarnstol har ni?

Är det någon som har två bakåtvända bilbarnstolar placerade i baksätet? I så fall hur och vilka bilbarnstolar har ni?

Annat värt att veta om stolarna?

Blir jättetacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP alla ni som kör VOLVO V70, det gäller bilbarnstolar!!!
  • Jesster

Vi har två barn och en Acta Graco Cosmic Comfort och en Britax Multi Tech.
    Jag på 1.65 har inga problem att ha en barnstol bakom mig men min man på 1.87 kan inte det så ska han köra får vi ha en barnstol fram och den andra bakom passagerarsätet.

Även om barnstolen blir placerad i mitten så är den såpass bred vilken man nu än har så den kommer ändå att påverka båda framsätena misstänker jag.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Midsommarkrans

JAG är BÄST skrev 2009-05-28 11:56:30 följande:

Men ska den inte placeras bakom passagerar-sidan??
    Vilken? Alltså den bakåtvända bilbarnstolen menar du? Vi har redan en bilbarnstol (bakåtvänd) bakom passagerarsätet, men snart ska även lillebror ha en stol. Så då blir det ju två bakåtvända stolar i baksätet....
  • Midsommarkrans
    Jesster skrev 2009-05-28 12:04:21 följande:
    Vi har två barn och en Acta Graco Cosmic Comfort och en Britax Multi Tech.Jag på 1.65 har inga problem att ha en barnstol bakom mig men min man på 1.87 kan inte det så ska han köra får vi ha en barnstol fram och den andra bakom passagerarsätet.Även om barnstolen blir placerad i mitten så är den såpass bred vilken man nu än har så den kommer ändå att påverka båda framsätena misstänker jag.
    Ja, det var detta vi misstänkte också att det inte skulle gå...
    Problemet är att vi ha airbags där framme så vi kan ju inte sätta en stol där. Men hur gör alla normallånga män när de ska köra med två bilbarnstolsbarn och airbags fram?
  • Jaz1

Vi har tre bakåtvända bilstolar i vår v70. Vi hyr stolarna från försäkringsbolaget if. Fungerar jättebra! De två små babyskydden ( iZi Sleep- från nyfödd till nio månader ) har vi en i fram på passagerarsätet och en bakom passagerarsätet. Den andra större bakåtvända stolen (iZi - från nio månader till fyra år) har vi i mitten. Förarsätet går ändå att dra långt bak när den stolen är i mitten i bak.

• Svea7208

Vi har BRitax bakåtvända stolar inte vändbara. Funkar bra min sambo är närmare 1.90 lång.

• Jaz1

På de flesta v70 är det ingen airbag på passagerarsätet!

• Midsommarkrans
    Jesster skrev 2009-05-28 12:17:18 följande:
    Ni kan koppla ur airbagen
    Jo, men vi har fått höra från bland annat en volvo verkstad att det inte är 100% säkert att göra det. Vi kan ju aldrig få några garantier på att de har kopplat ur den rätt...
  • JAG är BÄST
    Midsommarkrans skrev 2009-05-28 12:08:35 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-05-28 11:56:30 följande:
    Vilken? Alltså den bakåtvända bilbarnstolen menar du? Vi har redan en bilbarnstol (bakåtvänd) bakom passagerarsätet, men snart ska även lillebror ha en stol. Så då blir det ju två bakåtvända stolar i baksätet....
    Men ena kan ni ju då ha i framsätet. Varför måste ni sätta båda bak??
Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP alla ni som kör VOLVO V70, det gäller bilbarnstolar!!!