• ebben

snöbollsbuske-beskära??

NÅN som är kunnig?
    har 5 st stora snöbollsbuskar-nästan 2 meter höga,har blommat fint o mycket varje år.Än vet jag inte om de kommer bli fina-bor i norbotten o här är det kallt än.

MEN de har ganska många fula kvistar-ska man bara kapa av de ,eller kan man kapa ner hela busken från botten o så kommer den på nytt??
    För de flesta grenar är fula nertill,ser "döda" o torra ut,men de har gröna blad/knoppar på överdelen av kvistarna.
    Skulle vilja kapa de nertill,o låta de komma på nytt,men frågan är ju bara om de verkligen kommer då? jag har ingen aning?
    o ska man i så fall göra det på vår eller höst ?

• Svar på tråden snöbollsbuske-beskära??
  • VIXIE

Man gallrar lätt mellan grenarna och det gör man på vår-vintern

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • ebben

aha.......så att kapa de med marken,det funkar inte alls?? eller?
    alltså -komme de inte me nya grenar då?

• Boppi

Mina föräldrar har en sån! Har nog funnits där i säkert 30år om inte längre!
    De brukar varje år såga bort döda och dåliga grenar sen de år då busken blivit för stor, klippt ned den till lagom storlek och det kommer nya fina grenar! Verkar vara ganska tålig.
    Är avundsjuk, vill också ha en sån!

• ebben

jag har 5 st. satte för ca 8 årsen...........

• ALJO

Det mesta går att beskär under JAS oxå, alltså juli, augusti, september. Jag hade gallrat lite och tagit bort enstaka grenar varje år.

• ebben

de har så mycket fula kvistar,alla är fula.
    Testar nog att kapa de med marken ....de bör ju komma upp fint sen......

• HellviHumle
    ebben skrev 2009-05-30 10:44:18 följande:
    de har så mycket fula kvistar,alla är fula. Testar nog att kapa de med marken ....de bör ju komma upp fint sen......
    Du kan ju testa med att kapa ner en eller två och se vad som händer. Det skulle ju vara tråkigt om de stryker med alla fem.
  • ebben

ja...men de står 5 på rad så att bara ta ett par o se hur det går blir så fult o osymetriskt ändå.
    Dör de så får vi skaffa 5 nya ...känns det som...

Svar på tråden snöbollsbuske-beskära??