• Nightfall Faerie

Varför fick Atkins kängan men LCHF är helt accepterat? Vad är skillanden?

Ja som rubriken frågar. När Atkins var på tapeten så kom det en massa info om hur farlig denna diet var. LCHF verkar vara rätt lik men den är helt okej, och accepterad? Eller har jag missuppfattat nått nu?

• Svar på tråden Varför fick Atkins kängan men LCHF är helt accepterat? Vad är skillanden?
  • Scarlet

Jag undrar ocksa vad skill naden mellan Atkins och lchf ar, eller ar det exakt samma sak?

• jarovean

Kan det inte vara att den var först o gick emot alla regler som förut var normen?

Att det inte fanns så mycket allmän forskning kring Gi mat? Men nu när det finns forkning på att det fungerar o är bra, så kan "dom" (vilka det nu är) inte kritisera längre??

• Mrs Vader

Lchf är inte accepterad alls. Det finns många motståndare. Slv t ex.

Skillnaden är att man äter minimalt med kolhydrater och mycket fett med lchf. Atkins är frikostigare med kolhydraterna och snålare med fettet (i alla fall efter första veckan). Tror också att man äter mer protein med atkins.

Vacker utan schampo
  • Nightfall Faerie
    Styrkekram skrev 2009-05-28 18:58:18 följande:
    Lchf är inte accepterad alls. Det finns många motståndare. Slv t ex. Skillnaden är att man äter minimalt med kolhydrater och mycket fett med lchf. Atkins är frikostigare med kolhydraterna och snålare med fettet (i alla fall efter första veckan). Tror också att man äter mer protein med atkins.
    Okej! Jag trodde det var en accepterad diet men då är det väl inte det. Så LCHF har mer fett och mindre övrigt .
  • Mrs Vader
    Nightfall Faerie skrev 2009-05-29 01:16:06 följande:
    Okej! Jag trodde det var en accepterad diet men då är det väl inte det. Så LCHF har mer fett och mindre övrigt .
    Ja det är uppdelat ungefär såhär: fett 75%, protein 20% och kolhydrater 5% =)
    Vacker utan schampo
  • Diva
    jarovean skrev 2009-05-28 18:54:54 följande:
    Kan det inte vara att den var först o gick emot alla regler som förut var normen? Att det inte fanns så mycket allmän forskning kring Gi mat? Men nu när det finns forkning på att det fungerar o är bra, så kan "dom" (vilka det nu är) inte kritisera längre??
    Det finns massor av forskning på GI mat eftersom GI i grunden är kost för diabetiker. Och sen är det viktigt att man inte blandar ihop GI med dieter där man stryper kolhydratintaget. GI går ut på att äta RÄTT sorts kolhydrater, långsamma kolhydrater, att hålla blodsockret på en jämn låg nivå istället för en berg o dalbana. Inte ta bort dom.
  • jarovean
    Diva skrev 2009-05-29 08:50:15 följande:
    Det finns massor av forskning på GI mat eftersom GI i grunden är kost för diabetiker. Och sen är det viktigt att man inte blandar ihop GI med dieter där man stryper kolhydratintaget. GI går ut på att äta RÄTT sorts kolhydrater, långsamma kolhydrater, att hålla blodsockret på en jämn låg nivå istället för en berg o dalbana. Inte ta bort dom.
    Jag svarade bara TS på vad jag trodde var anledningen till att LCHF inte fått så mycket kritik. Förstår inte riktigt hur ditt inlägg är ett svar/kommentar på mitt inlägg?
  • Diva
    jarovean skrev 2009-05-29 10:13:23 följande:
    Jag svarade bara TS på vad jag trodde var anledningen till att LCHF inte fått så mycket kritik. Förstår inte riktigt hur ditt inlägg är ett svar/kommentar på mitt inlägg?
    Du skrev en fråga/påstående. "Att det inte fanns så mycket allmän forskning kring Gi mat?" Jag svarade och utvecklade också mitt svar då GI inte bör blandas ihop med Atkins.
  • jarovean
    Diva skrev 2009-05-29 10:29:40 följande:
    Du skrev en fråga/påstående. "Att det inte fanns så mycket allmän forskning kring Gi mat?" Jag svarade och utvecklade också mitt svar då GI inte bör blandas ihop med Atkins.
    Då förstår jag sambandet
    Borde nog sovit lite mera i natt kanske
Svar på tråden Varför fick Atkins kängan men LCHF är helt accepterat? Vad är skillanden?