• Anonym (TS)

CSN

Jag undrar om CSN kräver att man klarar av endast minst antal poäng per termin på högskolan eller om de kollar om man godkänt på själva kurs?

Alltså jag måste klara av 32 poäng och just nu har jag 35 poäng men det är 2 tentor kvar som ska skrivas nästa vecka. En kurs som jag läste i januari klarade jag av projekt men inte tenta. Jag skrev omtenta men blev inte godkänd på den heller.

Nu funderar jag på att byta program och har inte lust att skriva omtenta igen på den kurs. Då är jag orolig att CSN inte godkänner min nya ansökan eftersom jag har inte fått godkänd på kursen (tenta).

• Svar på tråden CSN
  • Anonym (Bia)

CSN har ett krav på klarade poäng, ja. Gå in på www.csn.se och läs mer. Där står allt du vill/behöver veta om studiemedel.

• Anonym (TS)

Anonym (Bia) skrev 2009-05-28 17:49:16 följande:

CSN har ett krav på klarade poäng, ja. Gå in på www.csn.se och läs mer. Där står allt du vill/behöver veta om studiemedel.
    JA, det vet jag men jag undrar om CSN endast kräver poäng eller om de också kolla om man har blivit godkänd.
  • Anonym (Bia)

Jag förstår inte din fråga. CSN kräver självklart godkända poäng. Underkända poäng är ingenting värda. De kollar mot vad som registrerats i LADOK.

• Slöjan

CSN kollar att man har blivit godkänd.....

• Anonym (TS)

Anonym (Bia) skrev 2009-05-28 18:06:16 följande:

Jag förstår inte din fråga. CSN kräver självklart godkända poäng. Underkända poäng är ingenting värda. De kollar mot vad som registrerats i LADOK.
    På Ladok står det att jag har totalt 35 poäng men det står också hur de poäng är uppdelat. Alltså står en kurs, projekt 5 poäng (G), tenta 2,5 poäng (U).

Då min fråga är kolla de endast totalt poäng eller om jag har blivit godkänd på tenta, projekt, etc alltså om jag är färdig med en kurs?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2009-05-28 18:19:02 följande:
    Anonym (Bia) skrev 2009-05-28 18:06:16 följande: På Ladok står det att jag har totalt 35 poäng men det står också hur de poäng är uppdelat. Alltså står en kurs, projekt 5 poäng (G), tenta 2,5 poäng (U). Då min fråga är kolla de endast totalt poäng eller om jag har blivit godkänd på tenta, projekt, etc alltså om jag är färdig med en kurs?
    DE vill se ett visst antal poäng/termin. I vad skiter de i.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-05-28 18:20:37 följande:
    DE vill se ett visst antal poäng/termin. I vad skiter de i.
    Ok, tack.
  • LuViGli

Som jag förstår det så måste man ha klarat/fått godkänd för ALLA kurser för att kunna söka bidrag (lån) för en annan utbildning. Om det är samma utbildning så kan de vänta, alltså du kan få CSN för t ex höst terminen och ha två tentor (kurser) från föregående terminen kvar. Men om det är en annan utbildning ska man vara godkänd på allt man fick pengar för innan.

• Anonym
    LuViGli skrev 2009-05-28 18:24:24 följande:
    Som jag förstår det så måste man ha klarat/fått godkänd för ALLA kurser för att kunna söka bidrag (lån) för en annan utbildning. Om det är samma utbildning så kan de vänta, alltså du kan få CSN för t ex höst terminen och ha två tentor (kurser) från föregående terminen kvar. Men om det är en annan utbildning ska man vara godkänd på allt man fick pengar för innan.
    Beror väl på hur många poäng det är...
    Några få spelar ingen roll, men om det släpar massor kan de säga nej
  • LuViGli
    Anonym skrev 2009-05-28 18:36:03 följande:
    Beror väl på hur många poäng det är...Några få spelar ingen roll, men om det släpar massor kan de säga nej
    Vet inte. Men jag minns när jag ville prova på en annan utbildning utan att avsluta den första ringde jag till dom och frågade om jag kommer att få CSN för den nya utbildningen och de sa dom till mig "ja, om du är godkänd på alla kurser från den "gamla" utb.".
  • Anonym
    LuViGli skrev 2009-05-28 18:38:57 följande:
    Vet inte. Men jag minns när jag ville prova på en annan utbildning utan att avsluta den första ringde jag till dom och frågade om jag kommer att få CSN för den nya utbildningen och de sa dom till mig "ja, om du är godkänd på alla kurser från den "gamla" utb.".
    Jasså?
    Svarade utifrån egen erfarenhet och då sa de att de tar beslut utifrån helheten.
    Det var förra året och jag ligger 5,5 p back och har bytt inriktning.
    de tyckte 5,5 p av totala inte var ngt att fästa sig vid.
  • Mossagti
    LuViGli skrev 2009-05-28 18:24:24 följande:
    Studiekravet är inte högre än vanligt bara för att man har bytt inriktning på sina studier. Det är 75 procent som gäller (förutom det första året då kravet är lägre) oavsett vad du tänker läsa nästa termin.
  • LuViGli

ok. Jag sa bara hur de sa till mig när jag ringde. Och jag hade inga rester från den gamla utb så vet egentligen inte om jag skulle få nej från dom eller inte.

• Anonym (TS)
    LuViGli skrev 2009-05-28 18:43:59 följande:
    ok. Jag sa bara hur de sa till mig när jag ringde. Och jag hade inga rester från den gamla utb så vet egentligen inte om jag skulle få nej från dom eller inte.
    Så nu har jag fått svar från CSN:

"Så länge du uppfyller resultatkravet så tittar vi inte på eventuella eftersläpningar/missade
    poäng på andra kurser."
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2009-05-29 10:02:04 följande:
    Så nu har jag fått svar från CSN:"Så länge du uppfyller resultatkravet så tittar vi inte på eventuella eftersläpningar/missadepoäng på andra kurser."
    Som jag trodde...
  • arianne03

Anonym (TS) skrev 2009-05-28 18:19:02 följande:

Anonym (Bia) skrev 2009-05-28 18:06:16 följande: På Ladok står det att jag har totalt 35 poäng men det står också hur de poäng är uppdelat. Alltså står en kurs, projekt 5 poäng (G), tenta 2,5 poäng (U). Då min fråga är kolla de endast totalt poäng eller om jag har blivit godkänd på tenta, projekt, etc alltså om jag är färdig med en kurs?
    men du kan ju inte räkna de poäng som det står "U" på! CSN bryr sig BARA om godkända poäng, att du gått igenom kursen och sen får underkänt, får du ju inget för.
  • Anonym (TS)
    arianne03 skrev 2009-05-29 18:33:07 följande:
    Anonym (TS) skrev 2009-05-28 18:19:02 följande: men du kan ju inte räkna de poäng som det står "U" på! CSN bryr sig BARA om godkända poäng, att du gått igenom kursen och sen får underkänt, får du ju inget för.
    Nej, det vet jag och jag har 35 poäng godkänd just nu. Krav är 32 poäng. Men jag har också en tenta på 2,3 poäng som inte är godkänd.

Då min fråga var om CSN bryr sig om de 2,3 p. som jag inte blev godkänd eftersom jag har redan 35 poäng och kraven från de är minst 32 poäng.

Jag vill inte skriva omtenta på den kurs eftersom jag ska byta program.
Svar på tråden CSN