• Nenta

NAN 1 byta till NAN 2

Som rubriken lyder, när ska man byta till 2:an. Har förstått att man ska ta hälften av varje några dagar för att se så det går bra med magen. Men vilken ålder ungefär? Är det vid 4 mån?

• Svar på tråden NAN 1 byta till NAN 2
  • Nilliz2008

jag bytte då bara rakt av min dotter märkte ingen skillnad, magen hennes blev inge sämre för d. samma innehållsförteckning från nan1 till 2

• Ord blind

Min märkte inte heller skillnad.

• dobbelme

Vi bytte rakt av och flickan märkte ingen skillnad..
    Och lite OT med, NAN2 kan användas från födseln om barnet inte ammas något.. Såg det då jag precis hade bytt

• tiiinann
    dobbelme skrev 2009-05-28 18:25:13 följande:
    Vi bytte rakt av och flickan märkte ingen skillnad..Och lite OT med, NAN2 kan användas från födseln om barnet inte ammas något.. Såg det då jag precis hade bytt
    hej hoppar in o snor lit av ts tråd. Jag ammar inte min lilla kille på 4 veckor, vad blir skillnaden då på att ge NAN 2? blir dom mättare av det? För min lille grabb äter hela tiden känns det som..han går ju upp massa i vikt oxå...
  • Glenni

Våran BVC-sköterska rekommenderade att vi skulle byta till NAN2 när Meja vill ha mer mat än hon redan äter (ammas ej). Annars är det runt 4 månader, men det kan ju vara tidigare. Än har hon inte visat behov av mer mat, hon är 3 månader snart.

• tiiinann
    Glenni skrev 2009-05-29 13:04:46 följande:
    Våran BVC-sköterska rekommenderade att vi skulle byta till NAN2 när Meja vill ha mer mat än hon redan äter (ammas ej). Annars är det runt 4 månader, men det kan ju vara tidigare. Än har hon inte visat behov av mer mat, hon är 3 månader snart.
    okey, för min kille äter 135-150 varjegång o det är med 2 timmars mellanrum, dag som natt..tänkte att han kanske kunde få lite mer mättnadskänsla av 2:an kanske..
  • amasonas

Det är väl bara mer järn i NAN2 som jag fattat det som, så de som inte ammar alls ska ge den istället för NAN1 (man kan ge den som start då...annars får ju barnet järmbehovet tillgodosett från ammningen om man halvammar eller likn.)

den är inte mer mättsam, samma saker i som NAN1....

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Nenta
    AtroCious skrev 2009-05-28 16:37:29 följande:
    Ammar du något? Eller är det bara ersättning som ges?
    Jag ger bara ersättning nu. Ammade fram till 2 1/2 månad ungefär. Så nu får hon bara tillägg. Hon har ökat sin mängd mat rätt så mkt. hon äter lite över 200ml och nu börjar de oxå vara förlite för henne för att bli mätt. Hon äter var 4 timma på dagen och sover nästan hela natten. så så är det inget problem...
  • Schnooglewookiemush
    Nenta skrev 2009-05-29 14:20:44 följande:
    Jag ger bara ersättning nu. Ammade fram till 2 1/2 månad ungefär. Så nu får hon bara tillägg. Hon har ökat sin mängd mat rätt så mkt. hon äter lite över 200ml och nu börjar de oxå vara förlite för henne för att bli mätt. Hon äter var 4 timma på dagen och sover nästan hela natten. så så är det inget problem...
    Då kan du byta när som helst.
  • dobbelme
    amasonas skrev 2009-05-29 13:19:09 följande:
    Det är väl bara mer järn i NAN2 som jag fattat det som, så de som inte ammar alls ska ge den istället för NAN1 (man kan ge den som start då...annars får ju barnet järmbehovet tillgodosett från ammningen om man halvammar eller likn.)den är inte mer mättsam, samma saker i som NAN1....
    Stämmer precis
  • sidentrassel

min bvc tant sa att vi kunde fortsätta med nan1 hela tiden ut.

• Fru waran

är det samma sak med sempers ersättningar?? att det inte skiljer nåt mellan babysemp 1 och 2 gällande mättnad??

• Nenta

Fru waran skrev 2009-05-30 10:13:59 följande:

är det samma sak med sempers ersättningar?? att det inte skiljer nåt mellan babysemp 1 och 2 gällande mättnad??
    Jag tror det inte skiljer sig något. Känns som de på BVC tycker olika/säger olika. "våran" sa att man skulle byta till tvåan vid 5 månader... men de står ju fyra på förpacklingen..
  • Nenta
    Nenta skrev 2009-05-31 21:05:31 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-30 10:13:59 följande:
    Jag tror det inte skiljer sig något. Känns som de på BVC tycker olika/säger olika. "våran" sa att man skulle byta till tvåan vid 5 månader... men de står ju fyra på förpacklingen..
    Glömde svara på alla frågor =)

Vad jag har fattat ska det vara samma mättnadskänsla. Men Våran lilla äter mindre nu när vi har börjat med tvåan...
  • Fru waran
    Nenta skrev 2009-05-31 21:06:31 följande:
    Glömde svara på alla frågor =) Vad jag har fattat ska det vara samma mättnadskänsla. Men Våran lilla äter mindre nu när vi har börjat med tvåan...
    okej funderade därför att vi har NAN1 och han verkar inte bli mätt. Hade sempers till stora sonen och vad jag kommer ihåg så skulle den vara mer mättande. Men det kanske inte är samma nu som då, detta var för 6 år sen och de har ändrats sen dess. Då fanns inte ens NAN. Eller den fanns men det var findus som gjorde den och den hette Milkotal. Men i allafall, sonen äter stora mängder men han är snabbt hungrig igen. Hade hoppats på att NAN2 skulle va bättre gällande mättnaden.
  • MIC

Vi märkte ingen skillnad i att sonen blev mättare av Nan2 jämfört med Nan1. Vi bytte rakt av utan att det var någon skillnad. Testa och se

Isak - min solstråle - 080701
Svar på tråden NAN 1 byta till NAN 2