• Mizz Gravid

    Ändra inkomstuppgift på försäkringskassan

    Har fått löneökning fr.o.m 1 april
    Hur ändrar jag uppgifterna om min årslön på försäkringskassan. Tänkte om det går att göra via nätet.
    Eller måste man ringa och vänta en evighet i telefonen?
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Ändra inkomstuppgift på försäkringskassan
  • LJ2

    ta med gamla lönelappen o sen nya till fk, det gjorde jag.. =) då kan de räkna ut skillnaden o lägga till det..
    eller be kontoret om intyg..

  • Anna123

    Mailade f kassan och frågade samma sak idag, har inte fått svar än.
    Eller alltså, jag frågade om man kan ändra för en period f penning man redan bergärt för. Annars ändrar man ju i samband med ny begäran

  • LJ2
    Anna123 skrev 2009-05-28 19:25:07 följande:
    Mailade f kassan och frågade samma sak idag, har inte fått svar än. Eller alltså, jag frågade om man kan ändra för en period f penning man redan bergärt för. Annars ändrar man ju i samband med ny begäran
    man har rätt att få en del retroaktivt, bara du har papper på när din nya lön började gälla..
  • solskina

    Jag har fått för mig att jag ändrar inkomst uppgift när det är något jag ansöker om.
    Typ när jag blir sjuk så begär jag ju en sjukskrivningslapp och på den skriver jag ny lön och datum för den.

    Hoppas inte jag har fel för jag fick ny lön förra året.

  • Mizz Gravid

    Ok...då får jag ringa lönekontoret och be om papper på det då.

  • Mizz Gravid

    Kom på en till fråga...jag är mammaledig och min sambo jobbar. I början av januari var jag så sjuk några dagar att min sambo fick stanna hemma från jobbet för att ta hand om vår son.
    Skulle jag ha sjukskrivit mig då för de dagarna jag var sjuk...eller spelar det ingen roll om man är mammaledig eller sjukskriven?
    Har jag förlorat något på att jag inte sjukskrev mig?

  • Anna123

    Det du kan ha förlorat på är ju att du hade kunnat spara mammadagar om du sjukskrev dig. Men jag vet inte hur reglerna är.

  • LJ2
    solskina skrev 2009-05-28 19:32:18 följande:
    Jag har fått för mig att jag ändrar inkomst uppgift när det är något jag ansöker om. Typ när jag blir sjuk så begär jag ju en sjukskrivningslapp och på den skriver jag ny lön och datum för den. Hoppas inte jag har fel för jag fick ny lön förra året.
    man ska ändra så fort man får ny inkomst!! oavsett om du behöver pengar från dom just då eller inte.. jag har gått föräldraledig i 3 år *2 barn tätt* o fått ökning varje april, o lämnat in nytt.. man får retroaktivt, alltså de går tillbaka ett bra tag om man bara har papper på det!! har du ex gått sjukskriven, föräldraledig eller vård av barn nåt så lämna in gammal uppgift, o ny, med datum gärna "bevis" från kontoret med.. så ska man ha rätt till pengar i efterskott.. jag pratade senast förra veckan med en om detta som jobbar på fk.. när jag kollade hur det gick med min löneökning.. !!
  • Mizz Gravid
    Anna123 skrev 2009-05-28 19:57:05 följande:
    Det du kan ha förlorat på är ju att du hade kunnat spara mammadagar om du sjukskrev dig. Men jag vet inte hur reglerna är.
    Ok, och det går säkert inte att ändra i efterhand.
  • Anna123
    Mizz Gravid skrev 2009-05-28 20:01:59 följande:
    Ok, och det går säkert inte att ändra i efterhand.
    Kanske om du har papper på sjukskrvningen. Men de kan ju vara lite knepiga på f kassan.
  • LJ2

    Mizz Gravid skrev 2009-05-28 19:49:58 följande:


    Kom på en till fråga...jag är mammaledig och min sambo jobbar. I början av januari var jag så sjuk några dagar att min sambo fick stanna hemma från jobbet för att ta hand om vår son. Skulle jag ha sjukskrivit mig då för de dagarna jag var sjuk...eller spelar det ingen roll om man är mammaledig eller sjukskriven? Har jag förlorat något på att jag inte sjukskrev mig?
    du ska byta din föräldraledighet mot sjukpenning.. men då måste man ha nåt bevis på att pappan varit hemma.. ex att han ist plockade ut av sina dagar.. ibland vill de ha läkarintyg.. bara för att man inte ska kunna fuska o ta sjukpenning när man e hemma ändå med barnet..
    jag var med "sjuk" när jag var gravid igen med minsta så pappan fick va hemma några dagar, sen fick jag hjälp av min syster o mamma.. jag kräktes massor o va liggandes, så blev sjukskriven.. då var det såna regler iaf..
  • salta katten

    Har du e-leg eller bankID och ett pågående ärende så kan du själv ändra din inkomst.
    Annars skickar du bara in din nya inkomst till FK

  • Mizz Gravid
    salta katten skrev 2009-05-28 20:39:23 följande:
    Har du e-leg eller bankID och ett pågående ärende så kan du själv ändra din inkomst.Annars skickar du bara in din nya inkomst till FK
    Okej...det var ju bra. Måste logga in där då.
  • Anna123
    salta katten skrev 2009-05-28 20:39:23 följande:
    Har du e-leg eller bankID och ett pågående ärende så kan du själv ändra din inkomst. Annars skickar du bara in din nya inkomst till FK
    Var gör man det? Kan inte hitta.
  • salta katten

    Jag har för mig att man kan göra det där man ska kolla om allt stämmer? Är ett tag sen jag begärde FP/TFP så jag kommer inte riktigt ihåg. Men man måste ha ett pågående FP/TFP ärende, annars går det inte.

Svar på tråden Ändra inkomstuppgift på försäkringskassan