• Vilda musen

Lekparksetikett??

Hej!

Jag är irriterad och kan någon tala om för mig om jag är out of line här.....

Jag och mina två sjumånaders anländer till lekparken. I lekparken befinner sig endast en fyraårig flicka och hemmes mamma. Det finns en (1) sak vi kan använda i den ganska välförsedda lekparken och det är gungan som ser ut som en stor skål. Vi kommer fram till gungan, barnvagnens hjul låses och jag plockar fram bebis nr 1. Precis när jag står där och skall lösgöra honom ur selen springer flickan från en annan leksak i parken och hoppar upp just i den gunga som vi tydligt bespetsat oss på. Mamman säger inget, gör inget. Jag blir irriterad och packar ner min bebis och vi går därifrån.

Nu funderar jag på om jag överreagerar eller om mamman (eller jag) borde sagt åt flickan?

Hmmm.

/VM

• Svar på tråden Lekparksetikett??
  • sugarpiehoney

Varför inte säga åt flickan själv om mamman nu är så upptagen så hon inte har koll?
    Det hade jag gjort, en 4åring skulle förstå om du förklarade..

• Strözzel

Min dotter på tre år älskar att gunga i bebisgungan vid lekplatsen utanför hennes dagis och springer gärna fram till den av alla gungor. Om jag ser mindre barn där som denna är avsedd för som verkar vara på gång att gunga får jag henne oftast att lämna den till dem istället.

Kommer det däremot en liten bebis medan dottern gungar låter jag henne gunga klart och bebisen med medföljande förälder får vänta.

Jag är också lite nyfiken på vad andra tycker eftersom jag har ett större barn som gärna använder denna gunga.

• Garderobshylla

Såg mamman det? Visste mamman att ni skulle använda just den gungan?

Det är mycket som spelar in här, så jag vet inte om du överreagerade lr inte.
    Dock ser jag ofta egennyttiga barn som inte låter andra barn leka och använda saker på lekplatser och badhus osv för de anser att det är "deras" sak, när de vaktar grejer som det ibland inte ens leker med själva, men som de inte vill att andra barn heller ska leka med. När föräldrarna i såna lägen inte säger åt sina barn att dela med sig så blir jag arg, tyvärr är jag för feg i såna lägen att säga ifrån själv, men det finns gränser som inte ens jag tål.

Jag kan ta ett ex. jag och min son var på badhuset och lekte i barnbassängen. Det finns massor med leksaker där och bland att såna där dykringar. Det var inga barn som lekte md dessa ringar och inga barn ens i närheten. SÅ min son tar en sån ring och då kommer två brödrar(gissar jag på) springandes och försöker rycka saken ur handen på min son. DET är något jag INTE tål. SÅ jag sa ju åt barnen lugnt och försiktigt att man tar inte ur handen utan man frågar först, lr ber om att få byta. Att leksakerna där är för alla barn att leka med pappan(gissar jag på) sitter inte ens två meter ifrån, ser allt hör allt och gör absolut ingenting. Och det här får jag säga flera ggr om åt dessa barn som medans jag förklarar vägrar släppa taget om ringen.
    Barn kan ju vara så ibland men det är de vuxnas ansvar att visa sina barn att det inte är ok.

• cavat

Min dotter gillar av någon anledning också att gunga i "bebisgungan" och skulle det komma någon med ett yngre barn som uppenbarligen inte skulle klara av en vanlig gunga, så låter jag dottern gunga ett par gånger till och sedan så får hon byta till en annan gunga. Tycker det är taskigt att "occupera" de få saker som småttingarna klarar av och har glädje av på lekplatsen.

• Mejokana

Strözzel: Varför gör du skillnad på vem ni lämnar bebisgungan för? Blev lite nyfiken bara :) Inget illa menat

Vilda bebisen: Kunde de inte gungat tillsammans? Hon ville nog bara vara med, tyckte nog de var kul med andra barn. Speciellt när hon var där med en mamma som inte verkade bry sig

• Strözzel

Mejokana: Jag tänker som så att jag försöker få dottern att lämna bebisgungan till de barn som är för små att gunga på de andra gungorna, medan hon är såpass stor att hon kan gunga på alla och därmed välja en annan. Eftersom bebisgungan är den som hon vågar gunga högst i så är den väldigt populär hos henne.

• Vilda musen

Tack för lite synpunkter. Jag kanske bara skulle ha låtit flickan gunga en stund och sedan snällt sagt att nu kanske mina bebisar kan få använda gungan så kunde hon gunga brevid.

Ja, det är väl vad jag borde sagt och som jag antagligen också hade sagt om jag varit mätt, utsövd och nöjd samt haft all tid i världen.......

Kram VM

• Defrost

Kan de inte gunga tillsammans ?

• Busbellan
    Defrost skrev 2009-05-28 22:25:49 följande:
    Kan de inte gunga tillsammans ?
    Är nog svårt i en sån där bebisgunga och med en 7-månaders
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Jag var med om en liknande sak häromdagen, men i vår egen trädgård.
    Grannens barnbarn brukar vara och leka på vår baksida och det får de mer än gärna.
    Jag var ute med dottern och deras minsta satt i vår bebisgunga, men det var inga problem för min dotter skulle gunga på den andra gungan.
    Men när dottern säger att hon vill gunga så kommer det andra barnbarnet (3år) genast rusande och slänger sig på den gungan som finns kvar.
    Både barnets mamma och mormor var där, men de sa bara till henne lite mesigt att min dottre skulle gunga, men gjorde ingen ansats till att ta henne därifrån.
    Så min dotter fick snällt vänta på att få gung apå SIN gunga som hon redan var på väg till när den andra tjejen sprang dit.
    Så ja, jag förstår att du blev irriterad.

Mamma till Nora, August och Ella
  • buffybus
    Busbellan skrev 2009-05-28 22:27:55 följande:
    Är nog svårt i en sån där bebisgunga och med en 7-månaders
    ja fast detta va ju en stor rund gunga som barnen kan ligga i så dem hade nog kunnat gunga ihopa.
    André ska bli storebror i Juli-09
  • dragon06
    Strözzel skrev 2009-05-28 19:34:13 följande:
    Min dotter på tre år älskar att gunga i bebisgungan vid lekplatsen utanför hennes dagis och springer gärna fram till den av alla gungor. Om jag ser mindre barn där som denna är avsedd för som verkar vara på gång att gunga får jag henne oftast att lämna den till dem istället. Kommer det däremot en liten bebis medan dottern gungar låter jag henne gunga klart och bebisen med medföljande förälder får vänta. Jag är också lite nyfiken på vad andra tycker eftersom jag har ett större barn som gärna använder denna gunga.
    samma här!
    tycker däremot att är man där först så får nästa också vänta på sin tur.. bara för att man är mindre så har man inte rätt till att kräva att man ska flytta sig.
    men som i ts situation så hade jag också blivit lite små snee.. hade nog sagt till barnet att du får vänta på din tur nu..
  • norgesessan

Jag tycker du överreagerade då ja ginte anser att den gungan är en babygunga, men jag förstår varför du föredrar den eftersom du har två. Ser du redan har fått tips på att fråga om dom kan gunga tillsammans. Det tyckte jag var bra.
    Man blir lätt "hemmablind" och tar för givet att andra ska tänka som man själv gör. (som när man får sitt första barn och kanske blir förbannad på den som är högljutt, och tar för givet att den ska fatta det).
    Mamman hade kanske inte ens det i tankerna, att det är färre saker små tvillingar kan göra..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • dragon06
    dragon06 skrev 2009-05-28 22:38:24 följande:
    samma här! tycker däremot att är man där först så får nästa också vänta på sin tur.. bara för att man är mindre så har man inte rätt till att kräva att man ska flytta sig. men som i ts situation så hade jag också blivit lite små snee.. hade nog sagt till barnet att du får vänta på din tur nu..
    förlåt läste lite fel ;o)
    läste först att ni var på vägg och hoppa i gungan, men var ju och knäppte loss i vagnen. jag hade väntat på våran tur.. barn ser ju kanske inte riktigt att någon annan kanske ska använda denna gunga nu utan är i sitt fulla esse och leker så inte så lätt för barnet.. sedan hade nog jag själv om jag hade sett det förklarat för mitt barn att kanske att det andra barnet ät mindre och kan inte gunga i någon annan gunga så vi kan väl ta den andra tex..
  • riotflickan

Eh? Dagens i-landsproblem?

• Garderobshylla
    riotflickan skrev 2009-05-29 14:23:48 följande:
    Eh? Dagens i-landsproblem?
    Ja och såna kan man oxå ha...
Svar på tråden Lekparksetikett??