• 2filurer

rustas "genvägstapet" bra/dålig?

Hej, har köpt genvägstapeten från Rusta som jag tänkt prova över vår strukturtapet. Har gått och funderat på "easy cover" tapet också men gissar att den är dyrare. Men är det någon här som testan den från rusta, funkar den lika bra?

• Svar på tråden rustas "genvägstapet" bra/dålig?
  • TuBailar

hej,har inte provat den från rusta men vi satte easy cover tapet i vårat sovrum innan vi skulle måla om,och vi ger den ingen bra kritik.
    det blev inte bra alls. vi valde att sätta en sådan just för att slippa hålla på och spackla och slipa, men vi hade hellre betalat någon för att göra det!

alla små skavanker under syndes hur bra som helst när ljuset låg på,det var en stor besvikelse tyvärr dom kostade ju en del som sagt)

sedan var den svår att skära till i nederkant eftersom den var så stel, easy covern är det ju glasfiber i. så när man skulle trycka till den mot listen/väggen för att kunna skära rakt då gick den av av sig själv på de mest omöjliga ställena =(

provade även en mukare variant som var som jätte tjock papper men den tog inte upp ojämnheterna från underlaget heller.

jag hoppas du kan få fler svar från någon som har nåt positivt att säga också..

• TuBailar

"provade även en MJUKARE variant" skulle det naturligtvis stå. sorry

• 2filurer

Ok... Jag provade att sätta upp "genvägen" över våran vävtapet men den fassnade inte ens. Jag ringde till rustas kundtänst och dom verkade inte alls brydd utan sa på en gång att jag skulle reklamera den. Och det tänker jag ju göra.

Så easy covern hjälpte inte heller då? Har ni den nu allafall eller spacklade ni istället?

Någon mer med erfarenheter av dessa återställar tapeterna?

• TuBailar

nej vi lät den sitta kvar, orkade inte med ännu mer jobb på det lilla rummet. men himla tråkigt när det utlovas ett sådant bra resultat.. =(

• DonaAna

Vi har använt både Coverup från färghandeln och Wall-cover från Bauhaus, och det har funkat perfekt! Slätt och jämnt och superbra att tapetsera på.

Föredrar Wall-cover eftersom den inte innehåller glasfiber, den har också eget klister som är billigare än våtrumslimmet man måste ha till Coverup. Tänk på att det går åt MASSOR av klister! Vi satte Coverup på en vävtapet (omålad) i vardagsrummet, och det gick åt 1 liter klister per våd.

Eftersom den är väldigt tjock och stabil så skär man till innan man sätter upp, oftast ska t ex tapet, lister osv på som täcker ev ojämnheter längst ner.

• 2filurer

Då ska jag kolla upp coverup, vi har tyvärr inte bauhaus här :( men det är en sån liten yta som ska tapetseras så priset spelar eg inte så stor roll bara vi blir av med det! :) så man ska ta bort listerna och sätta dom efter tapeten alltså?

• konkelbär

Du kan ju köpa armeringsvägg annars och spika/limma/borra fast innan. Fungerar som easy cover fast billigare.

• 2filurer

jaså, är den lika tjock som domhär cover tapeterna ungefär eller? Det hade ju varit enkelt om man hade en stor vgg då kunde man ju bara sätta en skiva över alltihopa men nu är det över köksbänkarna (med skåp ovanför) och runt fönster jag ska sätta så det blir ju lite pilligt även med dessa hårda tapeter...

Svar på tråden rustas "genvägstapet" bra/dålig?