• HLinna

Ni som haft problem med sammandragningar - hur blev förlossningen?

Hej!

Jag läste att någon skrev att man ska vara beredd på en snabb förlossning om man haft mycket sammandragningar tidigt under graviditeten. Är det oftast så? Ni som har haft mycket problem med SD - hur blev förlossningen?

Jag har misstänkt att min kropp kanske vant sig vid mina SD så att det tvärtom kommer gå åt väldigt mycket SD under lång tid för att det ska hända något när det är dags. I mitt fall har det hittils inte blivit påverkan på livmodertappen trots frekventa och smärtsamma SD (har haft ökande problem med SD sen v.17 och är nu i v.32).

Berätta gärna hur det varit för er!

• Svar på tråden Ni som haft problem med sammandragningar - hur blev förlossningen?
  • Kattmamma

Skulle jag med vilja veta?! Har tänkt precis så som du säger att man kommer behöva ännu mer kraft i dem när det väl är dags.

• cizzon

Jag hade mycket sd med sonen, han kom i v37+3, startade med vattenavgång och 7h senare var han ute.
    Inte så snabbt kanske men är ändå orolig för hur det skall gå denna gång!

• Rusty

Jag hade mycket sammandragningar, men inte smärtsamma med första barnet. Och ingen påverkan på livmodertappen. Förlossningen tog i runda slängar 2 timmar. Å andra sidan hade jag inte så mycket sammandragningar med tvåan och den förlossningen gick ännu fortare. Jag har också hört mycket sammandragningar= snabb förlossning men aldrig fått det bekräftat.

• Vill ha bebbe

Jag hade problem med smärtsamma sd från v.25 förra graviditeten, sonen föddes i v35 och det var en snabb förlossning. Fick första riktiga värkarna vid 5-tiden på morgonen, åkte in kl 8, blev inlagd kl 11 då öppen 5 cm och sonen var född kl 14.

Denna graviditet (är i v.29+5) har jag varit sjukskriven sedan v.22 pga av prematura sd och hotad förtidsbörd. Antar att även denna förlossning kommer gå snabbt.

Min BM sa att om man har en lättretlig livmoder som lätt får sammandragningar så övar livmodern sig mycket inför de sd man får när förslossningen startar. På det sättet får man en "vältränad" livmoder och det ger ofta snabba förlossningar.

**Max 070716** **Lillebror BF 090808**
  • Flickan och kråkan

Med första barnet hade jag sammandragningar ungefär var 15:e minut från v.20. Aldrig någon tapp-påverkan. Födde i v.37+2. Från det att vattnet gick tills han var född tog det 11½ timme. Hade en fin förlossning. Klarade mig med lustgas och sprack inget.

Med andra barnet hade jag också mycket sammandragningar. Något lugnare än med första dock.....eller så var jag bara härdad . Födde v.37+6. Från det att vattnet gick tills han var född tog det 5½ timme. Fast från att jag var öppen 4 cm tills han var född tog det bara en timme, så det gick väldigt fort på slutet. men det hade nog mer att göra med att det var barn nummer två än sammandragningarna.

• sugaboo

Mycket sd med 2 barnet som föddes v 37 förlossnigen gick väldigt snabbt,hann precis komma in på ett rum.

Denna gång har jah haft sammandragnigar tidigt i femte månaden,sjukskriven heltid. Är i v 33 nu och har redan förvärkar men enligt min bm så behöver det inte betyda att jag ska föda snart..Efter som det är mitt 3 :e barn så går det nog snabbt ändå får också små barn 2,8 och 2,6 kg :)

• emmsan123

Jag hade mycket sammandragningar från ca v 30 till förlossningen. Sonen kom på BF+6 efter 15 timmar med värkar. Fast då stannade det av ett tag efter att jag fått EDA. Jag har kraftiga förvärkar denna gång, så det återstår att se hur lång tid den här förlossningen tar!

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Hertha

Första barnet startade med vattenavgång så då tog det en stund innan värkarna kom igång han är dessutom för tidigt född.

Andra barnet hade jag ännu mer onda sammandragningar med men gick tiden ut, jag gick in på KK lite lätt generad över att min man "tjatat" på dem att vi skulle komma in för jag hade inte särskilt ont och värkarna var inte starka på CTG heller men var ändå öppen 9 cm! . 1 timmes "riktigt" värkarbete och 45 med krystningar så det gick fort .

• krut34

Mkt sammandragningar båda graviditeterna och de började väldigt tidigt. Födde ettan i vecka 40+2, ca. 18 timmar från första riktiga värk. Väntar nu med spänning på att tvåan ska känna sig mogen att komma ut.

• HLinna

Hej!
    Kul med så många svar! Det verkar väl vara hyfsat vanligt med snabb förlossning om man haft mycket sammandragningar alltså.

Puffar lite för ännu fler svar

Svar på tråden Ni som haft problem med sammandragningar - hur blev förlossningen?