• Marie73

Har ni asfalt eller sten på eran garageinfart??!!

Hej allihopa!
    Vi ska snart flytta in i ett nybyggt hus i funkis stil och ska nu bestämma vad vi ska göra med garageuppfarten... Vi funderar på att lägga asfalt där bilarna ska stå och en gång i sten bredvid asfalten...eller är det snyggare med bara sten?!? Jag kan tycka att det blir ger ett lite "rörigt/plåttrigt" intryck när det bara är sten... Eller är det så att det ser lite "sniket" ut med asfalt... Om man nu har lagt en hel förmögenhet på ett nytt hus kanske man "måste" ha bara sten för att inte dra ner helhetsintrycket?!! Eller vad tycker ni??? Har någon några bilder på en garageinfat med sten + asfalt så vore det toppen!!!

• Svar på tråden Har ni asfalt eller sten på eran garageinfart??!!
  • Fille Fjonkan

Vi har asfalt (fanns där när vi köpte huset). Den har gropar där däcken oftast har stått och en del rejäla tjälskott. Jag tror det är lättare att i efterhand snygga till en stenläggning som har tagit lite stryk av tid och kyla, än att få asfalten att se fräsch (och plan) ut igen.

Jag skulle faktiskt vilja ha grus på uppfarten och stenläggning på gången brevid. Lättare att underhålla - bara fylla på med mer grus när det behövs (inbillar jag mig i alla fall).

Men jag lär inte få bort den buckliga asfalten än på några år...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Lillan7704

Ja, eftersom jag jobbar med sten och säljer det så måste jag ju rösta på att ha sten istället för asfalt!

Nej, skämt å sido.. Jag tycker faktiskt att det är finast med sten! Det finns hur mycket olika sten som helst och massor med varianter att lägga dom på. Olika form och olika färger och olika mönster.

Nu behöver ju tex inte ha samma färg på stenen som ligger på uppfarten och på den som ligger på gången.. Det går ju att bryta så att ögat får lite mer "godis" så att säga..

• Susanne905

Vi är mitt uppe i samma planering, asfalt går bort då jag tycker det ser hemskt ut och inte alls skulle passa till vårt hus. Tanken är att Micke ska få fria händer och leka antingen med sten/markbetong eller annat på hela vår uppfart...

Grus vill jag inte ha då det hamnar överallt och inte blir snyggt med tiden.

• Majken

Vi bor på landet och har grus på uppfarten och sedan en stengång + stentrapp upp til huset som liger i lite högre nivå än garaget.

Love my M-girls
  • Gorban

Vi har ett hus som vi byggde -04 och vi har lagt marksten på uppfarten och på gången mot entrén. Asfalt kommer att bli fult med åren och det kan bli tjälskador eller sprickor från växter. Underarbetet är väldigt viktigt både för asfalt och sten.

Ett funkishus vinner absolut på att ha sten på uppfarten men det blir ganska mycket dyrare.

Här finns lite inspiration:

np.netpublicator.com/netpublication/n44922537

• Lillan7704
    Gorban skrev 2009-05-29 10:42:15 följande:
    Vi har ett hus som vi byggde -04 och vi har lagt marksten på uppfarten och på gången mot entrén. Asfalt kommer att bli fult med åren och det kan bli tjälskador eller sprickor från växter. Underarbetet är väldigt viktigt både för asfalt och sten. Ett funkishus vinner absolut på att ha sten på uppfarten men det blir ganska mycket dyrare. Här finns lite inspiration: np.netpublicator.com/netpublication/n44922537
    Det är dyrare med asfalt faktiskt....
Svar på tråden Har ni asfalt eller sten på eran garageinfart??!!