• Piggley Wink

Finns det mjölkfri ersättning för vispgrädde?

Som sagt, finns det något man kan använda istället för vispgrädde på tårta när man ska äta mjölkfritt?

• Svar på tråden Finns det mjölkfri ersättning för vispgrädde?
  • Malleballebuse

Japp, det finns i mejeridisken. Fast det kan vara bra att gå till en affär som är lite större än den minsta.

• Lina 1987

Men det finns ju vispgrädde som är laktosfri.

• Moniqe1979

köp oatly imat 13%

sen gör du så här

Vispbar iMat

Vill du ha en vispbar iMat gör så här: Blötlägg två gelatinblad i kallt vatten. Efter några minuter ta upp bladen och smält dem i en kastrull på svag värme. Vispa kall iMat tills den har ökat i volym. Rör i den smälta gelatinen i lite av iMaten. Tillsätt hela blandningen i resten av den vispade iMaten och blanda väl. Ställ in blandningen i kylen för att få en fast konsistens.

• Moniqe1979

Lina 1987 skrev 2009-05-28 23:32:55 följande:

LAKTOS fritt är inte MJÖLK fritt STOOOR skillnad
  • Pyris

Lina 1987 skrev 2009-05-28 23:32:55 följande:

Jo, men den är inte mjölkfri, vilket det var som TS efterfrågade.
  • Lina 1987
    Moniqe1979 skrev 2009-05-28 23:33:27 följande:
    Lina 1987 skrev 2009-05-28 23:32:55 följande: LAKTOS fritt är inte MJÖLK fritt STOOOR skillnad
    Precis de jag kom på direkt efter att jag skickat inlägget =)
  • Pyris

Länken funkade visst inte.

Den finns på www.mjolkfri.com

"Havregrädde istället för vispgrädde
    Kategori: Glutenfritt (kan innehålla havre) Mjölkfritt Sojafritt Äggfritt | Typ av recept: Smårätter, röror och såser

Det här behöver du:

2 msk vatten
    2 tsk gelatinpulver
    3 dl havregrädde
    socker, vaniljsocker eller annan smaksättning som tex 1-2 tsk punsch

Så här gör du:
    Blanda gelatinpulver och vatten och låt svälla i några minuter. Smält i vattenbad tills det blir genomskinligt.

Låt svalna medan du häller upp havregrädden i en bunke. Smaka av havregrädden med lite socker, vaniljsocker eller annan smaksättning. Häll i gelatin- och vispa på hög hastighet någon minut tills det tjocknar.

Sätt in bunken i kylen och låt stå minst 15 minuter så att det stelnar"

• Piggley Wink

Tack alla underbara för snabba svar, vi ska prova mjölkfritt efter inrådan från barnläkaren, men H fyller två år nästa vecka så jag vill ju gärna göra tårta då!

• Moniqe1979

finns en rätt ok soyaglasstårta oxå i vissa välsorterade butiker jordgubbs smak minns tyvär inte märket.

• Miralicia

Utöver förslagen som du fått tidigare om att förtjocka iMat med gelatin så finns det även två sorters havrebaserad visp, dels "GoGreen Visp" och "Carlshamns Luftig Visp"

Personligen föredrar jag Carlshamns framför GoGreens. Och de tjänar även en hel del på lite smaksättning med en del socker samt vaniljsocker, eller varför inte göra rosa grädde med mosade hallon.

Har man extremt välsorterade affärer i krokarna kan man om man har tur även hitta vispbar kokosgrädde.

Sen har även SoyToo dels vispbar sojagrädde, men även både sojabaserad respektive risbaserad sprutgrädde.

Soja bör man dock gärna undvika till mjölkallergiska småbarn pga risken för att de även utvecklar sojaallergi, vilket är mindre benäget att växa bort än vad mjölkallergi är. Nu ser jag visserligen att han är nästan två, men i mitt tycke är det dumt att chansa med sojaprodukter i nuläget när ni ska testa med mjölkfritt. Soja är även rent allmänt ett väldigt potent allergen. SoyToos risbaserade sprutgrädde innehåller visserligen en sojasläkting (baljväxtbaserat förtjockningsmedel som en del sojaallergiker kan reagera på), men det ska knappast inte vara någon fara att använda eftersom han inte är sojaallergiker.

• Piggley Wink

Dem ska jag kolla efter! Undrar om man kan göra fluff på dem? Dvs blanda med godis 8så godiset smälter) och vispa sedan... Där har jag något att prova...

Tack igen för tips, jag suger åt mig allt!

• Miralicia
    Piggley Wink skrev 2009-06-01 14:14:23 följande:
    Dem ska jag kolla efter! Undrar om man kan göra fluff på dem? Dvs blanda med godis 8så godiset smälter) och vispa sedan... Där har jag något att prova... Tack igen för tips, jag suger åt mig allt!
    Tror att det är svårt att använda dem för att värma och smälta godis med, misstänker att vispbarheten försvinner om man nästan kokar upp dem.

Jag gjorde däremot "falskt dumlefluff" härom dagen. Blir inte lika fluffigt förstås som med vanlig vispgrädde, utan mer krämigt.
    Nu kan jag inte använda varken havre, soja eller något med sojasläktingar i så jag kan inte använda något av dem. Men jag kokade kolasås på kokosmjölk istället för grädde och smälte sen ner lite mjölkfri choklad i kolasåsen, spädde med lite mer kokosmjölk, lät stelna över natten, och sen vispade med elvisp samtidigt som jag efter behov spädde med lite mer kokosmjölk tills det blev en kräm med lagom konsistens. Blev riktigt bra och gott.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2009-06-01 19:01:12 följande:
    Piggley Wink skrev 2009-06-01 14:14:23 följande: Tror att det är svårt att använda dem för att värma och smälta godis med, misstänker att vispbarheten försvinner om man nästan kokar upp dem. Jag gjorde däremot "falskt dumlefluff" härom dagen. Blir inte lika fluffigt förstås som med vanlig vispgrädde, utan mer krämigt. Nu kan jag inte använda varken havre, soja eller något med sojasläktingar i så jag kan inte använda något av dem. Men jag kokade kolasås på kokosmjölk istället för grädde och smälte sen ner lite mjölkfri choklad i kolasåsen, spädde med lite mer kokosmjölk, lät stelna över natten, och sen vispade med elvisp samtidigt som jag efter behov spädde med lite mer kokosmjölk tills det blev en kräm med lagom konsistens. Blev riktigt bra och gott.
    Annars om du har något annat godis som du vill använda kan du tex ta vanlig havregrädde tex iMat som du kokar upp och smälter godisarna i. Blir inte lika fluffigt som med vispgrädde, utan mer krämigt
  • Piggley Wink

Vad underbara ni är! Testade med polkagrisar och Gogreens visp idag, återkommer när den kallnat så jag provat att vispa...

• Piggley Wink

Gogreen funkade inte alls, det blev bara rinnigt

Miralicia: Blir det krämigt så man kan ha det i/på tårta med iMat?

• Miralicia
    Piggley Wink skrev 2009-06-03 22:17:31 följande:
    Gogreen funkade inte alls, det blev bara rinnigt Miralicia: Blir det krämigt så man kan ha det i/på tårta med iMat?
    Jag har inte testat med vanligt godis utan brukar hålla mig till choklad, men jag har bla gjort chokladkräm med 200g choklad till 3-4 dl kokosmjölk och det lär funka lika med tex iMat. Fast jag rekommenderar nog segare godisar eller choklad framför hårda som polkagrisar, så att de godiset hjälper till att det stelnar/segar till sig lite av sig själva när det svalnar. Men man får kanske ta lite mer godisar än om man ska göra vispgräddefluff.

Har för mig att när jag gjorde i helgen att jag kokade kolasås på 1 dl kokosmjölk, spädde med ytterligare 1-2 dl kokosmjölk, smälte ner ca 150g choklad och lät stelna till nästa dag och sen spädde med ytterligare ca 2 dl kokosmjölk när jag vispade.

GoGreen är rätt fast när det kommer direkt från paketet, men det blir mer rinnande ju mer man vispar.

Ett annat alternativ är ju att göra typ vaniljkräm som man reder och förtjockar med potatismjöl på iMat (se baksidan av potatismjölspaketet för recept) och som man smaksätter med godisar.
Svar på tråden Finns det mjölkfri ersättning för vispgrädde?