• mamma 2 B

Mammor vad kallar ni er?

Hej!

Jag och flickvännen är i full gång med utredning inför insemination. Vi har pratat lite om vad vi ska kalla oss inför barnet och undrar hur ni andra gör.

Mamma för båda? Mamma för den ena och något annat för den andra? Förnamn? Vad tycker ni funkar bäst?

• Svar på tråden Mammor vad kallar ni er?
  • sweetlina

vi säger mamma och mamma det är ju det vi är, tycker vi, vi vill inte göra skillnad på oss bara för att det är en av oss som fött barnet!

• mamma 2 B

Har också alltid tyckt att det verkar mest logiskt, men sen har jag hört andra som inte gjort så.

• kirei

Mamma och mamma. Sonen brukar för det mesta kalla oss för förnamn, eller också mamma XX och mamma YY. Ibland dock bara mamma till båda av oss.

vi säger mamma och mamma eller mamma XX och mamma YY.

• VargVilja

Vi funderade på mamma och mor men det kändes inte naturligt alls för oss, så det blev mama och mamma, eller mamma x ooch mamma z, eller x och z. Det kom helt naturligt och barnen löste det själva - och spelar ut det mot oss som de vill, tex genom att ropa mamma och när x kommer påpeka att"inte du, bara mamma z vill jag ha". Alltså spelar det ingen roll att jag krystat i 12 timmar osv, jag duger inte ändå...!Hurmpf!

• michelodeon

Nu har inte vi fått barn än, men jag är i vecka 39 så det kan ju hända när som men vi ska iaf kalla oss för mamma och mamma, för det är ju det vi båda är.

Lycka till

♥ ♥090613♥ ♥
  • Egalia

Jag och min fru kallar oss mamma båda två eller mamma+namn. Det växlar lite. Det var viktigt för oss att inte göra någon skillnad mellan våra roller, båda är lika mycket mamma eftersom ordet mamma enligt oss inte har att göra med biologi utan med relation (likadant är det ju med mormor och morfar). Men vi har vänner som menar tvärtom, där det är mamma för den som fött och namn för den som inte fött. Så det viktigaste är väl att göra det som känns naturligt för en själv.

• Ingunn

Vi säger mamma och namnet. U är mamma till pojkarna och jag är namnet, Jag är mamma till flickan och U är namnet. Capisch?

• Regnbågsfamilj

Vi kommer också att kalla oss för mamma och mamma, eller möjligtvis mamma och mummy (då min flickvän är engelsktalande). Om det är situationer där det är oklart vem man menar kan man lägga till namnet efter mamma.

• Pumin

mamma o mamma , med anledningen att vi är mammor båda två.

vi brukar försöka förklara för icke förstående ev äldre släktingar och korkade kompisar som såhär:

-om jag ( biologisk mamma) hade inseminerat för att min man/kille inte hade fungerande spermier , inte hade vi väl kallat oss mamma o "göran" han hade väl blivit pappa? alltså är min fru oxå mamma.

Svar på tråden Mammor vad kallar ni er?