• debban

Kan min dotter ta min sambos efternamn?

Hej alla ni med bonusbarn eller som har bonusföräldrar till era barn!!

En liten undran som jag skule vilja bli klokare på, hoppas nån kan hjälpa mig.

Jag har en dotter sedan tidigare förhållande och väntar idag andra barnet med min nya sambo.
    Min sambo är pappa till min förstföddda på alla sätt och vis förutom biologiskt eller på papper.
    Kan även tillägga att jag har ensam vårdnad om dottern.

Min dotter fick mitt efternamn när hon föddes,
    när sonen kommer ska han få ta min sambos efternamn.

Jag och min sambo har tänkt gifta oss så småningom och jag hade då tänkt ta hans efternamn så då till min fråga.

När jag och min sambo gifter oss och jag tar hans efternamn, kan min dotter ta hans efternamn då oxå?

Någon som vet? Och hur går man tillväga?

• Svar på tråden Kan min dotter ta min sambos efternamn?
  • delifi2

japp det kan hon göra, vet ej dock ifalll bio pappan måste skriva under nåt papper.

Men hör med skatteverket hur du ska gå tillväga

• Ruggugglan

Har du ensam vårdnad så kan du själv bestämma om du ska byta efternamn eller inte. Men det kan bli liv från den biologiska pappan- beroende på hur mkt kontakt ni har.

Går i samma tankar. Är i samma sits nämligen

♥ Lycklig, lyckligare & lyckligast ♥
  • debban

Ska kolla skatteverket, men jag hoppas att jag inte behöver hans underskrift, borde inte behöva det då jag har ensam vårdnad.

jag kommer inte säga något till biopappan om det inte krävs en underskrift, han har inget eget umgänge med henne och är rätt strulig.

Men måste min sambos familj godkänna att hon tar deras efternamn?

• Ruggugglan

Jag tror inte det? Räcker nog att du frågar sambon

♥ Lycklig, lyckligare & lyckligast ♥
  • tralla 76

hej vi var i samma sitts som dig när vi gifte oss ...våran äldsta hette mitt namn, så när jag bytte till min mans namn så fortsatte hon att heta som mig alltså bytte hon oxå.....jag frågade inte ens bio pappan (har oxå ensam vårdnad) men det hade ju varit lite konstigt om hon skulle heta mitt flicknamn själv;)....så gjorde vi.. ha en bra dag lalla

• carola 79

ni behöver ingen underskrift om barnet har ert efternamn nu och ni har vårdnad

• With a devilish smile

När jag var yngre bytte jag till min bonus pappas efternamn ,
    min mamma hade ensam vårdnad men min biologiska pappa
    var tvungen att godkänna namnbytet ändå , han sket att skriva på några papper
    så tillslut tog tingsrätten beslutet om att jag fick byta .

Tror inte man kan byta utan underskrift ifall barnet har den andra förälderns namn .

Ängla 081028
  • debban

Min dotter har ju alltså mitt efternamn, inte bio-pappans.
    Och jag är ensam vårdnadshavare.

• JoiPoi

Åh precis det satt jag o tänkte på igår, är oxå ensam vårdnadshavare så tror bara att det är vi själva som bestämmer, tror inte att den biologiska måste vara med på det!

• JoiPoi

N'ä men det va ju du ju!!!!!!!!!!!!!!!

• debban
    JoiPoi skrev 2009-06-11 15:55:21 följande:
    N'ä men det va ju du ju!!!!!!!!!!!!!!!
    nämen ja det va det ju,haha, skrev i din gästbok.
  • With a devilish smile
    debban skrev 2009-06-11 15:52:25 följande:
    Min dotter har ju alltså mitt efternamn, inte bio-pappans.Och jag är ensam vårdnadshavare.
    Okej , ja men då borde det gå & byta utan biopappans tillåtelse.
    Ängla 081028
  • chiah74

Har precis bytt efternamn på min son efter att jag gift mig, så att vi alla ska ha samma efternamn. Inga problem alls. Bio-pappan behöver inte ge tillåtelse om man har ensam vårdnad. Däremot behöver din man skriva på blanketten eftersom det är hans efternamn barnet får. Tog ca en vecka från det att blanektten skickades in tills det var klart.

Svar på tråden Kan min dotter ta min sambos efternamn?