• Karisma

Handbagage på flygplanet??

Ikväll ska vi åka till Mallorca och blir jätteosäker på det här med handbagage och olika vikter på väskorna.

Vi är 4 personer och alla får ta med 20kg inkl 5kg handbagage. Betyder det då att vi har 20kg handbagage tillsammans eller MÅSTE varje väska väga 5kg. Vägde denena nu och den vägde 5.1kg. Vill inte behöva plocka ur på flygplatsen.

Sen undrar jag om tex mascara och läppglans räknas som vätska?

Får man ens ha pennor i handbagaget och hur är det med plastskedar räknas de som vasst föremål?

Tacksam för svar.

/kristina

• Svar på tråden Handbagage på flygplanet??
  • LillaFlamman

20 kilo bagage och 5 kilo handbagage var och väskorna får inte överskrida 5 kilo så är de griniga kan du tvingas plocka ur på flygplatsen (packa om), har själv aldrig behövt väga mitt handbagage.
    mascara är jag osäker på men läppglans är definitivt vätska.
    pennor och plastskedar får du ha, (nyfiken på vad du ska med plastskeden till )

Kan inte garantera att det gäller för just erat flygbolag men det är vad jag vet
    Ha så trevligt =)

• bebe längtan

de räknar mascara oxå som vätska

• LillaFlamman

Anade det om mascaran men lite vätska får man ju ha med sig, tänk bara på att de räknar på ml/hel förp. och skiter fullständigt i om den är halvfull eller inte.
    kom ihåg att lägga sakerna i en återförslutningsbar påse bara, på Arlande finns de gratis vet jag

• Pumpkin

Läppglans och mascara stoppar jag alltid ner i påsen för vätskor.

5 kilo handbagage innebär just det - 5 kilo. Inte mer. Men å andra sidan så har jag aldrig någonsin behövt väga mitt handbagage.

Och plastskedar går utmärkt att ha med sig, jag hade det sist jag flög till/från USA

• Karisma
    LillaFlamman skrev 2009-05-29 12:09:32 följande:
    20 kilo bagage och 5 kilo handbagage var och väskorna får inte överskrida 5 kilo så är de griniga kan du tvingas plocka ur på flygplatsen (packa om), har själv aldrig behövt väga mitt handbagage.mascara är jag osäker på men läppglans är definitivt vätska.pennor och plastskedar får du ha, (nyfiken på vad du ska med plastskeden till )Kan inte garantera att det gäller för just erat flygbolag men det är vad jag vetHa så trevligt =)
    Har med barnmat. Vill kunna ge sonen om det blir förseningar och sånt.

Men kom just på måste barnmaten vara i återförslutningsbar påse?

/K
  • LillaFlamman

barnmat är inte inräknat i vätskeregeln men du får heller inte ta med mer än vad som beräknat kommer gå åt under resan, och ja även dessa måste ligga i återförslutningsbar påse.

• Karisma

Då kanske det bara är att försöka flytta om sakerna. Vill inte behöva ha en till väska in på planet.

Räcker med två stora väskor (incheckning), två ryggsäckar, en vagn, en pojk på 9mån och en på 5år att hålla reda på.

Blir så bökigt med för mga väskor känns det som, lillebror på 17år ska iof med åxå men vill inte göra honom till packåsna.

/K

• Zuup

Sen får handbagageväskan inte vara för stor. Kolla på flygets hemsida efter mått.

• Karisma
    LillaFlamman skrev 2009-05-29 12:16:44 följande:
    barnmat är inte inräknat i vätskeregeln men du får heller inte ta med mer än vad som beräknat kommer gå åt under resan, och ja även dessa måste ligga i återförslutningsbar påse.
    Nej, jag har inga sånna påsar. Hoppas verkligen att ica i byn har sånna. Fattar inte varför det måste va sånna påsar egentligen. Har tagit med två tetra välling och två barnmatsburkar. Det tycker jag inte borde va för mkt. Eller?

Vi åker från Umeå flygplats.

/K
Svar på tråden Handbagage på flygplanet??