• Äldre 29 May 12:04
    2234 visningar
    4 svar
    4
    2234

    UV tält

    Vi har en stor trädgård som knappt erbjuder någon skugga alls, men nu när det är så fint väder skulle det varit kul att vara ute och påta i trädgården lite. Men min sexmånaders ska ju som bekant inte vara i solen.
    Nu såg jag i bladet att Barnens hus säljer ett UVtält. Jag tänkte, att med ett sånt kanske han kan vara ute med mig. Är det någon som vet något om detta, eller kanske har ett? Kan man lita på UVskyddet tro eller är det bara nån skitsak detta? Frågan är ju iofs hur högt skydd det är, men det kanske någon vet?

  • Svar på tråden UV tält
  • Äldre 29 May 15:23
    #1

    Jag köpte ett sådant strandtält igår. Det är UV 30 (solskydd) på detta. Har inte testat det ännu men tänkte ha det på stranden i sommar till bäbisen och 4 åringen! Köpte det på Lekit 129:-.

  • Malel
    Äldre 30 May 19:24
    #2
    hic sunt leones skrev 2009-05-29 12:04:18 följande:
    Vi har en stor trädgård som knappt erbjuder någon skugga alls, men nu när det är så fint väder skulle det varit kul att vara ute och påta i trädgården lite. Men min sexmånaders ska ju som bekant inte vara i solen.Nu såg jag i bladet att Barnens hus säljer ett UVtält. Jag tänkte, att med ett sånt kanske han kan vara ute med mig. Är det någon som vet något om detta, eller kanske har ett? Kan man lita på UVskyddet tro eller är det bara nån skitsak detta? Frågan är ju iofs hur högt skydd det är, men det kanske någon vet?
    Hejsan
    Jag blev som du nyfiken på detta tält och köpte det. Idag testade jag och min 4 månaders son det. (första gången han låg ute i vår trädgård )
    Det var mycket större än jag trodde, men var egentligen bra, för då fick jag plats att få lite skugga i supervärmen idag. Min son tyckte det blev för ljust, så la en tunn filt uppepå tältet för att inte ljuset skulle komma igenom så mycket. Tyckte också att det blev jättevarmt inne i tältdelen, men blev bättre det med av att ha filten. Dagar det blåser lite är det nog behagligare.
    Tyvärr framkommer inte vilken UV-nivå det är på det. Kanske kan man ringa tillverkaren eller Barnens hus och fråga.
  • Äldre 30 May 22:39
    #3

    Jaså, det lät ju jättebra med storleken men vad dåligt att det inte framgår vilket skydd det är. Det vet dom säkert inte på vårat Barnens hus heller, de brukar inte ha mycket kunskap om sakerna de säljer tyvärr. Misstänkte att det skulle bli lite varmt ini... jag lär kanske ha myggnät för öppningen också, och det kan ju göra det ännu varmare trots att det är ihåligt...
    Tack för svar!

  • Malel
    Äldre 1 Jun 11:17
    #4
    hic sunt leones skrev 2009-05-30 22:39:10 följande:
    Jaså, det lät ju jättebra med storleken men vad dåligt att det inte framgår vilket skydd det är. Det vet dom säkert inte på vårat Barnens hus heller, de brukar inte ha mycket kunskap om sakerna de säljer tyvärr. Misstänkte att det skulle bli lite varmt ini... jag lär kanske ha myggnät för öppningen också, och det kan ju göra det ännu varmare trots att det är ihåligt...Tack för svar!
    Hoppas du hittar nåt som passar. Du får gärna berätta om du hittade nåt bättre, jag kan ju alltid köpa ett till.
Svar på tråden UV tält