• Rottis77

Fransk Bulldog!

Skulle vilja ha tips på bra och seriösa Fransk Bulldog uppfödare, behöver kanske inte var i Kiruna då jag själv bor i södra skåne, men jag kör gärna en bit om det finns nån riktigt seriös uppfödare längre upp i landet.

• Svar på tråden Fransk Bulldog!
  • Diva

Kan inte svara på din fråga men vill bara säga att det är verkligen en superfin ras!

• Rottis77
    Diva skrev 2009-05-29 12:30:39 följande:
    Kan inte svara på din fråga men vill bara säga att det är verkligen en superfin ras!
    Hihi. Ja, det tycker jag också, verkar vara en rolig hund.
  • hundpuss

Jag är inte en expert på Fransk Bulldog, men innan vi köpte vår hund funderade sambon på just en fralla.

Men vad jag har förstått så är de dels skrämmande dyra, hörde om nått uppåt 25 000:- samt att hundarna inte kan föda vaginalt utan måste förlösa valparna med kejsarsnitt.

Om detta är rätt eller fel vågar jag inte ta ställning till,
    men om det stämmer så tycker jag inte att det är ngt att avla på faktiskt, varför avla på en hund som inte kan föda vaginalt?

Sätt dig in ordentligt i rasen, det finns ju många som korsar o blandar, just för att de är så poppis.

Men vänd dig annars till specialklubben, de kan hjälpa dig.

• Rottis77
    Vision400 skrev 2009-05-29 15:57:09 följande:
    Jag är inte en expert på Fransk Bulldog, men innan vi köpte vår hund funderade sambon på just en fralla.Men vad jag har förstått så är de dels skrämmande dyra, hörde om nått uppåt 25 000:- samt att hundarna inte kan föda vaginalt utan måste förlösa valparna med kejsarsnitt.Om detta är rätt eller fel vågar jag inte ta ställning till,men om det stämmer så tycker jag inte att det är ngt att avla på faktiskt, varför avla på en hund som inte kan föda vaginalt? Sätt dig in ordentligt i rasen, det finns ju många som korsar o blandar, just för att de är så poppis.Men vänd dig annars till specialklubben, de kan hjälpa dig.
    Ja visa tror ju att dom kan ta hur mycket som helst betalt, men dom brukar nog ligga mer runt 15000 kr. Det stämmer att dom har en hel del problem att föda vaginalt, men det beror MYCKET på att dom forstätter att avla på en hund som fötts med kejsarsnitt, istället för att satsa på hundarna som föder vaginalt, då detta är ett genetiskt problem, jag kommer vara väldigt noga med just denna biten då jag ev funderar på att kanske ta valpar i framtiden om allt stämmer då.
  • hundpuss
    Rottis77 skrev 2009-05-29 16:49:24 följande:
    Ja visa tror ju att dom kan ta hur mycket som helst betalt, men dom brukar nog ligga mer runt 15000 kr. Det stämmer att dom har en hel del problem att föda vaginalt, men det beror MYCKET på att dom forstätter att avla på en hund som fötts med kejsarsnitt, istället för att satsa på hundarna som föder vaginalt, då detta är ett genetiskt problem, jag kommer vara väldigt noga med just denna biten då jag ev funderar på att kanske ta valpar i framtiden om allt stämmer då.
    Ja jag höll på o trilla av stolen när jag hörde ngt om 25 000:-
    Inte för att vara taskig, men jag kan få en bil för den summan
    Lite galet.

Jag tycker de är ganska charmiga, men inte så väl insatt. Det är väl som med alla raser, att man måste göra hemläxan innan man köper en hund, för att slippa vara efterklok. För det kan nog inte vara så kul.

Tycker det är tråkigt att höra att det isf skulle innebära att de väljer att avla på hundar som föds med kejsarsnitt, om de vet att det är genetiskt menar jag.
    Helt klart finns det nötter överallt. Tragiskt.
  • mannehund

Jag har en fransk bulldoghane, 10 år gammal, och har även haft en tidigare. Gå in på fransk bulldogklubbs rassida där det finns en uppfödarlista. T.ex Hardedoggs kennel ligger i Skåne och har lång erfarenhet av frallor. Även kennel chateau dÁlbin är seriösa och bra. Tyvärr finns en hel del "smuggelhundar" neröver Skåne hos diverse oseriösa privatpersoner, så jag kan bara avråda dig att köpa via blocket och liknande annonsplatser.

• Rottis77
    mannehund skrev 2009-05-29 22:45:52 följande:
    Jag har en fransk bulldoghane, 10 år gammal, och har även haft en tidigare. Gå in på fransk bulldogklubbs rassida där det finns en uppfödarlista. T.ex Hardedoggs kennel ligger i Skåne och har lång erfarenhet av frallor. Även kennel chateau dÁlbin är seriösa och bra. Tyvärr finns en hel del "smuggelhundar" neröver Skåne hos diverse oseriösa privatpersoner, så jag kan bara avråda dig att köpa via blocket och liknande annonsplatser.
    Tack för tipsen om kennelar, har varit inne MYCKET på rassidan, men det är svårt att veta vem som är "äkta" seriös.

Skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa en hund på blocket.
  • köttbullelydnad
    Rottis77 skrev 2009-05-30 09:19:58 följande:
    Tack för tipsen om kennelar, har varit inne MYCKET på rassidan, men det är svårt att veta vem som är "äkta" seriös.Skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa en hund på blocket.
    Det får man bäst reda på genom att ringa, ställa kluriga frågor många gånger, ställa samma frågor på olika sätt, etc
  • Rottis77
    köttbullelydnad skrev 2009-05-30 12:11:44 följande:
    Det får man bäst reda på genom att ringa, ställa kluriga frågor många gånger, ställa samma frågor på olika sätt, etc
    Det kommer jag att göra, men tänkte bara försöka sålla ut "skiten" först {#lang_emotions_laughing}.
  • köttbullelydnad
    Rottis77 skrev 2009-05-31 07:57:33 följande:
    Det kommer jag att göra, men tänkte bara försöka sålla ut "skiten" först .
    Hahaha, så rätt, så rätt
  • Rottis77

Om jag vänder lite på det, finns det nån speciell kennel man INTE bör komma i kontakt med?? Vill ni inte hänga ut nån kennel här kan ni ju kanske inboxa mig.

• mannehund

Jag säger som jag sagt tidigare att prova hos t.ex chateau dÁlbin, en ganska liten kennel med kunniga ägare. Har goda meriter både från utställning och lydnad!
    Hos Hardedoggs har det varit lite av ett generationsskifte nu, men där finns lång uppfödarerfarenhet och en yngre generation som är på g att ta över.
    Känn dig för var det känns bra att ställa frågor. Som tidigare skribenter tagit upp finns det vissa hälsofrågor du säkert vill ha svar på. Jag kan lugna dig med att båda våra frallor varit ur självvalpande linjer och alltså ej förlösta med snitt.
    Längre upp i landet finns fler bra fralleuppfödare, men börja du i Skåne så har du nära att åka och titta. Gör som vi gjorde när vi köpte vår första, vi åkte till en närboende uppfödare för att se på deras vuxna hundar. Inte valparna för de hade inte ens några då. Vi ville se hur de vuxna hundarna var, och inte falla för en söt valp. De tog sig bra med tid och bjöd på kaffe och lät oss vara med deras hundar och förmedlade sedan en kontakt till den uppfödare som blev "våran".

• Rottis77

mannehund: Tack för tipsen, har redan kollat lite på dessa kennlar nu, ska höra av mig till dom hade jag tänkt.
    Hade tänkt att vi skulle åka runt till lite olika uppföddare då jag är rätt nu på rasen, och snappa upp lite här och lite där och se vad som passar oss, och då ska vi inte åka till nån som har små söta valpar vi kan förälska oss i.

• hundpuss
    Rottis77 skrev 2009-05-31 07:57:33 följande:
    Det kommer jag att göra, men tänkte bara försöka sålla ut "skiten" först .
    Jag gillar inställningen!

(och lycka till med valpköpet så småningom!)
  • Rottis77
    Vision400 skrev 2009-06-01 16:11:19 följande:
    Jag gillar inställningen! (och lycka till med valpköpet så småningom!)
    Tack {#lang_emotions_cool}
Svar på tråden Fransk Bulldog!