Fransk Bulldog!
Skulle vilja ha tips på bra och seriösa Fransk Bulldog uppfödare, behöver kanske inte var i Kiruna då jag själv bor i södra skåne, men jag kör gärna en bit om det finns nån riktigt seriös uppfödare längre upp i landet.
Skulle vilja ha tips på bra och seriösa Fransk Bulldog uppfödare, behöver kanske inte var i Kiruna då jag själv bor i södra skåne, men jag kör gärna en bit om det finns nån riktigt seriös uppfödare längre upp i landet.
Kan inte svara på din fråga men vill bara säga att det är verkligen en superfin ras!
Jag är inte en expert på Fransk Bulldog, men innan vi köpte vår hund funderade sambon på just en fralla.
Men vad jag har förstått så är de dels skrämmande dyra, hörde om nått uppåt 25 000:- samt att hundarna inte kan föda vaginalt utan måste förlösa valparna med kejsarsnitt.
Om detta är rätt eller fel vågar jag inte ta ställning till,
men om det stämmer så tycker jag inte att det är ngt att avla på faktiskt, varför avla på en hund som inte kan föda vaginalt?
Sätt dig in ordentligt i rasen, det finns ju många som korsar o blandar, just för att de är så poppis.
Men vänd dig annars till specialklubben, de kan hjälpa dig.
Jag har en fransk bulldoghane, 10 år gammal, och har även haft en tidigare. Gå in på fransk bulldogklubbs rassida där det finns en uppfödarlista. T.ex Hardedoggs kennel ligger i Skåne och har lång erfarenhet av frallor. Även kennel chateau dÁlbin är seriösa och bra. Tyvärr finns en hel del "smuggelhundar" neröver Skåne hos diverse oseriösa privatpersoner, så jag kan bara avråda dig att köpa via blocket och liknande annonsplatser.
Om jag vänder lite på det, finns det nån speciell kennel man INTE bör komma i kontakt med?? Vill ni inte hänga ut nån kennel här kan ni ju kanske inboxa mig.
Jag säger som jag sagt tidigare att prova hos t.ex chateau dÁlbin, en ganska liten kennel med kunniga ägare. Har goda meriter både från utställning och lydnad!
Hos Hardedoggs har det varit lite av ett generationsskifte nu, men där finns lång uppfödarerfarenhet och en yngre generation som är på g att ta över.
Känn dig för var det känns bra att ställa frågor. Som tidigare skribenter tagit upp finns det vissa hälsofrågor du säkert vill ha svar på. Jag kan lugna dig med att båda våra frallor varit ur självvalpande linjer och alltså ej förlösta med snitt.
Längre upp i landet finns fler bra fralleuppfödare, men börja du i Skåne så har du nära att åka och titta. Gör som vi gjorde när vi köpte vår första, vi åkte till en närboende uppfödare för att se på deras vuxna hundar. Inte valparna för de hade inte ens några då. Vi ville se hur de vuxna hundarna var, och inte falla för en söt valp. De tog sig bra med tid och bjöd på kaffe och lät oss vara med deras hundar och förmedlade sedan en kontakt till den uppfödare som blev "våran".
mannehund: Tack för tipsen, har redan kollat lite på dessa kennlar nu, ska höra av mig till dom hade jag tänkt.
Hade tänkt att vi skulle åka runt till lite olika uppföddare då jag är rätt nu på rasen, och snappa upp lite här och lite där och se vad som passar oss, och då ska vi inte åka till nån som har små söta valpar vi kan förälska oss i.