• Airlee

Furminator!

Är det fler än jag som har testat och blivit frälsta av furminator? Det är så obeskrivligt skönt att slippa katthår överallt efter alla dessa år av tvångsmässigt dammsugande och att plocka bort katthår ur maten (yuk).

En fråga också, är det någon som använder den på långhårig katt? Funkar det bra i så fall? Jag tänkte tipsa en vän om den men hennes katt är långhårig så det hade varit bra att veta om det är lika effektivt på dem.

• Svar på tråden Furminator!
  • södertälje

Jag testade på min norska skogkatt,skitbra på han men problemet är att han hatar den,det gör väl ont på hans långa ullpäls.Han gillar kammen bättre men den tar inte likabra.Har börjat öva han på ryggen och huvudet men sen tar det stop vid baken,svansroten,magen.
    Men det var samma problem när jag började med kammen,nu älskar han sin kam och visar när han vill ha pälsvård.

• Airlee

Bara jag som använder den?

• Airlee
    södertälje skrev 2009-05-29 14:04:17 följande:
    Jag testade på min norska skogkatt,skitbra på han men problemet är att han hatar den,det gör väl ont på hans långa ullpäls.Han gillar kammen bättre men den tar inte likabra.Har börjat öva han på ryggen och huvudet men sen tar det stop vid baken,svansroten,magen. Men det var samma problem när jag började med kammen,nu älskar han sin kam och visar när han vill ha pälsvård.
    Haha vilken timing! Trodde inte jag skulle få några svar.

Aha, vad synd att det blev så... men han kanske vänjer sig. Mina katter älskar den redan, de verkade lite misstänksamma i början men nu tycker de att det är jättemysigt och spinner när jag kammar dem.
  • södertälje

Ja,han spinner bara när det är huvud och rygg sen kommer bara klor och tänder fram,men som sagt trägan vinner det var samma ska med kammen nu älskar han sin kam,den ska alltid doftmarkeras innan och efter pälsvården.

• Airlee
    södertälje skrev 2009-05-29 14:18:51 följande:
    Ja,han spinner bara när det är huvud och rygg sen kommer bara klor och tänder fram,men som sagt trägan vinner det var samma ska med kammen nu älskar han sin kam,den ska alltid doftmarkeras innan och efter pälsvården.
    Haha, ja de är roliga de små liven... om de visste sitt eget bästa skulle de nog inte protestera. Tänker att det måste vara skönt för dem nu i värmen att inte ha en massa överskottspäls.
  • södertälje

Han ullar något otroligt just nu,och det sätter sig över allt hans ulltofsar,speciellt på mattorna och så klart på mattes strumpor.

• iii

Jag använder den på min perser och det fungerar hur bra som helst. Den är ju oslagbar, ingen annan kam/borste tar bort så mycket päls. Egentligen ska man borsta perserkatter varje dag för de har så tjock, lång och ullig päls att den tovar annars. Nu räcker det med 1-2gånger i månaden (lite oftare under fällningsperioden såklart), och han blir aldrig tovig ändå. Men man måste kamma ut alla tovor först med en annan kam, för annars gör det ont om man använder furminatorn.

• Airlee
    iii skrev 2009-05-29 15:09:09 följande:
    Jag använder den på min perser och det fungerar hur bra som helst. Den är ju oslagbar, ingen annan kam/borste tar bort så mycket päls. Egentligen ska man borsta perserkatter varje dag för de har så tjock, lång och ullig päls att den tovar annars. Nu räcker det med 1-2gånger i månaden (lite oftare under fällningsperioden såklart), och han blir aldrig tovig ändå. Men man måste kamma ut alla tovor först med en annan kam, för annars gör det ont om man använder furminatorn.
    Vad bra! Min kompis har en perser. Ska se till att hon testar furminator.
  • Airlee
    södertälje skrev 2009-05-29 14:25:29 följande:
    Han ullar något otroligt just nu,och det sätter sig över allt hans ulltofsar,speciellt på mattorna och så klart på mattes strumpor.
    Vi hade en långhårig katt för några år sedan och det är inte klokt, men jag kan fortfarande hitta hans små ullbollar då och då trots att vi flyttat sen dess! Jag vet inte hur det går till, det är otroligt.
  • södertälje

Dom brukar fastna överallt,i kläder som man tvättat,gardiner och alla omöjliga platser man inte ens kan tänka sig.

Svar på tråden Furminator!