• Anonym (Orolig)

9 cm cysta.. operation inom två veckor. någon som varit med om detta??

Var hos läkaren igår pga smärtor på vänster sida vid ägglossning.. ringde akuten redan för tre veckor sen då jag hade ägglossning men de tog mig inte på allvar och sa att jag skulle ringa gyn på måndagen. Ringde dom och fick inte en tid förrän igår. Läkaren trodde inte heller det var något efter han gjort gyn undersökningen, för han kände ingenting, men så gjorde han ett VUL och tappade nästan hakan. Jag hade en 9 cm stor cysta på den vänstra äggstocken! Han undrade hur han kunde missa den så han gjorde en ny undersökning och då kände han den väl gömd bakom livmodern..
    Han sa att det blir operation inom två veckor med tanke på storleken. Fick även lämna blodprov.

Idag ringde han mig. Provet var inte bra.. Det var för högt blodvärde på cystan så dom kunde inte operera här utan jag blir skickad till linköping..
    "men det behöver inte vara något farligt" sa han = det KAN vara något farligt! Är det någon som har varit med om detta??? Man verkar ju inte få några klara besked om vad som kommer att hända.. det beror väl på vad det är för cysta.. Kan inte så mycket om cystor.. vad är det värsta som kan hända??/det bästa som kan hända? när de är i denna storleken och kräver operation.

• Svar på tråden 9 cm cysta.. operation inom två veckor. någon som varit med om detta??
  • Stumpan 82

Jag ska operara bort en cysta om 4 veckor. Min läkare pratar dålig svenska så jag vet inte heller så mycket om det. Min är närmare 8 cm och utsöndrar mycket hormoner vilket påverkar min mens och ägglossning, han nämde något om att min slemhinna var lika tjock som vid graviditet... Min cysta uppkom efter mitt missfall i höstas, så jag har haft cystan ett tag... Dessutom tvingar han mig att börja med ppiller, vi som håller på med syskonförsök...?

• Anonym

Jag hade en stor cysta i magen. Dom trodde inte att den var farlig men eftersom den va jättestor (15cm) tog dom bort den med operation. Sen lämnade dom innehållet i cystan på analys. Och fick precis svar att den va godartad. Vet inte vad som hade hänt om den var elakartad.

Det som är bra med en operation är ju att dom försöker ta bort hela cystan med dess innehåll. Och även om cystan skulle innehålla nåt dåligt så är den ju då borta.

Ts, vet inte om jag gjorde dig mindre orolig men jag håller tummarna för dig. Uppdatera här!! Kram

• Plusminus

Vid ultraljudet vid mitt KUB-test upptäcktes en STOR cysta på vänstra äggstocken. Läkaren som jag fick träffa då var orolig, jag tänkte genast CANCER, men efter ytterligare UL såg de på utseendet att den förmodligen var benign.

Jag opererades i v 18 då man visade sig vara tvungen att ta bort hela äggstocken - cystan var "monstruös" som min läkare uttryckte det (14 cm)... Efter analys visade det sig vara en dermoid cysta ("tvillingcysta") som är helt godartade.
    Tyvärr fann de då att jag även hade en mindre cysta på andra äggstocken som dom inte vågade ta då... så jag opererades igen efter graviditeten. Det gick bra och de fick bort den och jag har en frisk äggstock kvar som förhoppningsvis funkar.

Äggstockscancer är väldigt väldigt ovanligt hos unga kvinnor. Jag gissar att komplikationen som kan uppstå är att äggstocken har skadats/kan skadas, mer än att cystan är farlig i sig.

Läs här:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

eller här:
    en.wikipedia.org/wiki/Ovarian_cyst

Hoppas det går bra för dig!

• Anonym (Orolig)

Liten uppdatering om vad som hänt:
    Jag opererades förra tisdagen. Läkaren i linköping var mycket mer positiv än de här. Min läkare här sa att de skulle med stor sannolikhet ta bort allt, att jag kulle förbereda mig på det. Men så blev det inte.
    Det som togs bort var båda äggledarna. Dom var totalförstörda och inflammerade. Men det fanns ingen cysta! Utan det var äggledarna som var så inflammerade och sammanväxta! Hur fan kunde dom ha missat det?? Jag kommer anmäla sjukhuset här. En sån felbedömning ska inte få ske!

• Anonym

Hej ts, vad betyder det för dej nu då, att dom fick ta båda äggledarna. Kan du fortfarande bli gravid? Kram

• Anonym (Orolig)

Jag kan fortfarande bli gravid men inte på egen hand utan genom ivf.

Svar på tråden 9 cm cysta.. operation inom två veckor. någon som varit med om detta??