• Anonym

Kan man kolla om man jobbar svart?

Har vart två månader på mitt nya jobb. Det är ett jobb jag har vid sidan av skolan och jobbat fasta tider i veckan.
    Jag har fått två löneutbetalningar. Båda gångerna är det knappt någon skatt dragen, jag får pengarna i handen då hon hävdar att det inte funkar att sätta in pengar på mitt konto. Har heller inte fått någon lönespec.
    Kan jag kolla med skatteverket om hon betalar in skatt för mig? Annars är det ju f*n svart.
    Vi har papper på att jag är anställd på timmar

• Svar på tråden Kan man kolla om man jobbar svart?
  • Anonym

Låter mycket svart........Att det inte funkar att sätta in pengar på ditt konto är bara snack..lönespec skall du få varje månad.

Ja, du kan nog kolla med skatteverket...

• Anonym

Ja, det låter konstigt. Ska ringa dem på måndag. Vill fråga någon där de kan se om skattepengar kommer in, då jag inte tror hon kanske säger sanningen. Därför vill jag inte fråga rätt ut direkt.

• Anonym

MAn borde kunna ringa och kolla om man kan få ett skattekontoutdrag för företaget om du kan deras organisationsnummer, där kan man se vad de deklararerar i arbetsgivaravg och skatt, tycker du absolut skall ringa skatteverket för om man jobbar svart, är man inte heller skyddad om nåt skulle hända med ens anställning.

• Anonym

Har pratat med skatteverket nu. Jag kan aldrig se hur mycket ett specifikt företag betalar skatt för MIG, utan bara se hur mycket företaget har betalat sammanlagt i skatt. Han tyckte också det lät väldigt misstänktsamt när jag berättade hur det var. Och att det är jag som drabbas om de komemr på det att vara svart. Om jag inte får ut lönespecifikationer från arbetsgivaren att denne betalat skatt

• Anonym (usch då =/)

Det lät ju inge kul.

Tycker du skall sätta hårt mot hårt med din arbetsgivare.
    Får du inte ngn lönespec så bör du sluta omgående.
    Tänk på att om du jobbar svart

1. Är du inte försäkrad av jobbet (många har också bara personförsäkringar som gäller på fritiden)

2. De pensionsparar inte något till dig

3. Du omfattas inte av akassan

4. Du omfattas inte av Försäkringskassans skyddsnät

5. Du kan åka på en skattesmäll

Förstår att det är TOK tungt att säga upp sig och inte ha någon försörjning. Men med hänsyn till ovanstående anledningar så är det skäl nog att överväga det.

Var du arbetslös innan du fick detta jobb? HAde du akassa då?

• Anonym

Jag hade ett jobb innan där jag sade upp mig pga olika skaer. Fick detta två månader senare. Jag pluggar i vanliga fall, så inkomst har jag, även om den inte är allt för stor

• Verkligen

Fast det behöver ju inte vara svart bara för att man får pengarna i handen.
    Så har jag haft på flertalet jobb just för att det är smidigast för mig.
    Har dock alltid fått lönespec.

• Anonym

Men chefen säger att jag får dem för att det inte går att sätta in pengar på mitt konto, vilket jag inte alls tror på, då jag får från andra ställen och det inte vart problem där alls. Och att nästan ingen skatt är dragen och jag inte får några lönespecar.
    Hoppas verkligen vi har fel i våra misstankar, då jag vill ha jobbet kvar

• Anonym (?)

Man kan visst betala ut lönen kontant utan att det är svart! Det som i det här fallet misstänkliggör det är att du inte får någon lönespecifikation. Utan kvitto=lönespecifikation så är du rättslös!

Kräv genast att du får dem retroaktivt samt framledes i samband med löneutbetalningen.

Mitt ex jobbade åt en taxiåkare, han fick aldrig någon lönespecifikation- när det var dags att deklarera åkte min sambo på en skattesmäll då åkaren aldrig betalt in någon skatt. Det gick ju inte i efterhand att bevisa heller, eller det hade det om min sambo varit lite hård, för han hade sparat alla kvitton från hela året (alltså från hans körningar).

Vill du jobba svart så är ju situationen en annan

• Anonym

Jag har inte trott att jag jobbat svart, men då några reagerat så på hur det gått till med lönen, specarna och det med banken så tänkte jag kolla det. För vi har ju skrivit anställningsavtal
    Nej, jag vill inte jobba svart.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-02 15:08:56 följande:
    Jag har inte trott att jag jobbat svart, men då några reagerat så på hur det gått till med lönen, specarna och det med banken så tänkte jag kolla det. För vi har ju skrivit anställningsavtal Nej, jag vill inte jobba svart.
    fast har du ett korrekt anställningsavtal så jobbar du inte svart. men kräv att få lönespecar, det är din rättighet.
  • Anonym

Ska ringa om specarna imorgon. Blev bara så orolig efter att några i min närhet började om det här med svartarbete

• Anonym (Ulrika)

Att du inte fått specar är misstänkt, likaså att de inte kan sätta in pengar på kontot (Swedbank kan dock strula med sin femte clearingsiffra så har du konto där kan det stämma). Däremot kan det vara helt ok att de drar lite skatt. Om man tjänar väldigt lite gör vissa företag en automatisk jämkning åt en för att man inte ska behöva vänta på skatteåterbetalningen året därpå.

• Anonym (usch då =/)

Men om man inte jobbar svart vad har arbetsgivaren då för skäl att inte ge ut ngn lönespec....

• Anonym (?)

Man är skyldig att lämna ut lönespecifikation som arbetsgivare. Om det är vitt så är det dessutom ett måste för att hålla koll i bokföringen!

Man kan ju ha ett anställningsavtal, men om inte lönen registreras till skattemyndigheten så är det ett svartjobb.

Du ska se att det ordnar sig!

Svar på tråden Kan man kolla om man jobbar svart?