• em84

Vad tycker ni om rostfria vitvaror?

Som rubriken lyder, vad tycker ni om rostfria vitvaror. Vi ska börja byta ut spisen och ev. diskmaskinen och är sugen på rostfritt. Men jag undrar om det blir väldigt mycket avtryck och så? Får man gå och torka i ett för att det ska se fräscht ut?
    Tycker det är väldigt snyggt, men har småbarn hemma och det blir en del fingeravtryck

Är ni nöjda med era rostfria vitvaror? Är det värt priset?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad tycker ni om rostfria vitvaror?
  • isisisis

Jag tycker inte det är snyggt.
    För mig är det redan "ute" dessutom.
    Snyggare med vitt.

• Snooze

Som gammal sliten kock skriker det fullkomligt STORHUSHÅLL och skulle aldrig skaffa det här hemma....men det är ju min högst privata åsikt.

• Lillstrumpa81

Känner också att jag är lite less, men det viktigaste är ju att man gör som man själv känner och tycker :)

• MotherOfTwo

Är i samma sits som dig em. Vi kommer välja rostfritt på spis, häll och micro. Kylskåp och frys är jag osäker på där har vi inte bestämmt oss eftersom jag VET att det blir fingeravtryck vilket jag sett hos kompisar som har rostfri kyl/frys.

• Kampis

köp svart! Finna både husqvarna och elektrolux som har det iallafall, snygare kan det inte bli!

• CTMT

Vita vitvaror har faktiskt börjat komma tillbaka ganska så rejält!

Vi har rostfritt nu och det blir SÅ lätt avtryck av det minsta lilla på det... visst är det snyggt, men opraktiskt och svårt att hålla rent. Går bra att torka av med kolsyrat vatten, men vem orkar göra det 5 ggr om dagen?
    Vi ska snart bygga hus och vi kommer välja vita vitvaror! :)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • LLNLLLNB

De rostfria som kom i början modevågen var inte värt fina, men jag tycker nyare sorter är riktigt snygga i många fall.
    De nya är ofta gjorda på ett visst sätt så de inte är fingeravtryckskänsliga. Gå till affären och kladda lite på dem, så får du se vilka som funkar

• Lillstrumpa79

Precis, de nyare får inte avtryck lika lätt. Det finns dessutom rengöringsmedel speciellt för rostfritt som motverkar avtryck. Jag hade dessutom en "tjatperiod" när vi köpt nya frysen & kylen : Ta bara i handtaget, Ta bara i handtaget...
    Bet till slut på både sambo & son

• LLNLLLNB

Lillstrumpa
    Oj, vad jag fattade fel först, trodde du menade att du BET sambon o sonen för att de skulle fatta

• Sarge

Love it!!!!!
    Tycker inte rengöringen är något problem alls.....

• Tecken

Det är jättesnyggt - i rätt kök. Och med Elektrolux specialrengöring för rostfritt går rengöringen på några sekunder. Oj, det där lät som reklam - jobbar _inte_ för Elektrolux

• Vaniljkyss

köp "borstad aluminium" istället så blir det inga avtryck. skönare känsla också - inte så "storhushålligt". Vi har diskmaskin etc. inbyggt. Sedan bara ett par saker i borstad alu.

Lycka till!

• Lysmasken

Finns Anti finger print på vissa rostfria varor. Dock lite dyrare. Inga medel utom vatten för att torka av dom.

• Themis

Jag får fortfarande bara storköksvibbar av dem, tyvärr. Flyttat till nytt nu och har rostfri spis med keramikhäll-tycker bara det är besvärligt jag...

*i-landsproblem*

• Catz

Har rostfritt på alla vitvaror och jag älskar det! Har anti-fingerprint och det kanske hjälper något. Men jag ser inget problem med att fingeravtryck syns. Jag föredrar nämnligen smuts som syns, för då påminns jag om att göra rent.

Vår ugn och spishäll har touch-knappar så där blir alltid avtryck av fingrar. Men jag torkar av dem precis som jag torkar av bänkarna. Kan erkänna att jag gjorde rent vreden på vår gamla spis endast om jag spillt på dem. De kan inte varit speciellt rena om man tänker efter.

• SVejsan

Antifingerprint behandling i all ära... Man har lyckats få till det på de "kalla" vitvarorna. Dock så fungerar det inte på samma sätt på "varma" vitvaror som tillexempel ugnar, där finns fortfarande problemet kvar...
    Vi satsade på vitt, eftersom övriga inredningen är "högblank vitt" och ville inte ha storhushållkänsla med extra putsningsbehov. Om några år kommer man tala om 2000-2005 som den "rostfria perioden", lika som man på 70-80talet kunde ha röda och gröna (emaljerade) kyls/fryskåp sen blev det ju det tidlösa vitt igen...
    Skulle nog valt någon annan färg innan vi hade övervägt rostfritt ändå.

• Tate

Vi har blandat. Har också vitt högblankt kök, och ville ha något som bryter av, så inbuggnadsspisen och micron som är placerade i samma skåp är rostfria (borstad). Handtagen på övriga luckor matchar. Däremot valde vi inbyggnadsdiskmaskin samt vit kyl/frys. Tycker det blir för mörkt med så stora rostfria varor, samt att fingeravtryck syns mer på de stora ytorna.

• Hackemamma

Känns aningen uttjatat faktiskt, skulle hellre välja svart :)

• LLNLLLNB

Svart är också min favorit. Vi tvekar mellan svart och rostfritt i nya lägenheten (Finns redan rostfri spis och disk) men tycker det ser ut som att de blanka svarta visar fingeravtryck väldigt bra också. Men det kanske inte är så när de väl är på plats i hemmet, som inte är lika superupplyst av stora lampor?

Svar på tråden Vad tycker ni om rostfria vitvaror?