• Jojo77

Svart laminatskiva i köket. Behöver man torka jättemycket?

Skall bygga nytt hus och nu välja kök nästa vecka. Funderar på svart matt laminatskiva men undrar om det är dumt om smuts och fingeravtryck kommer synas jättemycket. Har någon erfarenhet av en svart bänkskiva?

• Svar på tråden Svart laminatskiva i köket. Behöver man torka jättemycket?
  • hellohanna

hej
    svart laminatskiva är super, har det själv. Behövs inte torkas allt mkt, hade massiv ekskiva innan, det värsta jag haft!!

• Jojo77

Är det enfärgad svart. den jag tittat på är helsvart alltså inte alls "flammig" eller stenliknande.

• Isnogood

Jag har (hel)svart laminatskiva i köket, underbart!!!
    Behöver inte torka särskilt mycket.

Har massiv träskiva på anndra bänken och det ångrar jag djupt
    Så den ska ut och sedan så blir det svart laminat där med...

• Jojo77

Hästarobarn: Syns eventuella repor lätt? Det är främst fingeravtryck jag också är orolig för. Stod i affären och petade på skivorna och tyckte det blev mycket märken men det kanske var för jag tryckte överdrivet.

• Isnogood

Först så kanske jag ska säga att jag köpte min bänkskiva på Ikea...(billigt o bra...)
    Jag har behandlat min skiva ganska omilt, kastruller, köksmaskiner, ungar, katter och vattenkokare för att nämna några...plus att den är precis vid ett fönster med sol...så ALLT kan synas...men gör det inte (!).
    Brukar gnugga rent den med disksvamp (grova sidan), det plus allt det andra och jag har INGA repor (vad jag kan se i alla fall...)

• Zixi

Fett syns rätt tydligt på vår svarta kompaktlaminatskiva och vi har fått ett antal repor på bara ett år. Trodde att den skulle vara tåligare men är ändå mycket nöjd. Underbart att den tåler hur mycket vatten som helst (vi har som sagt KOMPAKTlaminat). Sen är det så att även om fettfläckar syns så är det mycket lätt att torka bort dem.

TS: är det vanlig eller kompakt ni har tittat på och är den blank eller matt?

• Jojo77

Det är en matt yta men om den är kompakt eller inte vet jag inte.

• Yrslan

Funderar också på att byta till svart. Så snyggt!!!!

• Zixi
    Jojo77 skrev 2009-05-30 08:20:48 följande:
    Det är en matt yta men om den är kompakt eller inte vet jag inte.
    Om det är spånplatta på undersidan så är det vanlig laminat, om undersidan ser precis ut som ovansidan så är det kompaktlaminat. Det senare kostar rätt mycket mer men vi tyckte att det var värt det.

Vi har oxå matt yta på vår.
Svar på tråden Svart laminatskiva i köket. Behöver man torka jättemycket?