• Disco

Dator/internet missbruk....HJÄLP!

Jag slänger snart ut datorn.....Den tar all tid, prioriteras i alla lägen. Jag känner mig som jag lättast når min sambo via internet, msn, facebook även fast vi sitter två meter ifrån varandra. är de tinte töntiga dataspel, båtar som segler på havet, blippspel på FB, WoW, så är det kompisarna på msn, spelsajter, fotbollslag.....ja, gud vet allt. Vi i familjen kommer i andra hand hela tiden. Vår son, 2 år, gör allt för att få pappas uppmärksamhet; genom att slå på tangenterna på datorn, försöka skymma bilden , trycka på knappar, pilla på sladdar...och inte ens då förstår min sambo att det finns nåt viktigare än det som händer på datorn.....
    har försökt att prata om det, att den tar mycket tid etc men det hjälper inte....han tycker bara att jag tjatar och säger att jag in evill att man skal ha några fritidsintressen. och de tärinte s jag menar. jag gillar också datorn och internet, facebook, familjeliv, hotmail mm men jag ser ju till att "göra det trtåkiga" i hemmet först, städa, diska, tvätta, förbererda mat mm mm mm Och jag försöker att inte sitta alls id datorn om mina barn är vakna/osysselsatta.
    jag slänger snart ut den alltså men det tråkiga är att det drabbar mig med....Försöka minska konsumtionen och tiden istället vore ju bättre men tyvärr går inte det. FAN det är ju som att ha en tonåring hemma!!!!!!!

hur har ni andra gjort med killar/tjejer som tillbringar för mycket/mer tid framför datorn än med familjen???? Alla råd mottages tacksamt!!!!!

• Svar på tråden Dator/internet missbruk....HJÄLP!
  • Disco

Puffar..., inga med sambos som fascineras av datorernas värld???

• brands

känner igen din situation.. har faktiskt ingen lösning på problemet.. låt mig få veta om du hittar en utväg=)

• AoN

Hej!

Jo, jag känner igen mig absolut. "Jag ska bara kolla det här.." säger han och när man sedan efter en halvtimme börjar undra var han tog vägen så sitter han och tittar på något helt annat och hävdar att han ju bara har suttit där i fem minuter..

När vi har varit och handlat så ställs kassarna in på köksgolvet. Jag kanske går för att byta på lilltjejen eller något och när jag kommer ut så står kassarna kvar och var är sambon? Jo, framför datorn. "Ska bara kolla en sak..."

Det är så fruktansvärt frustrerande! Detta att alltid komma i andra hand. Jag har försökt att prata om det och förklara hur jag känner. När vi gick i familjerådgivning så kom detta upp och jag tror att det var först då som han verkligen hörde hur det lät (när jag berättade och rådgivaren ställde frågor). Det blev en vändpunkt för nu förstår han åtminstonde. I samband med detta slutade han spela också och det kändes jätteskönt.

Problemet att han sitter framför datorn har alltså minskat, men det kan ju också bero på att han har flyttat sitt datorstirrande till nätterna när jag har gått och lagt mig. Det är ju bra på så sätt att jag slipper konkurrera med datorn, men å andra sidan sliter det ju på honom att sitta uppe på nätterna. Dessutom blir ju inte hans beroende bättre av att han flyttar "datortiden" till nätterna istället för att han sitter på dagarna.

Vet faktiskt inte hur man ska göra.. På något sätt är det ju ett problem som HAN måste lösa, om inte annat så för sin egen skull. Hur kul är det att vakna upp vid 50-års ålder och inse att man spenderat större delen av sin tid framför datorn?

• tre barn o hund

Ja usch, inte är det lätt inte jag har det precis likadant...Problemet är att min sambo är involverad i 2 olika företag och dessutom programmerare så datorn är vår huvudsakliga försörjare, även jag jobbar med datorn som redskap.
    När det gick så långt att jag all ledig tid bara såg ryggtavlan på honom knappandes på det förbannade tangentbordet och barnen (varav en är hans och två mina) ville ha lite uppmärksamhet så krävde jag totalt dataförbud. Det tyckte barnen var jätteroligt och ville också ha förbud för något, och själv fick jag städförbud *skratt*
    Under storhelger som påsk, midsommar, jul och nyår är det familjen som ska komma i första hand INGET annat. Det viktigaste som ordrar och sådant kan han få kolla, men skulle han få för sig att börja programmera ett hobbyprojekt så får han åka till kontoret så att vi inte behöver se honom här hemma, det blir bara irriterande :(
    Jag skulle aldrig acceptera att någon väljer slösurfande framför att engagera sig i resten av familjen, det är ju löjligt! att kalla det för "fritidsintresse" att hänga på facebook och spela larviga "blippspel" är ännu löjligare, det räknar inte jag till kategori fritidssysselsättning? Mer slentrian och nåt man fördriver överbliven tråk-tid med, Jösses....

• mandolina

Inför datorfria timmar/datortid som för barn/tonåringar. Det verkar inte sunt att sitta och trycka så mkt farmför en dator.
    Sedan blir det ju oerhört osocialt att ha en partner som bara häckar framför datorn också.
    Man kan ju laga mat och göra saker tillsammans istället!
    Förklara hur det känns och hur det påverkar dig & barnet, så sakligt som du kan, men ändå tydligt och försök få honom att förstå.
    Annat råd har jag inte. Men trist låter det onekligen.
    jag tror också att det kan vara en dålig vana som bara måste brytas, att det är ren obetänksamhet många gånger.

Svar på tråden Dator/internet missbruk....HJÄLP!