• minhalva

hur trösta och stötta kompis som har svårt att få barn

jag själv är gravid med mitt andra barn och min kompis har nu försökt i 1 år utan resultat, blir utredning i sommar...hon kan vara jätte ledsen och gråta när vi pratar och jag vet verkligen inte vad jag ska säga till henne..hur jag ska stötta än mer än att bara lyssna...jag själv har barn så jag tänker att vad jag än säger , tänker hon kanske men hon har egna barn så hon vet inte vad hon pratar om...

snälla hjälp...vill finnas där för henne...

• Svar på tråden hur trösta och stötta kompis som har svårt att få barn
  • Bellbox

Jag tycker det är jättebra att du vill få tips om hur du kan stötta henne; bra att hon har personer runt sig som bryr sig {#lang_emotions_heart} för tro mig; det ÄR obeskrivligt jobbigt att inte veta varför man inte blir gravid, gå igenom undersökningar och vara rädd för resultatet o.s.v...
    Så du gör mycket bara genom att bry dig vilket du bevisligen gör

Tycker du kan säga att du gärna vill finnas där för henne, fråga henne om hon VILL att du frågar och undrar och pratar med henne, eller om hon hellre vill ta upp det själv de stunder hon käner för det.
    Tror det hjälper henne mycket bara att veta att du är intresserad!

Jättebra att hon ska utreda OM det finns en orsak till att hon inte blivit gravid än (det behöver ju inte göra det) Ska hon gå privat eller inom den offentliga vården? Att jag undrar är att jag själv gick privat då det var mindre väntetider och hos min gyn/obstetriker gällde högkostnadsskyddet som vanligt... Jag gjorde ultraljud, tog alla nödvändiga blodtester och fick göra kontraströntgen av äggldera. Därefter blev jag uppsatt på den vanliga IVF-kön via remiss från gyn, men samtidigt som jag väntade fick jag tablettbehandling och blev gravid
    Men jag bytte också gyn på vägen; och DÄR kan ju du som vän finnas med och stötta henen; känner du att hon inte verkar nöjd med läkaren så stötta henne i att söka sig till en annan gyn.

Det finns nog fler här som kan ge mer konkreta råd till dig som vän, men jag tycker att det grundläggande är att HON vet att du bryr dig och inte tycker att hon är jobbig som kan bli känslosam eller må dåligt {#lang_emotions_flower} att du sätter dig in lite kanske i statistiken och peppar henne med att många BLIR gravida men att det kan ta lite extra tid och att peppa henne att orka göra alla undersökningar; oftast är det faktiskt värre att inte veta om/vad det bror på än att få svar!

I vanliga fall brukar ju vänner vara bra på att höra av sig "åt båda håll" om du förstår vad jag menar, men är man ledsen och har en jobbig period så kanske det är DU som vän som måste "dra" i det lite; ringa, höra av dig, föreslå saker även om hon tackar nej flera ggr
    *Hoppas du förstår hur jag menar*
    Önskar dig & din vän lycka till!

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • Barba Söt

Sånt det är ju säkert invidiuellt, men jag är sån att har jag berättat något sånt för en vän så vill jag gärna att den personen kanske själv tar upp det och frågar hur jag mår, eller hur det går? Och inte duckar för att det kan bli obehagligt... så bara genom att finnas där och lyssna och vissa att du bryr dig tror jag att du kommer långt.

• Rödhåriga tjejen

Hej!

Jag har varit ofrivilligt barnlös i 7 år nu. Det är en "resa" och som att åka berg- och dalbana mentalt. Så vissa dagar har det varit OK med frågor, vissa inte. Jag gjorde så att jag sa till mina vänner att jag själv ville ta upp ämnet, när jag kände för att prata om det.

Något jag inte gillar är när man vill trösta mig genom att tala om hur jobbigt det är att ha barn. Att jag har det himla bra utan. Jag tycker inte heller om tipset att "bara du slappnar av och inte tänker på det", så skall du se att det löser sig. Är det något man inte kan göra så är det att inte tänka på barn. Det är liksom det enda fokuset man har. Det mal i tankarna hela tiden. Så det är väl de två värsta sakerna för mig - annars kan nog folk fråga det mesta.

Mitt råd till dig är att fråga din kompis hur hon vill att du skall vara och vad som är OK att fråga om. (Personligen tyckte jag det var jobbigt med frågor om hur det går mitt under en IVF-behandling.) Be henne säga till om hon inte vill prata om det under vissa perioder. Berätta att du lider med henne och att du tycker att det är jobbigt att du fått barn och är gravid när du vet att hon kämpar för att få barn.

Precis som de tidigare inläggen är det bästa bara att finnas där och lyssna, även på de mörka tankarna och sorgen.
    Försök att prata om blandade samtalsämnen, dvs prata inte bara om dina barn när ni hörs/ses. Jag vill höra om mina kompisars barn, men inte bara barnprat. Där blir det så uppenbart att jag inte har något att bidra med. (Tjejmiddagar där barn är enda ämnet är något jag undviker just nu.)

Själv har jag fått mycket bra stöd ifrån mina kompisar (som har barn allihop) och utan dem hade jag inte orkat. De är toppen!

Hoppas det löser sig för din väninna.

• Pimpinellan

Finns bara där och lyssna när hon vill spy galla. Ge henne ALDRIG goda råd om hur man blir lättare gravid-det är det sista man vill höra när det går trögt för en själv. Prata inte om din egen graviditet om hon inte frågar. Var beredd på att hon kanske inte vill umgås när du är höggravid eller nyss fått barn. Låt allt ske på hennes villkor.

• nevadita

Vilken fin vän du är!

Ville bara säga det

I övrigt har du fått bra tips av de föregående inläggen, jag har inget att tillföra eftersom jag ju inte känner din väninna och alltså inte vet hur hon tänker

Huvudsaken att du talar om att du finns där. Man behöver någon att luta sig mot genom de jobbiga stunderna. Och någon att roa sig med när man mår bra.

Hoppas att hon får hjälp snart och också får bli mamma

• minhalva

tack alla för era svar...det är så bra att få andras syn på det hela på ett område som man själv inte känner till så mycket...

hon ber mig ofta om råd för hur hon kan göra fö att lättare bli gravid, hur hon ska handskas med folks okänsliga frågor osv..så hittills har hon bett om hjälp när hon behövt det och jag har hjälpt henne när jag kunnat bidra med ngt...

hittills har jag inte märkt att hon inte vill träffa mig, tvärtom vill hon ses oftare nu än innan de började med att försöka få barn..

jag ska göra som ni säger, finnas där för henne på hennes egen villkor....och hoppas bara att hon snart en vacker dag får bli gravid och mamma.....

jag önskar er alla andra lycka och hoppas att alla de som vill och önskar sig ett barn ska få sin önskan uppfylld...för det är en gåva att vara tacksam för

Svar på tråden hur trösta och stötta kompis som har svårt att få barn