• skånetös78

Barnvänligt boende på Öland?

Vår lilla familj ska åka till Öland några dagar i sommar och funderar nu på vilket område som är lämpligt för barnfamiljer? Långgrund strand med fint vatten och lite lugn och ro är nog det vi längtar mest efter om detta går att kombinera!

• Svar på tråden Barnvänligt boende på Öland?
  • meya

Vi har bokat stuga på Böda Sand Där bodde vi en gång när jag var liten och det var så mysigt. I år har de en nybyggd lekpark och vi kommer att besöka Ölands djurpark (med dinosaurievärld) och trollskogen. Cykel finns att hyra/låna på campingen. Vår stuga ligger nära affär och bageri

• Karolina75

Mitt tips är Frögårdens vandrarhem i Beijershamn. Rummen har hotellstandard med dusch och toalett, frukosten är fantastisk och många av rummen har havsutsikt. Det ligger precis intill stranden. En camping finns också i närheten där man kan spela minigolf, hyra dressinliknande cyklar, köpa glass osv. För egen del gillar jag naturen på södra Öland bättre än den på norra.

• skånetös78
    Karolina75 skrev 2009-06-06 21:55:01 följande:
    Mitt tips är Frögårdens vandrarhem i Beijershamn. Rummen har hotellstandard med dusch och toalett, frukosten är fantastisk och många av rummen har havsutsikt. Det ligger precis intill stranden. En camping finns också i närheten där man kan spela minigolf, hyra dressinliknande cyklar, köpa glass osv. För egen del gillar jag naturen på södra Öland bättre än den på norra.
    Det där låter ju toppenbra! Hur är stranden där, är den barnvänlig och långgrund?
  • mannehund

Vi var på Ekerums camping förra året. Barnen var toppennöjda och det var vi också! Se deras hemsida.

• skånetös78
    mannehund skrev 2009-06-07 07:59:01 följande:
    Vi var på Ekerums camping förra året. Barnen var toppennöjda och det var vi också! Se deras hemsida.
    Tyvärr har min man en enda åsikt om boendet och det är att han inte vill bo på camping Han tycker att det känns för "turistigt"! Men tack iallafall för tipset!
  • Karolina75
    skånetös78 skrev 2009-06-07 07:36:34 följande:
    Det där låter ju toppenbra! Hur är stranden där, är den barnvänlig och långgrund?
    Mitt minne är att den är barnvänlig och långgrund, är ganska säker på det. För den som har hund så är en del av stranden tillgänglig även för dessa, men det kanske inte är aktuellt... Ring vandrarhemmet och fråga om stranden för säkerhets skull! Det som också är positivt med läget är att det inte är så långt till Borgholm, Ölands djurpark etc trots att det ligger på södra Öland.
  • L0ved

Saxnäs camping, jätte nära till Ölandsdjurpark och Färjestaden.

• skånetös78
    Karolina75 skrev 2009-06-07 16:22:31 följande:
    Mitt minne är att den är barnvänlig och långgrund, är ganska säker på det. För den som har hund så är en del av stranden tillgänglig även för dessa, men det kanske inte är aktuellt... Ring vandrarhemmet och fråga om stranden för säkerhets skull! Det som också är positivt med läget är att det inte är så långt till Borgholm, Ölands djurpark etc trots att det ligger på södra Öland.
    Vi var vovve men hon får semestra hos mina föräldrar den veckan! Ska kolla upp det där med stranden, behöver många alternativ så vi tänkte boka då vi vet hur vädret blir den tilltänkta veckan..blir det regn och jättetrist väder så semestrar vi några dagar i Sthlm istället nämligen!
  • Karolina75

Hittade detta om stranden:

Vid Haga Park Camping finner ni södra Ölands största badstrand. Från naturreservatet Beijershamn i norr till vackra Sandbergen i söder sträcker sig denna mycket barnvänliga strand. Badvattnet längs Haga Park Camping är mycket uppskattat tack vare sina långgrunda sandbankar och ofta behaglig badtemperatur. På stranden finns glasskiosk med såväl dricka, godis som glass.

• skånetös78
    Karolina75 skrev 2009-06-07 16:45:38 följande:
    Hittade detta om stranden: Vid Haga Park Camping finner ni södra Ölands största badstrand. Från naturreservatet Beijershamn i norr till vackra Sandbergen i söder sträcker sig denna mycket barnvänliga strand. Badvattnet längs Haga Park Camping är mycket uppskattat tack vare sina långgrunda sandbankar och ofta behaglig badtemperatur. På stranden finns glasskiosk med såväl dricka, godis som glass.
    Vad bra det låter! Tack så mycket! Är det mycket "turistaktigt" runt omkring? Vi vill helst inte att det ska vara så extremt mycket folk, vi söker lite lugn och ro
  • Cremo

TÄnkte också tipsa om Haga park. Där är det jättefint!

När det är högsäsong kan det vara packat på stranden, men annars är det inte några turistiga shoppingtält och annat som det finns i te.x. Köpingsvik. Det finns minigolf, dansbana och kiosk. Säkert hyrcyklar också.

• Cremo

Inser att jag och Skånetös beskriver samma camping.

• Karolina75
    skånetös78 skrev 2009-06-07 16:58:43 följande:
    Vad bra det låter! Tack så mycket! Är det mycket "turistaktigt" runt omkring? Vi vill helst inte att det ska vara så extremt mycket folk, vi söker lite lugn och ro
    Södra Öland är överlag mkt mindre "turistigt" än norra Öland. Visst kan det vara mycket folk på stranden, men precis som Cremo skriver, så är det långt från lika mkt folk som i t ex Köpingsvik. Omgivningarna är mycket lugna. På stranden som ligger precis nedanför vandrarhemmet brukar man dessutom kunna vara ganska ensam även om den remsan är något sämre än om man går en liten bit närmare Campingen. Vill ni ha ett ännu lugnare läge så skulle jag rekommendera Grönhögen där man kan bada både i sjö och hav. Parboängs gård (lantgård) hyr ut stugor veckovis och är supermysigt och det är bara att gå igenom en hage så är man nere vid havet. Brukar bara vara några enstaka människor nere vid stranden. Det finns fler boenden däromkring som du kan söka efter om det verkar intressant.
  • skånetös78
    Karolina75 skrev 2009-06-07 17:35:43 följande:
    Södra Öland är överlag mkt mindre "turistigt" än norra Öland. Visst kan det vara mycket folk på stranden, men precis som Cremo skriver, så är det långt från lika mkt folk som i t ex Köpingsvik. Omgivningarna är mycket lugna. På stranden som ligger precis nedanför vandrarhemmet brukar man dessutom kunna vara ganska ensam även om den remsan är något sämre än om man går en liten bit närmare Campingen. Vill ni ha ett ännu lugnare läge så skulle jag rekommendera Grönhögen där man kan bada både i sjö och hav. Parboängs gård (lantgård) hyr ut stugor veckovis och är supermysigt och det är bara att gå igenom en hage så är man nere vid havet. Brukar bara vara några enstaka människor nere vid stranden. Det finns fler boenden däromkring som du kan söka efter om det verkar intressant.
    Åh vad bra med dina tips, de hjälper verkligen jättemycket och nu ska vi sätta oss ner och göra en lista över alla tänkbara boende och så fort vi vet om vädret ser ut att bli fint så ringer vi runt och hör vad som finns kvar! Tusen tack!
  • Thias

Håller med om att Södra Öland är mer genuint och har en lite mindre turistkänsla över sig. Men det är ju som sagt beroende på vad man söker, vill man ha folk omkring sig samt mer typiska turist saker att göra så är ju helt klart Norra Öland mer säkert.. Vill man koppla av och slippa turister så är Södra sidan nr 1 på denna underbara ö. Man känner sig faktiskt fruktansvärt välkommen var man än är. Men själv föredrar jag det lugna alternativet med naturen och havet på Södra sidan.

Har varit och är mycket på Öland och senast under kristi himmelfärds helgen då jag och min sambo var i Grönhögen. Då var det dock proppfullt med folk på södra sidan men lyckades hitta ett b&b som hade ett rum ledigt. Tystnaden när man satt ute på verandan på kvällen var oslagbar dessutom var boendet helt perfekt, till och med vädret vad kanon den helgen. :) Vi fann det på checkpoint-oland.com som har länkar till hur många boende som helst, både på norra och södra sidan. Kommer inte ihåg vad de hade för adress till sin hemsidan men vet att jag fann länken under logiguide och sen lundagården.

Mitt tips är att åka runt och prova på olika ställen tills man finner det man söker, dessutom är det ju trevligt att det faktiskt finns så himla mycket bra boenden näst intill överallt på ön. Man ser ju skyltar om Bed and Breakfast och rum att hyra hela tiden.

God natt gott folk

Svar på tråden Barnvänligt boende på Öland?