• Vasen

Färdiga rosa marsipanlock?

Finns det färdiga rosa marsipanlock att köpa? Till en tårta då. Är det möjligt att göra ett jämnt rosa marsipanlock själv om det inte finns färdiga?

Sonen har som en absolut önskan att ha med sig en barbapappatårta till dagis när han fyller år och det lokala konditoriet tog en halv förmögenhet för en sån till ca 20 personer (en hel del av dem barn förstås, men glupska, tårtälskande barn), så jag tänkte försöka baka en själv, men är det ens möjligt? Själva tårtan blir inte särskilt avancerad. Jag tänkte mig sockerkaksbottnar med sylt och grädde formade då som barbapappa, men locket funderar jag på. Och vad använder man till ögon och mun?

• Svar på tråden Färdiga rosa marsipanlock?
  • Girlinthecity

Ja, det finns, I vanliga mataffärer.

Du kan ju använda glasyr eller nonstop som ögon.

• FrökenNorkok

Det finns i affären med jag blev väldigt besviken på den när jag nyligen gjorde en tårta. Den var så hård och osmidig. Nästa gång kavlar jag ut min egen. Godast så tror jag.

• Aiwendil

Nej... köp inte färdigt lock. Det är inge vidare.
    Köp istället odense marsipan (den röda) och färga med vanlig hushållsfärg.
    Använd dig av maizenaredning när du kavlar ut och gärna på en vaxduk eller på en tupperware"matta" om du har tillgång till en sådan.
    Jag lovar. Det blir tusen gånger bättre.
    Se till att ha mycket marsipan. Locket ska vara rätt så mkt större än själva tårtan, så slipper du fula veck i kanterna.

Lycka till!

• Sigrid

Jag har köpt på Coop. Tycker dock att den gröna är godare. Tror att den rosa var smaksatt med något.

• Shea 1

Jag gjorde en tårta med rosa färdiglock. Den smakade jordgubb och var inte alls
    god! Men det blev fint...

• Buster78

funkar bra att kavla på vanlig plastfolie med! helst på en diskbänk så plastfolien fastnar bra mot bänken!!! har gjort eget lock i flera år nu, det finns färdig rosa kavlingsbar marsipan på ica!

• Aiwendil

Säger åter igen...
    Köp inte färdigfärgad marsipan. Den smakar inte lika gott som vanlig ofärgad och då helst odense... Euroshoppers går rätt så bra också. Lite billigare, dock lite hårdare...
    Det är så lätt att färga själv...

• iamme

Hur färgar du? Hur mycket färg droppar man i en hel tub (räcker 200g?)?
    Blandas allt enkelt och jämt?

Jag vill hemskt gärna veta innan jag experimenterar.. Trist att lägga ut pengar om det inte blir bra..

• Aiwendil

Att täcka en normalstor tårta kräver ca 500 gram marsipan (hellre lite till, kanske 600 gram) för att få det stora locket som krävs för att slippa veck.
    När man fått in tekniken klarar man sig på 4-50o gram men inte mindre.
    Beroende på hur stark färg du vill ha förstås men några droppar räcker för att få en fin färg.
    För att inte bli kletig om händerna använd dig av plasthandskar från apoteket (ej pudrade )
    Sen har du maizena stärkelse (inte redning) som utbakningsmjöl.
    Då blir allt smidigt!

När du ska färga in marsipanen kan du värma den några sekunder i micron för att få den mjuk. Då går det lättare att färga in och man slipper knåda sönder fingarna.

• Mammassaga

Om du ska göra en barbapappatårta till 20 pers så räcker inte ett färdigkavlat marsipanlock iaf. Så kavla själv eller ha något annat som garnering?
    Rosafärgad grädde? Rosa smörkräm? Eller ja någonting

• black sun

Jag gjorde MMF till min dotters rosa tårta. jag tog 200 g mashmallowoch smälte dem i micron med ca 1 1/2 msk vatten och 1/2 msk röd karamellfärg. När den blivit aom en smet rörde jag i ett paket florocker och knådade ihop det till en deg i en oljad bunke. Sen fick den vila över natten i en inoljad påse (bara insidan var inoljad såklart ) och dagen efter kan man använda den till att göra lock till tårtor, små blommor eller annan dekoration. jag gjorde MMF i ljusare rosa och vitt en vända innan som jag gjorde små blommor av som jag satte på tårtan + en Hello Kitty-tårtbild. Tror ni tårtan blev poppis bland barnen på dagis eller?

• Vasen

black sun- låter väldigt gott, väldigt snyggt och alldeles för avancerat för en amatör som mig.

Tackar för alla tipsen. Jag har ägnat mig åt provinfärgning av marsipan och det har gått över all förväntan så det blir nog en barbapappatårta till slut. Det är den tolfte som det är firande på dagis så det är en stund kvar. Jag måste öva lite på att kavla ut marsipanen dock, tänkte göra bottnarna i en långpanna så de blir tillräckligt stora, så det blir ju ett marsipanlock modell större.

Svar på tråden Färdiga rosa marsipanlock?