• SaraFalun

Banta när man ammar????

Jag vill så gärna gå ner lite i vikt och nu när man ammar så rasar ju kilona, oftast.. och tänkte om man skulle "hjälpa" till lite, men tänkte höra först.. Om man äter Narurdiet och den kosten, vad är det som kan hända då.. eftersom att man inte ska "banta" när man ammar, men jag har aldrig fått svar på varför man inte ska banta.. kan nån hjälpa mig.. är det nån som har bantat och ammat och vad har hänt då?

Mvh Sara

• Svar på tråden Banta när man ammar????
  • nadja

Jag har hört att man inte ska banta, för då frigörs tungmetaller som man har lagrat i sitt kroppsfett (mm, mysigt...) och kommer ut i bröstmjölken.

• Sprak

Jag har flera vänner som har bantat under amningen med mycket lyckade resultat (med viktväktarna).
    Det stämmer att man frigör de toxiner, gifter eller andra fettlösliga ämnen när man bantar, men går inte majoriteten av de som får barn ner under amningen? I alla fall något?
    Vad säger bvc om detta? Någon som vet?

• Marlene

Man ska inte banta men man kan äta nyttigt och röra på sig. Går man ner för fort i vikt så frigörs miljögifter som går över i bröstmjölken.
    Men tex viktväktarna har ett speciellt program för ammade och går man ner långsamt som är det optimala även när man inte ammar så är det ok.

• Sprak

Tack, marlene för bra kommentarer!

• Susannaaa

Sprak, fast när man viktväktar bantar man inte utan äter bara rätt mat.

När man bantar kan mjölken sina, viktväktarna har som sagts ovan speciellt amningsprogram där du äter MYCKET men av rätt saker. Har varit med nu ett tag och det pekar neråt (ammar). Lycka till!

• SaraFalun

Ok, men de här gifterna som ni pratar om, är de farliga för bebisen då eller? Jag vill ju inte göra nånting som kan vara farligt för min lilla tjej.. Då får jag vänta tills jag slutat att amma! Huvudsaken att flickan min mår bra! tack alla för svaren också!

• Marlene

ja dom är ju inte nyttiga, jag vet inte riktigt hur dom påverkar barnet men det finns ju en anledning till att man inte ska äta fisken som det finns miljögifter i när man är gravid och ammar. Och att rekommendationen är att man inte ska banta (äta nyttigt och röra på sig anser inte jag vara banta)

• Pernillis

Ingen bantning under amning.Men motion är de bästa för kroppen!!!

• Pallas

En viktnedång på ½-max 1 kg/v är vad som rekommenderas när man ammar. Ur giftsynpunkt alltså.

Svar på tråden Banta när man ammar????