• Maya83

Allergimedicin & amma

Jag är pollenallergisk och med det fina vädret har ju gräspollen exploderat i luften. Funderar på vilken medicin man ska äta när man ammar. Har ett recept på tavegyl hemma sen jag var gravid, men det stod på fass att det går över i modersmjölken. Vad tar ni andra som ammar?

• Svar på tråden Allergimedicin & amma
  • tjocksockan

På apoteket sa de till mig att det inte finns någon medicin man kan ta. Jag har inte så väldigt stora problem så jag härdar ut med ögondroppar.
    Men jag vet andra som fått utskrivet, så om jag vore du skulle jag ringa en läkare och kolla.

• lennartsdotter

Tavegyl kan du ta (frågade min läkare om exakt samma sak för 2 veckor sedan och fick då recept på Tavegyl).

De receptfria medicinerna är så pass nya att man inte vet hur/om de påverkar barnen. Tavegyl är dock gammalt och välstuderat så där vet man hur det kan påverka barnen och det anses vara relativt säkert. Såklart är det bäst om man kan undvika att ta helt och hållet, men måste man så måste man och Tavegyl är OK.

• knäppisen

lokalverkande nässpray kan du ta o ögondroppar.
    Tavegyl sa min läkare va OK även om jag ammade.

• Prick

Enligt läkemedelsverket rekommenderas den nya generationens antihistamin, ex loratadin. Detta då Tavegyl är sederande och det inte är så bra att vara sänkt när man tar hand om ett barn.

I princip alla läkemedel passerar över i mjölken, men att antihistaminer skulle ha någon (skadlig) effekt på barnet är osannolikt.
    Jag använder loratadin, för jag är nog trött som det är av att amma, sova dåligt och pollen på det.
    Tog tavegyl förra sommaren när jag var gravid, och så trött och "snubblig" som jag var så skulle jag inte våga vara nu...

Tips är ju också att köpa typ renässans och liknande för näsa och ögon, så man använder så lite läkemedel som möjligt, vädra lite och duscha ofta!

Svar på tråden Allergimedicin & amma