• Goofball

Små barn och vegetarisk mat

Hej god vänner!

Jag skall till att få mitt första lilla barn lagom till jul så det jag tänker diskutera här lär väl vara ett problem för framtiden nu, men jag vill ändå ha lite nya infallsvinklar.

Det är nämligen såhär att jag sedan många år tillbaka håller mig till vegetarisk kost. Att gå över till en sådan kosthållning var ett beslut jag själv tog som vuxen. Idag är jag tillsammans med en tjej (som bär på vårt barn) som förvisso äter kött emellanåt, men hemma hos oss är det nästan enbart vegetarisk mat som gäller. Ibland äter vi fisk men aldrig rött kött, fågel eller vilt. För oss är detta inte mycket av ett problem, vi har helt enkelt utvecklat ett sätt att leva vårt liv tillsammans med en variera kost som passar oss båda. Vi får i oss våra näringsämnen, är glada och mår bra.

Nu till frågan... hur skall man göra sedan när det blir dags att vänja sitt barn vid att äta mat. Det är naturligtvis min tro att vi kan erbjuda vårt barn en god, bra och varierad kost utefter det vi äter idag. Men samtidigt kommer barnet att möta kött i förskola, skola, hos släkt och vänner och samhället i övrigt... kött finns överallt och det är inte något jag kan styra över. Rent logisk så förstår jag att vi bör vänja vårt barn vid att äta även kött. För att kroppen skall kunna ta upp och smälta kött måste man hålla magen igång lite grand.

Min tanke när jag slutade äta kött var att jag skulle börja igen när jag fick barn så att mina barn inte skulle ha en pappa som satt vid matbordet och hade sin egen portion med "konstig mat". Jag tror inte det ger en hälsosam inställning till mat om jag skall äta annorlunda varje dag. Samtidigt är jag inte beredd att börja äta kött, dels p.g.a. den omställning av kroppen som skulle behövas för att kunna äta igen... dels p.g.a. att jag fortfarande inte vill.

Någon som har motsvarande erfarenheter? Någon som har barn som ätit vegetariskt genom sin uppväxt och kan vittna om hur detta fungerat?

• Svar på tråden Små barn och vegetarisk mat
  • spuff

Hej!

Jag förstår verkligen inte varför ni skulle behöva börja äta kött och vänja ert barn vid kött? Visst, det kommer "möta kött i samhället", men det kommer även möta vegetarianer, allergiker mfl . Om det är så att ni äter fisk så är det ju inte svårt att sätta ihop en fullvärdig kost till barnet. På förskola och skola säger man helt enkelt till att barnet inte äter kött och få anpassad mat, det är nog väldigt vanligt med många varianter där.

Min dotter är 10 månader nu och vi är vegetarianer (maken är köttis, men äter aldrig kött innanför hemmets väggar). Hon fick smakportioner precis som alla andra och då proteiner ska introduceras (vid ca 8 mån) började vi med milda, röda linser i mos, sedan har hon testat bönor av olika slag, sojaprotein mm. Man ska bara tänka på att färdiga produkter som sojakorv är mycket salta och inte bör ges tidigt. Om man är osäker kan man få hjälp av en dietist på bvc. Lycka till och ge inte upp er vegetariska liv

• Snovit 79

Jag är vegetarian sedan 22 år tillbaka och min son är nu 9 år.

Jag skulle aldrig ätit kött för att barnet skulle vänja sig vid alla kost - lika lite som jag skulle äta märklig mat som blodpudding, musslor och bläckfisk t ex.

Min son fick veg mat hemma och ingen mobbade honom på dagis för han fick annorlunda mat där. Nu är han större och fått smaka kött hos mormor t ex, så nu äter han köttbullar osv - men han föredrar faktiskt vegmaten för det mesta. Hästkorv måste han dock ha efsom att det är en lokal "rätt".

Så, du skall inte ändra dina vanor för du får barn. Se till att ha all kunskap så barnen inte får bristsjukdomar istället. Och den dagen barnet önskar äta kött, så måste den få den möjligheten.

• Molko

Hej!

Intressant ämne det här..

Jag och min man är vegetarianer, äter dock fisk och skaldjur. För oss har valet varit självklart när det gäller att introducera kött eller inte till vår nu 7 månaders son. Vi vill att han ska vänja sig vid kött och har därför introducerat det i hans kost. När han blir större och äter den maten vi äter, så kommer vi inte att laga specialmat till honom utan han får äta det vi äter, alltså vegetariskt och fisk. Då är ändå kött inte främmande för honom när han börjar på dagis och kommer alltså att äta det de andra barnen äter där. Anledningen till detta är att vi vill att han själv ska kunna bestämma en dag om han vill äta kött eller inte när han blir tillräckligt gammal.

• spuff
    Molko skrev 2009-05-31 20:48:49 följande:
    Hej! Intressant ämne det här.. Jag och min man är vegetarianer, äter dock fisk och skaldjur. För oss har valet varit självklart när det gäller att introducera kött eller inte till vår nu 7 månaders son. Vi vill att han ska vänja sig vid kött och har därför introducerat det i hans kost. När han blir större och äter den maten vi äter, så kommer vi inte att laga specialmat till honom utan han får äta det vi äter, alltså vegetariskt och fisk. Då är ändå kött inte främmande för honom när han börjar på dagis och kommer alltså att äta det de andra barnen äter där. Anledningen till detta är att vi vill att han själv ska kunna bestämma en dag om han vill äta kött eller inte när han blir tillräckligt gammal.
    Varför skulle han inte kunna bestämma sig för att äta kött ändå, utan att ni behöver vänja honom vid det? På förskolan finns det ju dessutom möjligheten att få vegetarisk mat. Det kanske beror lite på varför man valt att bli vegetarian, själv har jag valt det pga köttindustrin och för att jag personligen inte klarar av tanken på att döda och äta levande, tänkande varelser. Jag kommer inte predika om detta för min dotter (dock förklara om hon frågar), men hon kommer leva i vår familj med våra vanor och val, det gäller både mat och andra saker. Alla familjer är olika så jag förstår inte varför man ska försöka anpassa sig (eller barnet) efter någon sorts normal-mall, särskilt inte om det inte är vad man tror på. När mitt barn växer upp kommer hon göra egna val och få äta kött om det är vad hon vill. Men jag kommer aldrig laga kött här hemma, för det har jag valt bort.
  • HejHoppDå

Jag har varit vegetarian sedan jag var 2 år... mina föräldrar blev det då...
    På den tiden var det ju lite "konstigt" att som barn vara vegetarian men de fixade ändå veg mat till oss i skolan...
    Jag var faktiskt friskare än mina vänner... väldigt sällan sjuk.

I allafall ... nu är jag sambo med en köttätare som aldrig kommer att överge sitt kött... vi har fått en dotter som nu blir 4 månader.
    Vi ska göra som så att ungefär 3 dagar i veckan äver vi alla vegetariskt, de andra dagarna äter sambon och dottern kött... eller om hon vill ha vegetariskt. På dagis och skola kommer hon att få äta kött... sen får vi ju se när tiden går om hon föredrar vegetariskt för i såfall kan man ju gå över helt till det. Annars kommer vi att fortsätta ha så här blandat... på så vis äter inte mamma konstig mat alltid utan vi äter samma allihop vissa dagar... och hon lär sig att äta varierat...

Svar på tråden Små barn och vegetarisk mat