Små barn och vegetarisk mat
Hej god vänner!
Jag skall till att få mitt första lilla barn lagom till jul så det jag tänker diskutera här lär väl vara ett problem för framtiden nu, men jag vill ändå ha lite nya infallsvinklar.
Det är nämligen såhär att jag sedan många år tillbaka håller mig till vegetarisk kost. Att gå över till en sådan kosthållning var ett beslut jag själv tog som vuxen. Idag är jag tillsammans med en tjej (som bär på vårt barn) som förvisso äter kött emellanåt, men hemma hos oss är det nästan enbart vegetarisk mat som gäller. Ibland äter vi fisk men aldrig rött kött, fågel eller vilt. För oss är detta inte mycket av ett problem, vi har helt enkelt utvecklat ett sätt att leva vårt liv tillsammans med en variera kost som passar oss båda. Vi får i oss våra näringsämnen, är glada och mår bra.
Nu till frågan... hur skall man göra sedan när det blir dags att vänja sitt barn vid att äta mat. Det är naturligtvis min tro att vi kan erbjuda vårt barn en god, bra och varierad kost utefter det vi äter idag. Men samtidigt kommer barnet att möta kött i förskola, skola, hos släkt och vänner och samhället i övrigt... kött finns överallt och det är inte något jag kan styra över. Rent logisk så förstår jag att vi bör vänja vårt barn vid att äta även kött. För att kroppen skall kunna ta upp och smälta kött måste man hålla magen igång lite grand.
Min tanke när jag slutade äta kött var att jag skulle börja igen när jag fick barn så att mina barn inte skulle ha en pappa som satt vid matbordet och hade sin egen portion med "konstig mat". Jag tror inte det ger en hälsosam inställning till mat om jag skall äta annorlunda varje dag. Samtidigt är jag inte beredd att börja äta kött, dels p.g.a. den omställning av kroppen som skulle behövas för att kunna äta igen... dels p.g.a. att jag fortfarande inte vill.
Någon som har motsvarande erfarenheter? Någon som har barn som ätit vegetariskt genom sin uppväxt och kan vittna om hur detta fungerat?