Häst med varande sår, vad göra?
Min häst skar av sig halva långa tåsträckaren för tre veckor sedan. Skadan var ett djupt skärsår, in till benet, mitt på skenan höger fram. Hon blev tack oh lov hittad omgående och körd till klinik, där hon blev sydd. Hon behandlades intravenöst med Gentaject i fyra dagar och Geepenil i åtta dagar. Hon har inte haft feber och vi lägger om såret, som nu är ca 3x3 cm (med lite svallkött), dagligen.
Det vi undrar lite över är att såret fortfarande är infekterat (eller kan det vara utan att det är infekterat, iom att det var så djupt?). Jag pratade med min vet, men han var inte så bekymrad förra veckan, men nu tycker jag att det borde vänt lite iaf och det har det inte. Nu får jag inte tag i vet, men jag undrar om vi borde kunna lägga ett urdragande omslag några timmar? Vad kan hända? Jag har alltid använt jodopax eller klorhexidinomslag på infekterade sår, men nu läste jag att jodopax kan ge svallkött? Vad skulle ni ha gjort? Jag kan tyvärr inte lufta såret, eftersom hon behöver ha stödbandage pga sin senskada.