• Pallas

Häst med varande sår, vad göra?

Min häst skar av sig halva långa tåsträckaren för tre veckor sedan. Skadan var ett djupt skärsår, in till benet, mitt på skenan höger fram. Hon blev tack oh lov hittad omgående och körd till klinik, där hon blev sydd. Hon behandlades intravenöst med Gentaject i fyra dagar och Geepenil i åtta dagar. Hon har inte haft feber och vi lägger om såret, som nu är ca 3x3 cm (med lite svallkött), dagligen.

Det vi undrar lite över är att såret fortfarande är infekterat (eller kan det vara utan att det är infekterat, iom att det var så djupt?). Jag pratade med min vet, men han var inte så bekymrad förra veckan, men nu tycker jag att det borde vänt lite iaf och det har det inte. Nu får jag inte tag i vet, men jag undrar om vi borde kunna lägga ett urdragande omslag några timmar? Vad kan hända? Jag har alltid använt jodopax eller klorhexidinomslag på infekterade sår, men nu läste jag att jodopax kan ge svallkött? Vad skulle ni ha gjort? Jag kan tyvärr inte lufta såret, eftersom hon behöver ha stödbandage pga sin senskada.

• Svar på tråden Häst med varande sår, vad göra?
  • Buster78

försök fortsätta få tag i vetrinären och sen ber du vet skriva ut nelex istället!!! användes mycket till travare, men den tog dom bort här i sverige ( som dom gör med allt bra) men vet kan skriva ut den!!!
    ser ut som jodopax och fungerar på samma sätt men är helt otroligt bra!
    Min mamma fick den av en kusk dom kände för många år sen, mamma hade stora köttsår på benen av vad från början va solexem om ja inte minns fel, läkarna fick inte bukt på såren men så fick hon som sagt nelex i flytande och i salva, en vecka sen va det läkt! hon har fått den utskriven av en vet ett par ggr efter det!!

• Pallas

Tack för ditt svar! Jag har faktiskt Neelex hemma, men jag har inte vågat använda det. Jag fick inte tag på vet, men vi lade ett jodopaxomslag som nu suttit fyra timmar. Jag ska precis gå ut och ta av det, få se vad som hänt. I morgon får vi se om det är någon skilnad.

• Pallas

cajsasmamma: Då ska jag prova det jag har hemma först. Det såg bra ut när vi tog av omslaget, det hade dragit ut väldigt mycket var på den förhållandevis korta tid det satt på. I morgon ser vi om det är någon skillnad och provar med Neelex en sväng.

• Tant Herta

Honung och vitt socker tar bort alla infektioner, stryk bara på honung på såret så blir det bättre. Jodopax fräter på bindväven, ska du ha bort infektionen är honung helt klart det bästa. När honungen torkat lägger den sej som en hinna över såret!

• knyzzel

Jag hade nog bara tvättat med ljumet vatten och smörjt det med någon salva typ helosan (eller hur det stavas) är ju bakteriedödande oxå. Tycker annars att du ska rådfråga din vet. igen. Fick någon penicilin (eller hur det stavas) när min lilla häst hade klättret i träd och skurit sig.

• Pallas

Ponnymor: Honung har jag inte hört talas om när det gäller sårskötsel. Vad är det i honung som går på infketionen? Kan ju vara värt ett försök om vi inte ser någon bättring inom ett par dagar (ska konsultera vet i morgon bitti på telefontid).

knyzzel: Generellt gäller "ingen salva i öppet, infekterat sår", men jag har också fått penicillinsalva (Streptocillin, eller vad den heter?) när mina hästar har haft djupa sticksår. Jag ska kolla med veterinären imorgon, om jag möjligen kan få en sån salva. Är lite bekymrad över svallköttet också, det verkar göra att det täpper till och läker dåligt.

• Tant Herta

Jag vet ine vad det är i honung som gör den så bra, men det har använts i tusentalsår!

Honung kan aldrig bli mögligt etc, det finns inga farliga bakterieri den och den gör att såret läker fortare!

Jag har det fram på bringan på mina hästar då flugor och knott ätit på dom så det har blivit små sår, honungen gör att det nu inte syns ett dugg av knottbetten!

Lycka till med din häst!

• Pallas

I går hällde vi klorhexidinsprit på kompressen och i dag såg det mycket bättre ut. Det kom ganska gott om färskt blod när jag skulle lägga om såret, vilket jag tar som positivt. Har fortfarande inte fått tag på vet.

• Pallas

Nu fick jag tag på vet och fick klartecken för Neelex. Vi provar och ser åt vilket håll det lutar då. Vi ska på rörelsekontroll om en dryg vecka och då kunde vi putsa bort svallköttet med skalpell om det behövs, sade han.

• Sar

Ett litet tips ang svallkött. Mitt föl fick ett sår på hasen där det började komma svallkött (typiskt när det är ett utsatt ställe som lätt blir smutsigt och infekterat när de ligger ner). Jag skaffade då en "rulle" hos vetrinären som såg ut som skumgummi (ca 0,5 cm brett) med självhäftande baksida. Jag klippet ett gäng fyrkanter och klistrade på varandra och klippte sedan ut ett hål för såret.

Sedan kunde jag lätt tvätta såret, pensla svallköttet (inte nelex men något som fungerar precis likadant) och sedan bara sätta ett tunt plåster utanpå). Var MKT noga med att det bara hamnar på svallköttet och inte i såret.

Det gjorde att såret kunde luftast samtidigt som det inte kom in någon skit.

Det fungerar antagligen inte nu när hon har stödbandage men när hon slipper det kanske du kan använda en liknande metod.
    Lycka till med hästen!

Kram Sar

• Birry

OT, men jag kan inte låta bli: Honung har extremt låg vattenaktivitet och hög sockerhalt (nähä!? ) vilket väldigt få bakterier klarar av. De behöver tillgängligt vatten för att kunna växa till och dela sig. Man kan säga att man "kväver" baterierna.

Men som veterinär skulle jag ändå rekommendera Nelex... (Eller ytterligare ab om det är illa, men det verkar ju gå åt rätt håll!)

• Pallas

Sar: Ah, vilken smart grej! Än så länge måste hon ha stödbandage, så hon inte kotar över, men jag hoppas ju kunna få lite lättnad i såromläggningen snart. Vi har ju lagt om minst en gång om dagen i flera veckor nu. I morgon ska jag lägga ett klorhexidinomslag om det fortfarande varar, sedan tar min kompis av omslaget och sätter på Nelex (hur stavar man egentligen?) och nytt bandage till kvällen.

• Pallas

Hallå. Nu har vi haft på Nelex och ser redan stor skillnad. Vi fortsätter badda med det, få se vad som händer. Det varar mycket mindre nu i allafall, och svallköttet börjar dra sig tillbaka. Nästa vecka ska vi på rörelsekontroll, hoppas hon kan slippa sitt stödbandage då, så det går att lufta såret lite.

• cajsasmamma
    Pallas skrev 2009-06-05 01:26:08 följande:
    Hallå. Nu har vi haft på Nelex och ser redan stor skillnad. Vi fortsätter badda med det, få se vad som händer. Det varar mycket mindre nu i allafall, och svallköttet börjar dra sig tillbaka. Nästa vecka ska vi på rörelsekontroll, hoppas hon kan slippa sitt stödbandage då, så det går att lufta såret lite.
    Hoppas hoppas att det går bra med din häst.. Är det din lilla arba-tös??? Knner ju igen dig från hästtråden...
  • Pallas

cajsasmamma: Ja det är hon. Så otroligt synd! Hon blir ju återställd, men hon ska tillbaka till ägaren i september. Själv funderar jag på att skaffa en guldfisk i plast, det borde passa mina djurägartalanger bättre.

• cajsasmamma
    Pallas skrev 2009-06-05 17:29:46 följande:
    cajsasmamma: Ja det är hon. Så otroligt synd! Hon blir ju återställd, men hon ska tillbaka till ägaren i september. Själv funderar jag på att skaffa en guldfisk i plast, det borde passa mina djurägartalanger bättre.
    Usch då!!! Ja det ha jag också funderat ibland på.. eller vandrande pinnar..
Svar på tråden Häst med varande sår, vad göra?